آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مهر و آبان پرخاطره دانش‌آموزان ری/ تظاهرات بزرگ با صلوات شروع شد

به گزارش راگانیوز ، پس‌ از آن که قرارداد الجزایر بین رژیم پهلوی و رژیم بعث عراق امضا شد، روابط رژیم عراق با ایران رو به بهبودی نهاده بود.

رژیم بعث حضور و فعالیت‌های سیاسی امام خمینی (ره) در آن کشور را باعث ایجاد خلل در این روابط می‌پنداشت و بر همین اساس، نیروهای امنیتی بعث عراق بیت امام خمینی (ره) در نجف را نیز محاصره کردند و ادامه این وقایع منجر به مهاجرت امام راحل به پاریس شد.

پیام امام خمینی (ره) به مردم ایران

امام خمینی (ره) با مستقر شدن در پاریس و به مناسبت آغاز سال تحصیلی پیامی برای مردم ایران فرستادند.

در این پیام آمده بود: «در آغاز سال تحصیلی به محصلان علوم دینیه و دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان که برای برقراری حکومت عدل اسلامی به پا خاستند درود می‌فرستم… من با تأیید خداوند متعال و تمسک به مکتب پرافتخار قرآن به شما فرزندان عزیز اسلام مژده پیروزی نهایی می‌دهم، به‌شرط اینکه نهضت بزرگ اسلامی و ملی ادامه یابد و پیوند بین شما جوانان برومند اسلام ناگسستنی باشد و به‌شرط آگاهی از حمله‌های استعمارگران راست و چپ و جنود ابلیسی آنان و مهره‌هایی به اسم شاه و دولت و وزیر و وکیل».

امام خمینی (ره) خطاب به جوانان فرمودند: «هان ای جوانان من! در محیط مدارس، دانشگاه‌ها و دانشسراها آگاهانه و متعهد به پا خیزید، و به هم بپیوندید و برای نجات اسلام و کشور کوشش کنید».

امام خمینی (ره) با برشمردن حمایت‌های قدرت‌های راست و چپ از رژیم، خصوصاً سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران خطاب به دانشجویان و دانش‌آموزان فرمودند: «پیوندتان را به ملت بزرگتان که تنها می‌خواهد روی پای خود بایستند و هیچ‌گونه گرایش به شرق و غرب نداشته باشد، مستحکم‌تر کنید و با شعار واحد توحیدی دست جباران و غارتگران بین‌المللی را از مخازن خود کوتاه کنید».

برای رسیدن به حکومت اسلامی «سدهایی باید از سر راه برداشته شود» که عبارت‌اند از برچیده شدن نظام شاهنشاهی، بیرون راندن تمام عناصری که در زمان سلطنت پهلوی متصدی امور مهمه کشور بوده‌اند، قطع ایادی اجانب راست و چپ از سر کشور.

وظایف ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی

امام خمینی (ره) وظایف ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان و طلاب علوم دینیه را چنین برشمردند:

1- اعتراض به «استادان، دبیران و سران قوم» که «از مقاصد ملی و دینی که سرنگونی رژیم پوسیده» است انحراف پیدا کرده‌اند.

2- برقراری «روابط دوستانه و فعالانه» بین «طلاب علوم دینی و دانشجویان».

3- دعوت از ارتش برای گسستن «زنجیر تسلط اجانب» و پیوستن به ملت.

4- هوشمندانه به مسائل روز نظر کردن، ازجمله تلاش رژیم برای راه‌اندازی عده‌ای با شعارهای کمونیستی برای ترساندن مردم.

5- حمایت از «قیام حق‌طلبانه و مردانه قشرهای کارگر و کارمندان محروم و مسلمان ایران که به اعتصاب کشیده‌اند».

به دنبال صدور این پیام از سوی امام، در نیمه دوم مهرماه و نیمه اول آبان 1357 تظاهرات زیادی از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور صورت گرفت که یکی از مهم‌ترین تظاهرات در شهرری بود.

روایت نخستین تظاهرات انقلابی شهرری

در کتاب انقلاب اسلامی در شهرری درباره این تظاهرات آمده است: اولین تظاهرات انقلابی شهر ری پس از شروع سال تحصیلی توسط دانش‌آموزان دختر صورت گرفت.

بنا بر گزارش ساواک در 16 مهرماه بیش از 600 دانش‌آموز دختر ساعت 11 صبح در شهر ری دست به راهپیمایی زدند.

دانش‌آموزان مسلمان با صلوات و شعارهای مذهبی و انقلابی به خیابان‌ها ریختند. آن‌ها «ضمن حرکت از چهارراه آرامگاه و عبور از خیابان اصلی جاده قم بیش از یک ساعت و نیم باعث راه‌بندان شدند.

دانش‌آموزان دختر که از وسط خیابان عبور می‌کردند به اخطارهای مکرر مأموران حکومت‌نظامی برای متفرق‌شدن توجهی نکرده و پس از عبور از میدان شهر ری و خیابان سپهبد رزم‌آرا داخل خیابان اقدس‌الدوله شدند.

در آنجا مأموران حکومت‌نظامی به‌منظور جلوگیری از حرکت انقلابی آن‌ها شروع به تیراندازی هوایی کردند که پس از تیراندازی همگی آنان متفرق شدند.

گزارش روزنامه رستاخیز از تظاهرات و اعتصاب در چندین شهر کشور

روزنامه رستاخیز در شماره 1035 (18 مهر 57) خود تحت عنوان اینکه تظاهرات و اعتصاب در چندین شهر کشور ادامه یافت، نوشت: به دنبال تعطیلی تعدادی از مدارس راهنمایی، دبیرستان و دانشسرای راهنمایی تحصیلی، صبح دیروز در شهر ری نیز بیش از چهار مدرسه و دانشسرا تعطیل بوده است.

در جریان تعطیلی دبیرستان رضاشاه کبیر بیش از یک هزار و 500 تن از دانش‌آموزان این دبیرستان که دست به تظاهرات آرام و دادن شعار زده بودند با مأموران گارد شهربانی که برای متفرق کردن آنان دخالت کرده بودند درگیری به وجود آمد که در جریان این درگیری شخصی به نام عبدالله بابایی زخمی و در بیمارستان رضاشاه کبیر (شهدای هفتم تیر فعلی) شهر ری بستری شد.

یکی از مقامات عالی‌رتبه حکومت‌نظامی در شهر ری به دنبال این برخورد ضمن تماس با افراد گارد شهربانی دستور داد از این به بعد سعی شود دانش‌آموزان را با یک رویه مسالمت‌آمیز متفرق کرده و سعی شود برخوردی بین آنان و افراد پلیس پیش نیاید.

علاوه بر این، در این روز 750 تن از دانشجویان دانشسرای راهنمایی تحصیلی شهر ری به سر کلاس نرفتند.

گزارش ساواک جالب است!

همچنین در گزارش ساواک تحت عنوان اعتصاب و تظاهرات در حوزه استحفاظی ناحیه ژاندارمری مرکز آمده است:

1- آموزگاران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه 22 مهر واقع در حوزه استحفاظی گروهان ژاندارمری شهرری از تاریخ 25 مهرماه 1357 اعتصاب نموده و از رفتن به کلاس درس خودداری نموده‌اند.

2- دبیران دبیرستان هنرستان صنعتی واقع در حوزه استحفاظی گروهان ژاندارمری شهر ری اعتصاب نموده و دانش‌آموزان نیز به تبعیت از آنان از رفتن به سر کلاس امتناع نمودند.

تظاهرات ادامه یافت

در 30 مهر 1357 گروهی از دانش‌آموزان به‌ویژه دختران دانش‌آموز در خیابان سیمان شهر ری به راهپیمایی پرداختند و تا میدان اصلی شهر ری پیش رفتند.

در نزدیکی اداره مخابرات شهر ری مأموران کلانتری، تظاهرکنندگان را متفرق کردند و چند دانش‌آموز را که در بازار شهر ری مشغول پخش اعلامیه بودند دستگیر کردند.

همچنین روزنامه رستاخیز در یکم آبان ماه سال 1357 نوشت: «عده‌ای از جوانان صبح امروز در خیابان سیمان شهر ری شروع به راه انداختن تظاهرات کردند و ضمن شعار دادن، شیشه‌های در ورودی مدرسه دخترانه ابن‌سینا را شکستند».

این روزنامه به علت این اقدام اشاره نکرد و در ادامه نوشت: در حال حاضر تعدادی از مدارس دخترانه و پسرانه شهر ری ازجمله مدرسه رضاشاه کبیر، عسگری، ابن‌سینا و مجتمع آموزشی زکریای رازی تعطیل است. همچنین روزنامه کیهان گزارش داد: امروز در شهر ری دانش‌آموزان دبیرستان شهیاد و دبیرستان رضاشاه کبیر اقدام به راهپیمایی کردند که مأموران به مقابله با آن‌ها شتافتند و در نتیجه چند دانش‌آموز دستگیر و گروهی مجروح شدند.

تظاهرات بزرگ با صلوات شروع شد

روز دوم آبان، دانش‌آموزان از مدارس مختلف با تظاهرات به دانشگاه تهران رفتند و تظاهرات بزرگی را با صلوات شروع کردند.

به گزارش روزنامه کیهان، تعداد تظاهرکنندگان بیش از 10 هزار نفر بود که در ساعت 11:30 از دانشگاه خارج و در خیابان‌ها به تظاهرات ادامه دادند.

به گزارش روزنامه اطلاعات در این روز (هزاران دختر و پسر مسلمان نماز ظهر خود را در زمین چمن و دیگر نقاط محوطه دانشگاه گذاردند، دانشگاه تهران تاکنون چنین صحنه‌ای ندیده بود). روز سوم آبان نیز دانش‌آموزان، مدارس را در تهران تعطیل و به‌طرف دانشگاه تهران حرکت کردند.

آنان با دادن شعارهای ضددولتی و ضدآمریکایی و شعارهایی مانند «درود بر خمینی، نصر من‌الله و فتح قریب» و شعارهایی در حمایت از زندانیان سیاسی در خیابان‌های دانشگاه تهران دست به راهپیمایی زدند.

روز چهارم و پنجم آبان نیز اکثر مدارس تهران و حومه تعطیل شد و دانش‌آموزان در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند. پلیس به تظاهرکنندگان حمله و چندین دانش‌آموز را مجروح کرد.

دانشگاه تهران تعطیل شد

رژیم برای جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان اعلام کرد: دانشگاه تهران در روزهای ششم و هفتم آبان تعطیل است.

به دنبال این تصمیم دو هزار و 100 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه تهران به مدت یک هفته اعلام تحصن کردند.

در تاریخ هفتم آبان ماه سال 1357 دانش‌آموزان دبیرستان شهید و رضاشاه و شهر ری هم در خیابان‌ها اقدام به تظاهرات و سردادن شعار کردند.

در این روز نیروهای نظامی در جلوی درب اصلی دانشگاه مستقر شده بودند، عده‌ای از دانشجویان و مردم در محوطه دانشگاه دست به تظاهرات زدند و با انداختن زنجیر به دور مجسمه شاه تصمیم سرنگونی آن را داشتند که به دلیل استحکام آن موفق نشدند.

گزارش ساواک: می‌گفتند «ما بت‌شکنیم، شیشه‌شکن نیستیم»

ساواک تحت عنوان تظاهرات دانش‌آموزان شهر ری در نهم آبان ماه سال 1357 گزارش داده است که ساعت 11 روز سه‌شنبه حدود 500 نفر دانش‌آموز که تعدادی چوب در دست داشته‌اند، در بازار شهر ری به تظاهرات پرداخته و شعار می‌دادند: «ما بت‌شکنیم، شیشه‌شکن نیستیم».

با ورود تظاهرکنندگان به بازار شهر ری گروهی از بازاریان مغازه‌های خود را تعطیل و بازار به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. تظاهرکنندگان با دخالت مأموران انتظامی متفرق شدند.

این خبر در مطبوعات به چند شکل مطرح شد؛ روزنامه اطلاعات نوشت که گروهی از دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر ری به‌عنوان اعتراض به عدم تشکیل کلاس‌ها ابتدا به [اداره] آموزش و پرورش رفتند و سپس راهی بازار شدند که با تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور مأموران متفرق شدند.

روزنامه رستاخیز نیز نوشت که عده‌ای با چوب و چماق از نفرآباد شهر ری حرکت کردند و در حرم حضرت عبدالعظیم اجتماع کردند و مأموران با گاز اشک‌آور آنان را متفرق کردند و 9 نفرشان را نیز دستگیر کردند.

روزنامه کیهان هم نوشت: در شهر ری عده‌ای از دانش‌آموزان دبیرستان‌ها در صحن مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) اجتماع کردند و به تظاهرات و دادن شعار پرداختند.

بلافاصله مأموران انتظامی به داخل صحن مطهر ریختند و با تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور دختران و پسران دانش‌آموز را متفرق کردند.

همچنین چماق به دستان پس از حمله به تظاهرات دانش‌آموزان به بازار شهر ری وارد شده با ایجاد رعب، کسبه را مجبور به تعطیل مغازه‌ها کردند.

فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.