آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

نعمت‌های ظاهری باطنی خداوند به انسان/ در تفسیر «دُرّ المنثور» چه آمده است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعیظیم الحسنی(ع)، نعمت‌های ظاهری باطنی خداوند به انسان را تشریح کرد.
نعمت‌های ظاهری باطنی خداوند به انسان/ در تفسیر «دُرّ المنثور» چه آمده است
به گزارش راگانیوز، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری صبح امروز در جلسه تفسیر قرآن که با حضور عاشقان آل‌الله در مصلی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در جلسات گذشته بحث تفسیر نخستین فراز از فرازهای نورانی «صراط الذین انعمت علیهم‌» بحث درباره این بود که خداوند متعال به چه کسانی نعمت داده و از او می‌خواهیم ما را در زندگی به راه کسانی هدایت کند که نعمت یافتگان هستند.

وی ادامه داد: نعمت در قرآن کاربردهای مختلفی دارد. چهار نعمت در قرآن وجود دارد. نعمت ظاهری و باطنی و هر یک از این نعمت‌ها هم گاهی همگانی و گاهی ویژه است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) خاطرنشان کرد: در تفسیر «دُرّ المنثور» از قول پیامبر اعظم(ص) در تفسیر این آیه آمده است «نعمت‌های ظاهری خداوند آفرینش هماهنگ و موزونی است که به انسان داده است.»

این مسئول تصریح کرد: هر عضو از اعضای بدن انسان جای خودش قرار گرفته است. عیب‌های باطنی انسان مخفی است و هیچ‌کس جز خدا نمی‌داند در باطن انسان چه می‌گذرد. اگر عیب‌های باطنی انسان آشکار شود همه انسان‌ها از هم متنفر می‌شوند.

آیت‌الله ری‌شهری اضافه کرد: نعمت‌ ظاهری خداوند این است که مسلمان هستیم و یکی از بزرگترین نعمت‌های ظاهری این است که انسان خوش اخلاق باشد. از نعمت‌های باطنی خداوند پوشاندن عیوب انسان است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بیان کرد: در تفسیر دیگری آمده است که نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطن امام زمان(عج) است.

وی در پایان متذکر شد: همه این تفاسیر درست است و این‌ها هر کدام یک مصداق از نعمت‌های ظاهری و باطنی است. هرچیزی که در آشکارا مشاهده می‌شود و هر آنچه که در باطن انسان وجود دارد، نعمت‌های ظاهری و باطنی هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.