آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

نکاتی که باید در تابستان به آن توجه ویژه داشت

استراحت فراموش نشودسلامتی

این روزها مشغله‌ها زیاد است. همه درگیر هستیم. کار، درس، مسئولیت‌های زندگی، شغل اول و دوم و گاهی سوم سبب شده تا ساعات زیادی از روز درگیر باشیم و همه این‌ها تغییرات زیادی در زندگی به وجود آورده است. استراحت و خواب کم، حذف وعده‌های اصلی غذا و تغذیه نامناسب از مهم‌ترین عوارض این زندگی‌های شلوغ است و این بی‌نظمی در مسائل مهم زندگی سلامت ما را به خطر می‌اندازد. نکته‌ای که تنها زمانی به آن توجه می‌کنیم که بیمار شده‌ایم و بخشی از صحت و سلامت روحی و جسمی خود را ازدست‌داده‌ایم. شاید تغییر شرایط وزندگی از دست ما خارج باشد ولی چیزی که مهم است وقف دادن خود با شرایط و توجه به نکات اصلی سلامتی در هر شرایطی است. استراحت یکی از نیازهای اساسی انسان است. استراحت به معنی خوابیدن نیست. خواب یک نوع استراحت است ولی شاید بتواند استراحت را مجموعه عواملی که آسایش فکری و روحی را تأمین می‌کند تعریف کرد؛ بنابراین باید بیاموزیم که در میان تمام‌کارها و مشغله‌ها به فکر استراحت باشیم. دقت کنید که امروزه در شرکت‌های بزرگ و موفق جهانی به این مسئله توجه شده و کارکنان خود را در ساعاتی از روز و روزهایی از سال مجبور به استراحت می‌کنند. مثلاً قانونی که چند سال پیش دریکی از بانک‌های مجارستان تصویب‌شده بود کارکنان را مجبور می‌کرد که 15 دقیقه در روز در اتاقی نیمه‌تاریک که موسیقی ملایمی در آن پخش می‌شد استراحت کنند. یا برخی از هتل‌های بزرگ جهان سالانه پانزده روز مرخصی اجباری به کارکنان خود می‌دهند. علت این کار هم این است که آنان متوجه شده‌اند استراحت در انواع مختلف، بازدهی کار افراد را بیشتر می‌کند و برای دستیابی به سود بیشتر و حفظ سلامت نیروی انسانی خود از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم از روش‌های ساده برای استراحت دادن به فکر و جسم خود استفاده کنیم که در اینجا به چند مورداشاره می‌کنیم:

استراحت‌های کوتاه را از دست ندهید

پنج دقیقه استراحت نیمروزی می‌تواند بسیار مفید باشد. این فرصت‌ها را از دست ندهید. کافی تنها پنج دقیقه در مکانی ساکت و خلوت حتی در ماشین، استراحت کنید. تلفن و موبایل را کنار بگذارید، چشمانتان را ببندید و به هیچ‌چیز فکر نکنید. یک‌بار امتحان کنید اثر شگرف آن را خواهید دید.

آب زندگی‌بخش است

آب به معنای واقعی زندگی‌بخش است. استحمام، دوش گرفتن، شستشوی دست و صورت با آب‌خنک می‌تواند نیروی شمارا مضاعف کند. هرگز این روش‌ها را فراموش نکنید.

مایعات فراوان بنوشید

خوردن مایعات از هر نظر برای بدن مفید است. آب، چای کمرنگ و آبمیوه‌های طبیعی به نشاط و رفع خستگی خیلی کمک می‌کند. اگر هیچ‌چیز در دسترس نبود آب را فراموش نکنید.

لباس راحت بپوشید

با خود تعارف نکنید. تحمل ساعات طولانی کار بالباس و کفش ناراحت عذاب‌آور است. برای محیط کار و درس و حتی خانه لباس‌های راحت تهیه کنید. دقت کنید پوشیدن لباس راحت به معنی بی‌نظمی و شلختگی نیست. شما می‌توانید باکمی حوصله پوشاکی را تهیه کنید که درشان موقعیت اجتماعی شما بوده، زیبا و مرتب و درعین‌حال راحت باشد.

باکار استراحت کنید

بله تعجب نکنید. باکار هم می‌شود استراحت کرد. بعضی کارها برای ما ساده تراست و برخی سخت‌تر. بعضی نیاز به فکر باز و راحت دارد و بعضی خیلی ساده انجام می‌شود. این یک هنر است که در یک روز شلوغ‌کاری، زمانی که خسته هستیم، کارهای سخت را کنار بگذاریم و سراغ کارهای ساده‌تر برویم. به‌این‌ترتیب هم استراحت کرده‌ایم و هم‌زمان را از دست نداده‌ایم. مثلاً یک خانم دانشجو که مسئولیت خانه وزندگی را هم بر عهده دارد می‌تواند زمانی که از درس خواندن خسته شد و احساس کرد نیاز به استراحت فکری دارد مشغول آشپزی یا مرتب کردن خانه شود. به‌این‌ترتیب هم از فضای درس دور شده هم‌کارهای خانه‌اش را انجام داده است. چنین برنامه‌ریزی‌هایی در زندگی‌های شلوغ این روزها واقعاً لازم است.

سراغ علائق خود بروید

گفتیم که استراحت فقط نشستن و خوابیدن نیست. گاهی پرداختن به امور موردعلاقه بیشتر از چند ساعت خواب به انسان انرژی می‌دهد. پس در بین کارهایتان لحظاتی به کارهای موردعلاقه خود بپردازید. این کارها می‌تواند پیاده‌روی، تلفن به دوستان، مطالعه، نقاشی، نوشتن، موسیقی گوش کردن یا هر چیز دیگری باشد که شمارا سرو حال می‌آورد.

وقتی خیلی خسته هستید کار نکنید

این نکته آخر از همه مهم‌تر است. یک فکر و جسم خسته نمی‌تواند درست‌کار کند. وقتی خیلی خسته هستید برای چند لحظه همه‌چیز را کنار بگذارید. نگران نباشید. نیم ساعت استراحت سبب می‌شود هم سرعت کار شما بیشتر شود هم درصد خطا پایین بیاید. آن‌وقت کاری را که در خستگی چند ساعت زمان می‌برده می‌توانید در مدتی کمتر و خیلی بهتر انجام دهید.

و در آخر به یاد داشته باشید که همیشه برای کار کردن زمان هست ولی برای زندگی کردن و لذت بردن همیشه زمان نداریم.

سعیده شریفی کارشناس روانشناسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.