آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

هنر مانند اقیانوسی بی انتهاست

 

ˈحسین پیری اظهار داشت: مدت هفت سال است که با سازمان صنایع دستی در زمینه آموزش و شرکت در نمایشگاهها به صورت مستمر همکاری دارد.

وی متولد 1347و ساکن محله 13 آبان شهرری است، که از سیزده سالگی به دلیل فعالیت بستگانش با حرفه منبت کاری با این هنر آشنا و مدت بیست و دو سال است که این هنر را با جدیت و علاقه دنبال می کند.

پیری در ادامه با اشاره به تفاوت کار معرق و منبت افزود: در معرق کاری ابتدا چوب برش می خورد و با چیدمان چوب ها با رنگهای مختلف شکل مورد دلخواه به وجود می آید اما در منبت، کار با تراش چوب آغاز و الگو برداری شده و سپس به وسیله ابزارهای دستی و با مغار، چوب را تراش داده و سپس مجسمه هایی که حجم باید داشته باشند را شکل می دهیم.

این هنرمند با بیان اینکه چوب گردو و راش بهترین نوع چوب از لحاظ کیفیتی است که در منبت کاری از آن استفاده می شود، گفت: برخی از هنرمندان در کار از چوب چنار هم استفاده می کنند که در اولویت قرار ندارد.

پیری با اشاره به جنبه های اقتصادی هنر منبت اظهار داشت: اگر به هنر منبت تنها به جنبه هنریش نگاه کنید می تواند بازدهی اقتصادی زیادی هم برای هنرمند داشته باشد اما اگر از لحاظ جنبه اقتصادی و بازار کار به این هنر بپردازید از نظر پیشرفت کاری نمی توان به آنچه مدنظر هنر جو است، رسید.

وی تاکید کرد: من معتقدم کاری که از دل براید موفقیتهای اقتصادی را هم به همراه خواهد داشت اما اگر به لحاظ درآمد و منبع اقتصادی به هنر منبت نگاه کرد در یک مقطعی متوقف خواهد شد.

این هنرمند منبت کار افزود: استادان اژدر معروفی، محمد معروفی، بهارالدین بدر، عمانوئل متحده از جمله اساتیدی بودند که در رشته منبت کاری از آنان بهره کافی بردم و موفقیت خودم را در این رشته مدیون آنان هستم و اینجا جا دارد از زحمات آنان تشکر کنم.

وی تاکید کرد: هنرمندانی بسیاری در این منطقه وجود دارند که شاید به جرات بتوان گفت که مردم هیچ آشنایی با آنان و هنرشان ندارند و هنری که طی سالیان سال آنان تجربه کرده و آموخته اند با مرگ این عزیزان از بین می رود و با خود به خاک می برند.

پیری اظهار داشت: این موضوع در عالم هنر یک درد است و این مسئله از آنجا نشات می گیرد که مدیران و مسئولان هیچ کدام در سر جای اصلی خود قرار نگرفته اند افرادی باید در راس کار قرار بگیرند که خود هنرمند باشند و با روحیات هنرمندان آشنا بوده تا بتوانند باری از روی دوش هنرمندان بردارند.

وی با تصریح بر اینکه منطقه 20 دارای پتانسیل زیادی از نظرکارهای هنری می باشد و دارای اساتید مجربی را داراست، اظهار داشت: شاید تاریخ مثل آنان را به خود نبیند اما به دلیل بی اعتنایی برخی از مسئولان هنر خود و آموزش را رها کرده و مشغول به مشاغلی هستند که هیچ ارتباطی با هنر وحرفه اصلی آنها ندارد.

این هنرمند ادامه داد: درحال حاضر شهرداری غرفه های مرکز ری شناسی رابه هنرمندان اجاره می دهد اما اساتید مجرب زیادی در منطقه هستند که به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه اجاره بهای غرفه ها نمی توانند هنرخود را به علاقه مندان منتقل کنند.

پیری اظهار داشت: برای کم کردن مشکلات و رفع آنها می توان جلسات مختلفی را میان هنرمندان و مسئولان برگزار کرد تا هم باعث عمیق تر شدن ارتباط مابین آنان شود و هم این موضوع موجبات رشد و پیشرفت هنر در منطقه فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: صنایع دستی یکی از هنرهایی است که باید برای معرفی آن به مردم اطلاع رسانی انجام شود و این مسئولیت بر عهده صدا وسیما و ررسانه های دیگر است.

پیری تصریح کرد: به دلیل آشنایی نداشتن مردم با آثار هنرمندان ایرانی باعث می شود که در اکثر منازل، مردم از کارهای هنرمندان ایرانی کمتر و بیشتر از ظروف و کارهای کشورهای دیگر به خصوص چین استفاده کنند در حالی که در کشور سبک های اصیل ایرانی وجود دارد که با استفاده از کارهای هنرمندان ایرانی می توانیم کودکان را با این کارها و سبک ها آشنا کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی دهکده صنایع دستی در منطقه اظهار داشت: برپایی بازارچه صنایع دستی می تواند باعث رونق اقتصادی با شتاب بیشتری در منطقه شود.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف دنیا برای هنر ایرانی ارزش زیادی قائل هستند، افزود: خوشبختانه در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا استقبال بسیار خوبی از کارهای ایرانی بعمل آمده درحال حاضر کشور ارمنستان و اربیل عراق از کارهای منبت ایرانی بسیار استقبال می کنند.

وی با تصریح بر اینکه نهادها و ارگانهای مختلف موجود در منطقه می توانند با حمایت از هنرمندان آنان را در عرضه کارهای بهتر و ماندنی تشویق کنند، اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تاکنون درحمایت از هنرمندان گامهای زیادی برداشته و هنرمندان با مراجعه به این مرکز توانسته اند از تسهیلات زیادی که شامل فضای آموزشی، وسایل مورد نیاز آموزش وغیره می باشد، استفاده کنند و این مسئله در آینده آنان تاثیر زیادی خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.