آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

هیچ سکه و طلایی در محل کاوش باستان‌شناسی ری پیدا نشد

به گزارش راگانیوز ، مدتی است که اخبار کشف چند خمره در شهر ری در فضای مجازی منتشر شده است. اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز تصمیم گرفت خبرنگاران را در قالب یک تور برای بازدید از محل کشف این خمره‌ها به شهر تاریخی ری ببرد.

در جریان بازدید خبرنگاران از سایت باستان‌شناسی که خمره‌ها در آنجا کشف شده بودند، محسن سعادتی سرپرست کاوش باستان‌شناسی ری و کارشناس باستان‌شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: طی مجوزی که ما برای توقف کار از پژوهشکده میراث فرهنگی گرفتیم، کاوشمان را در محل شروع کردیم و ابتدا کار‌های سکشنمان را در دیواره‌های بنا انجام دادیم که پیگرد کار را به ما داد. در اینجا یکسری فضا‌های مربوط به سیستم و تأسیسات فاضلاب شهری دوره سلجوقی را پیدا کردیم. همانطور که می‌دانید ما الآن در دل شهر باستانی ری هستیم و آثار فراوانی مربوط به سفال و ۲ خمره مربوط به دوره سلجوقی را پیدا کردیم. آثار فراوانی از شیشه هم در اینجا پیدا شد. همه این آثار پس از خروج از سایت مرمت می‌شوند و از مطالعاتی که روی آن‌ها انجام می‌شود، برای کار‌های مطالعاتی، مقاله و یا کتاب‌های دیگر استفاده می‌شود.

وی افزود: منطقه‌ای که ما در آن هستیم در پهنه‌بندی نقشه باستانی ری گذاشته می‌شود و دفعه بعد که در اطراف این محل بیشتر از عمق ۲ متر گودبرداری شود، از میراث فرهنگی نیز استعلام می‌شود.

سرپرست کاوش باستان‌شناسی ری در خصوص نحوه پیدا شدن این سایت باستان‌شناسی گفت: فکر کنم وقتی خبر گودبرداری در اینجا و احتمال کشف آثار تاریخی را به اطلاعات یا نیروی انتظامی شهر ری می‌دهند، دستور توقف ادامه کار داده می‌شود؛ البته ما تا زمانی که مجوز پژوهش آن از میراث فرهنگی کشور نیامد، کار کاوش را شروع نکردیم.

سعادتی ادامه داد: فضایی که به نظر می‌رسید چاه بود در اینجا پیدا شد و همانطور که مستحضرید در ری دور سلجوقی یک زلزله بزرگ آمده است و ما آثار زلزله را در چاه پیدا شده دیدیم. احتمال می‌دهیم خمره و استخوان‌های پیدا شده به صورت اتفاقی بودند، ولی هنوز نتایج اولیه را به دست آوردیم و تا زمانی که تحقیقاتمان بیشتر نشود، نمی‌توانیم نظر قطعی اعلام کنیم.

وی ادامه داد: استخوان‌های پیدا شده در اینجا متعلق به حیواناتی چون گاو یا سگ بوده است. علاوه بر خمره چند سفال سالم دیگر همچون پیه‌سوز، کوزه و گلدان در اینجا پیدا کردیم البته بیشتر سفال‌های پیدا شده به خاطر فشار بافت شکسته‌اند، ولی قابل مرمت هستند. چند عدد مهره تزیینی و به اصطلاح خرمهره نیز در اینجا پیدا شدند، اما اگرچه هرچه در این سایت باستان‌شناسی پیدا شد برای ما طلا است، اما هیچ سکه و طلایی در اینجا پیدا نشد. کار کاوش ما تا یک هفته دیگر در اینجا تمام می‌شود و پس از اتمام کار به معاونت میراث فرهنگی استان تهران اطلاع‌می‌دهیم و آن‌ها در خصوص آن اعلام نظر می‌کنند. البته با مالک خصوصی به توافق رسیدیم، اما به نظرم آثار شاخصی در اینجا پیدا نشده که بخواهیم سایت‌موزه یا چیز‌های دیگری را در اینجا داشته باشیم و می‌توان سایت مجازی از آن تهیه کرد و ما نیز به مالک خصوصی بنا بگوییم چگونه کار خود را پیش ببرد که آسیبی به بافت‌های تاریخی موجود زده نشود.

وی تصریح کرد: هر آنچه در اینجا پیدا شد پس از مرمت در موزه‌ای که در نظر گرفته می‌شود، در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.