آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پدر علیرضا فغانی: پسرم از شهرری تکان نمی‌خورد، خارج از ایران برود؟

به گزارش راگانیوز ؛ علیرضا فغانی یکی از داوران برتر جام جهانی بود که توانست بازی رده‌بندی را نیز سوت بزند.

علیرضا فغانی یکی از داوران برتر جام جهانی بود که توانست بازی رده‌بندی را نیز سوت بزند. خیلی‌ها اعتقاد دارند حق‌ فغانی قضاوت فینال جام جهانی بود ولی این اتفاق رخ نداد و داور آرژانتینی دیدار پایانی را سوت زد. در این رابطه گفت و گویی با محمد فغانی پدر علیرضا فغانی انجام دادیم که خودش هم یک زمانی از داوران خوب ایران به شمار می‌آمد.

علیرضا طوری داوری کرد که هیچ  حرف و حدیثی باقی نگذاشت. در این رابطه صحبت می‌کنید؟

ما نباید در مورد داوری علیرضا صحبت کنیم چون هم مردم راضی بودند و هم کارشناسان دنیا از او تعریف و تمجید کردند. شما نگاه کنید حتی بهترین داور آمریکایی نیز داوری او را تحسین کرد. داوران ایتالیایی و آلمانی نیز کار علیرضا را تایید کردند و من هم خوشحال هستم او ثمره زحماتش را گرفت و موفق بود.

با توجه به داوری ضعیف بازی فینال قبول دارید حق او بود که به جای داور آرژانتینی فینال را سوت می‌زد؟

بازی رده‌بندی هم دست کمی از فینال نداشت و دیدید که بازی به آن حساسی را بدون اشتباه سوت زد. به هر حال شاید خود اروپایی‌ها نیز دوست نداشتند داور ایرانی فینال را سوت بزند که نشد این اتفاق رخ دهد و باز هم باید بگویم سوت زدن بازی رده‌بندی کار کوچکی نبود.

باید امیدوار باشیم که 2022 قطر فینال به او برسد؟

فعلا که خودش را برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند و شوخی نیست که از سال 73 کار داوری را شروع کنی و تا الان هم ادامه دهی. او دو تا بچه‌ دارد که باید به فکر آنها نیز باشد. او باید بچه‌هایش را هم سر و سامان دهد.

خود شما دوست دارید به داوری تا جایی که می‌تواند ادامه دهد یا نه؟

به هر حال زحمت کشیده و همین الان هم تمرینات را تعطیل نکرده و دارد تمرین می‌کند. او هنوز هم کلاس‌های آموزشی AFC را می‌رود و حتی خودش هم گاهی وقت‌ها آموزش می‌دهد.

چرا در خود ایران به داوران آموزش نمی‌دهد؟

من چند وقت پیش با آقای ساکت صحبت کردم و در این زمینه حرف زدیم. ما الان داوران جوان کم داریم و اکثرا 36 یا 38 ساله هستند. علیرضا 20 ساله بود که همیشه آموزش می‌دید. متاسفانه ما روی داوران سرمایه‌گذاری نکردیم و چرا باید یک فغانی وجود داشته باشد. الان محمدرضا (دیگر پسر من) در سوئد هم قضاوت می‌کند و هم درس می‌خواند. ما باید به داوران کمک کنیم تا پیشرفت کنند.

شایعه کردند که خود علیرضا هم می‌خواهد به خارج از ایران برود!

علیرضا خانه‌اش را از شهرری تکان نمی‌دهد بخواهد خارج از ایران برود؟ هر کسی به جای او بود الان سریعا می‌رفت شمال شهر زندگی می‌کرد ولی خودش می‌گوید من دوست ندارم از جایی که بزرگ شدم آن را عوض کنم. او هنوز هم تا وقت می‌کند به روستای جابوز از توابع شهر کاشمر می‌رود. ما هنوز هم در روستای جابوز کار کشاورزی داریم و خود علیرضا هم وقت کند کار کشاورزی هم می‌کند. زندگی ما از همین کشاورزی تامین می شود و هیچ موقع خودمان را گم نمی‌کنیم. همین روستای 500 خانواری 300 خانوارش از فامیل‌های‌مان هستند که وقتی به آنجا می‌رویم همدیگر را می‌بینیم. او وطنش را نمی‌فروشد و اگر می‌خواست به خارج برود اول از شهرری به شمال شهر می‌رفت و بعد راهی کشورهای خارجی می‌شد.

اخیرا هم یکسری‌ها به خاطر چند تا عکس حرف‌‌هایی زده‌اند که زیاد مورد پسند عموم مردم قرار نگرفت. شما در این مورد نظری ندارید؟

خدا را شکر علیرضا آنقدر شهامت و صداقت داشت که اعلام کرد که خانمی که با او روبوسی کرده خواهر خانمش است. یک زمانی من همیشه از مرحوم صالحی در مورد یکسری اتفاقات سوال می‌کردم که همیشه جوابش این بود؛ اینجا ایران است و نباید از هر چیزی ناراحت شوی. ما سال‌هاست که با حسین آقا (عرب براقی) رفیق هستیم و رفت و آمد داریم. حال هر حرفی می‌خواهند بزنند. خود مردم در همین شبکه‌های اجتماعی جواب این حاشیه‌های ساختگی را دادند و ما هم اصلا ناراحت نیستیم.

حتی یکی از نمایندگان هم در این مورد صحبت عجیبی کرده است!

گفتم که مشکل خاصی نیست و علیرضا برای همه شناخته شده است. کاری که او در جام جهانی کرد برای همه روشن است و خود من از سربلندی پسرم خیلی خوشحال هستم. چرا نگفتیم شخصی به نام پوتین رییس‌جمهور روسیه پسر من را بوس کرد یا رییس فیفا (اینفانتینو) علیرضا را تحسین کرد و … همین که چنین صحنه‌هایی را دیدم واقعا روح و روانم عوض شد و انگار دنیا را به من دادند. من به شخصه از این حواشی ناراحت نیستم و اتفاقا آن عکس علیرضا را بیشتر معروف‌تر کرد چون الان پیرزن‌ها نیز او را شناختند و در موردش حرف می‌زنند. علیرضا زحمت کشیده تا به اینجا رسیده است. من هشت تا نوه دارم که اکثرا پنج‌شنبه، جمعه‌ها پیشم می‌آیند و خود علیرضا هم به خانه من می‌آید ولی اکثر مواقع خواب است چون آنقدر تمرین می‌کند که به خانه پدرش هم می‌آید نمی‌تواند بیدار بماند. او زحمت می‌کشد و کسی نمی‌تواند داوری‌هایش را با یکسری مسایل پیش پا افتاده زیر سوال ببرد.

آنطور که خودش می‌گفت زیاد از او حمایت مالی نکردند و مثل المپیکی‌ها از او تقدیر نشد؟

باور کنید ما نیازی نداریم از ما حمایت مالی کنند چون به اندازه کافی داریم. علیرضا خودش کارمند شهرداری است ولی اصلا از خدمات شهرداری سوءاستفاده نمی‌کند. من یک بار هم ندیدم او بخواهد از خدمات شهرداری استفاده کند وقتی او اینگونه زندگی می‌کند چرا باید بخواهیم کمک کنند. ما تا اینجا هم از زحمات شهرداری ممنون هستیم و تنها خواسته‌مان این است که عده‌ای از دوستان دنبال حاشیه ساختن نباشند. علیرضا برای ایران افتخار کسب کرده و حقش این نیست که یکسری مسایل پیش پا افتاده را مطرح کنند. خدا را شکر مردم از علیرضا رضایت دارند و خودشان جواب حاشیه‌سازان را می‌دهند.

گل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.