آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

کارگاه آسیب‌شناسی شبکه‌ها و رسانه‌های سایبری در شهرری برگزار شد

راگا نیوز-کارگاه آسیب‌شناسی شبکه‌ها و رسانه‌های سایببری با حضور تیم کارشناسی پلیس فتا در کتابخانه شیخ صدوق به اجرای برنامه در قالب جلسه مشاوره و اطلاع‌رسانی پرداخت.

خبرگزاری فارس: کارگاه آسیب‌شناسی شبکه‌ها و رسانه‌های سایبری در شهرری برگزار شد

به گزارش راگا نیوز به نقل از فارس، امشب کتابخانه شیخ صدوق با مشارکت پلیس فتا (پلیس جرایم سایبری) در راستای تامین امنیت شهروندان در فضای مجازی و پیشگیری از وقوع جرایم نوظهور سایبری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اقدام به برگزاری کارگاه آسیب‌شناسی شبکه‌ها و رسانه‌های سایبری کرد.

محمد عنبرستانی از دایره اجتماعی پلیس سایبری به‌عنوان کارشناس این جلسه، با اشاره به قشر حاضر در برنامه که غالباً جوانان و نوجوانان بودند، به موضوع استفاده از اینترنت پرداخت و گفت: اینترنت همانند دیگر وسایل ارتباطی می‌تواند فرصت یا تهدید باشد و نوع استفاده از این امکان گسترده و شگفت، سودمندی یا زیان‌مندی آن را رقم می‌زند.

وی افزود: امروزه نوجوانان زیادی به اینترنت دسترسی دارند یا حداقل روش‌های استفاده از آن را به خوبی می‌دانند اما متأسفانه 80 درصد پرسه زدن اینترنتی نوجوانان در دنیا و از جمله در ایران، در سایت‌های ضداخلاقی است.

عنبرستانی تصریح کرد: دوست‌یابی‌های اینترنتی از طریق چت، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترنتی، افزایش فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی و مجازی و پرسه‌زدن در سایت‌های به شدت غیراخلاقی و ضدارزشی مقوله‌ای است که هویت‌یابی و هویت‌جویی نسل جوان و نوجوان در ابعاد جنسی، فکری، اخلاقی و دینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: معمولاً کودکان و نوجوانان برای از دست ندادن امکانات استفاده از اینترنت و پرسه‌زدن در فضای اینترنت، گاهی مجبور به نوعی پنهان‌کاری از والدین می‌شوند. از این رو باید ضمن اینکه خلوت کودکان و نوجوانان را به رسمیت بشناسیم، به جای رفتارهای خشن و قهرآمیز، بیاموزیم که چه طور اعتماد فرزندان را جلب کنیم و در جریان مسائل خصوصی آنها قرار گیریم.

این کارشناس پلیس فتا محل استقرار کامپیوتر در منازل را یکی از مشکلات اصلی در زمینه اعتیادهای اینترنتی و آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: چنانکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، متأسفانه 30 درصد کامپیوترهای خانگی در اتاق خواب فرزندان قرار دارد و آنها به راحتی می‌توانند، ساعت‌های متناوبی را با کامپیوتر کار کنند و در سایت‌های نامناسب پرسه بزنند. حضور نوجوانان در فضای وب، از نشانی دادن و پیام‌گذاری در چت و گشت و گذار در سایت‌ها شروع می‌شود تا پاسخ به کنجکاوی‌‌های دوران نوجوانی و عضویت در سایت‌ها و باندهایی که کارشان انتشار عکس‌ها و فیلم‌های مبتذل و مستهجن، انتشار داستان‌های غیراخلاقی، حضور در مجالس شبانه، فیلم‌برداری از زنان و دختران عفیف و نجیب برای اخاذی و سوءاستفاده‌های جنسی، توهین به مقدسات، انتشار مطالب ضددینی و ضدانقلابی و … است.

وی ادامه داد: این کارهای نابهنجار منبع درآمدی است که سود سرشار حاصل از آن بسیاری از کاربران را به فعالیت در این زمینه ترغیب می‌کند. گاهی نوجوانان و جوانانی، خواسته یا ناخواسته، گرفتار لذت‌ها و جاذبه‌های دنیای مجازی اینترنت می‌شوند که حتی کوچک‌ترین حرکت ناشایست را در محیط خانوادگی به چشم ندیده‌اند.

عنبرستانی اظهار داشت: جایگاه اینترنت در همه جای دنیا و حتی در ایران مشخص است، اما مشکل این است که از لحاظ فرهنگ استفاده از اینترنت هنوز خیلی عقب هستیم.

عنبرستانی در جهت ارائه راهکار در زمینه استفاده صحیح از این ابزار ارتباطی گفت: آشنایی فرزندان با خطرات جسمانی، رفتاری و اخلاقی استفاده نامناسب از فناوری‌های جدید مانند ماهواره، اینترنت و موبایل، تقویت مبانی ارزشی، اخلاقی و دینی فرزندان و ایجاد خود کنترلی و خود ایمنی در آنها برای استفاده بهینه از فن آوری‌های جدید، بسیار پر اهمیت است و بهترین کاری که می‌توان در این خصوص انجام داد این است که قبل از فراهم‌آوری امکان استفاده از اینترنت یک خط‌مشی کامل، شفاف و دقیق درباره نحوه استفاده از اینترنت ترسیم شود.

وی اضافه کرد: والدین می‌توانند ضمن آنکه رایانه را در مکان عمومی منزل بگذارند، زمانی را به استفاده نوجوان از اینترنت اختصاص دهند و خود نیز در این زمینه نوجوان خود را همراهی کنند.

عنبرستانی افزود: می‌توان به نوجوان قوانین کشور درباره استفاده و نحوه پیگیری حقوقی برای کاربران خاص را یادآور شد و با اطلاع یافتن از سایت‌های مفید علمی و نیز ارائه پیشنهادهای پژوهشی امکان استفاده از اینترنت را در زمانی مشخص در منزل فراهم کرد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن، ممنوعیت ورود در بازی‌های اینترنتی و دانلود فیلم و دیگر قوانین پیشگیرانه می‌تواند کمک زیادی به خود کنترلی نوجوان داشته باشد، اظهار داشت: آموزش قوانین دینی و نگاه و مشاهده، از دیگر زمینه‌های یاری رساندن به نوجوان است.

وی در ادامه بنا به ضرورت مسئله و قشر حاضر در برنامه، به طرح موضوع کلاهبرداری با استفاده از خودپردازهای بانک پرداخت و گفت: استفاده از خودپردازهای بانکی فرصتی است که تهدید هم می‌تواند باشد و مهم‌ترین و شایع‌ترین روش کلاهبرداری با استفاده از خودپرداز مواردی همچون در کمین ایستادن سارقان، دستکاری کردن دستگاه با استفاده از تاریکی شب، جعل عناوین حقیقی و حقوقی، تقاضای وجه نقد، تقاضای حضور نزد خودپرداز و استفاده از دستورالعمل انگلیسی است.

توجه به محل نصب خودپرداز، حضور افراد مشکوک، دقت در عدم دستکاری خودپرداز، عدم استفاده از خودپردازهایی که دستورالعمل تغییر صفحه نمایش دارند، عدم قبول پیشنهاد از سوی افراد غریبه، عدم مشاهده رمز کارت توسط سایر افراد، دقت در انجام صحیح دستورالعمل صفحه نمایش و عدم وارد کردن کارت با فشار از جمله پیام‌های این پلیس مشاور بود که باید به آنها توجه کرد.

همچنین نگهداری رسید چاپی نزد خود، استفاده از خودپرداز در اوقات اداری و اعلام مفقودی یا پس ندادن کارت به بانک مربوطه، عدم شتابزدگی در انجام عملیات بانکی، عدم جاسازی رمز با کارت در یک محل، عدم استفاده از سال تولد و شماره شناسنامه به عنوان رمز کارت، تغییر رمز کارت به صورت متناوب، بررسی وضعیت حساب و صورتحساب بانکی، عدم ارائه اطلاعات کارت به فروشنده هنگام خرید کالا و عدم ضرورت حضور فرد دریافت‌کننده وجه نزد خودپرداز از دیگر موارد پیشنهادی کارشناس پلیس فتا در رابطه با احتیاط در زمینه استفاده از خودپردازها بود.

وی به موضوع صیانت از خانواده‌ها در محیط سایبری و فضای مجازی پرداخت و گفت: حیثیت و آبرو روشن‌ترین نقطه شخصیت هر فرد در جامعه است که اگر برای زندگی فردی، جان باید در سلامت باشد، برای زندگی جمعی، حیثیت باید در حصار صیانت قرار گیرد.

کارشناس پلیس قتا افزود: حیثیت‌، مقوله‌ای است که هم در احکام دینی و هم در موازین قانونی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی مورد توجه و تاکید مکرر قرار گرفته شده است و طبق اصل بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

عنبرستانی ادامه داد: در کشور ما نیز همسو با تحولات جهانی با توسعه فناوری‌های مربوط به ضبط و انتشار تصویر و صوت و همچنین گسترش اینترنت هر روزه شاهد سوء‌استفاده از این وسایل علیه حیثیت و آبرو و حریم خصوصی افراد هستیم که وظیفه پلیس سایبری برخورد قانونی با این افراد است.

کارشناس برنامه همچنین به سئوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد و توصیه‌های امنیتی در حوزه فضای مجازی و سایبری در قالب بروشور به شرکت‌کنندگان در برنامه ارائه شد.

در پایان سئوالاتی توسط کارشناس برنامه مطرح شد و پس از جواب دادن حضار به سئوالات جوایزی به آن‌ها اهداء شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.