آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

کنفرانس علمی مدیریت استرس در آسایشگاه کهریزک برگزار شد

 کنفرانس علمی مدیریت استرس در آسایشگاه کهریزک

به گزارش راگانیوز، حمید قاسم‌پور بعد از ظهر امروز در کنفرانس علمی مدیریت استرس و اضطراب که با حضور کارکنان حوزه سلامت در سالن آموزش آسایشگاه خیریه کهریزک برگزار شد، با تعریفی کلی از استرس و اضطراب اظهار داشت: به‌طور کلی استرس در لغت به معنای پریشان‌حال‌ شدن، آشفتگی، بی‌تابی، نا آرامی و لرزیدن در افراد است.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه اضطراب را می‌توان مرحله پیشرفته استرس مزمن نامید افزود: اضطراب هر از چند گاهی به‌صورت یک مشکل بهداشت روانی در می‌آید که برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی ایجاد کرده یا مانع رسیدن او به اهدافش شود و یا اختلال در انجام کارهای عادی و روزانه ایجاد کند.

وی ادامه داد: زمانی که شرایط استرس‌زا در زندگی فرد بیش از حد طولانی شده و یا به‌طور مکرر رخ دهد و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحله مقاومت تنیدگی پایان دهد، بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی آسیب‌پذیر می‌شود و فرد دچار اضطراب می‌شود.

قاسم‌پور با تاکید بر عوامل اضطراب از جمله علل زیست‌شناختی و جسمانی، محیطی و اجتماعی و نیز ژنتیکی وارثی و عوامل جانبی اظهار داشت: طبق گفته‌های برخی کارشناسان تغذیه نادرست، کمبود بعضی از اسیدهای آمینه (منیزیم، اسیدفولیک و ویتامین ب 12)، استفاده از موارد مخدر و داروهای روان‌گردان و نیز برخی از ضایعه‌های مغزی نیز از عوامل مهم در اضطراب هستند.

این کارشناس روانشناسی به انواع اختلالات اضطراب اشاره کرد و گفت: اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر، هراس، ترس‌های ساده یا اختصاصی، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواس و اختلال تنش‌زا پس از رویداد از جمله انواع اختلالات اضطراب هستند.

وی راه‌های پیشگیری از اضطراب را برشمرد و ادامه داد: رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی به‌طور منظم، افزایش اعتماد به‌نفس، عدم گوشه‌نشینی و اجتماعی بودن، حمایت اجتماعی، اندیشیدن به زمان حال، کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش‌زا، خندیدن و ابراز هیجان بر روی کاغذ از جمله راه‌های پیشگیری از اضطراب هستند.

این کارشناس روانشناسی درباره درمان اضطراب گفت: بعضی از موارد اضطراب اصولاً بیماری نیستند و بدون نیاز به پزشک درمان می‌شود که به آن اضطراب طبیعی می‌گویند مانند اضطراب ناشی از امتحان که با روش‌هایی از قبیل حمام کردن طولانی، تنفس عمیق، صحبت کردن با شخصی مورد اعتماد و استراحت در یک اتاق تاریک تحت کنترل در می‌آید، مراجعه به پزشک زمانی ضروری است که کارهای شناختی جواب ندهد یا فرد دچار هراس یا ترس شود که در این صورت درمان دارویی ضروری است.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: روش‌های گوناگونی برای مقابله با استرس وجود دارد که می‌توان به ورزش و فعالیت‌های بدنی، تسلط بر موفقیت‌ها و شرایط محیطی، ادراک‌درمانی، احساس صمیمیت و حمایت گروهی، خودخواهی دیگر‌خواهانه و احساس مفید بودن، روی‌آوردن به طنز و شوخی و بالاخره هدف‌جو بودن اشاره کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.