آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

کوه بی بی شهربانو و آثار تاریخی آن در حال تخریب است

امیرمسیب رحیم زاده گفت  : با توجه به موقعیت تاریخی محدوده کوه بی بی شهربانو که شامل بقعه بی بی شهر بانو، برج نقاره خانه، گنبد اینانج، برج خاموشان، گورستان زبرین و زیرین (گورستان دوره اسلامی) و برج های مراقبتی می باشد ، بهره برداری ، انفجار و استفاده های مکرر کارخانه سیمان تهران از دستگاههای لرزاننده احتمال آسیب رساندن و تخریب این آثار تاریخی وجود دارد.

وی تاکید کرد: تمامی این آثار به ثبت ملی رسیده و دارای قدمت حداقل 500 و حداکثر 2300 ساله است و در فاصله کمتر از 200 تا 1500متری از کوه بی بی شهربانو واقع شده اند.

رحیم زاده افزود: علیرغم مکاتبات بسیاری که از سوی این اداره با کارخانه سیمان تهران و جلساتی که در فرمانداری ری به منظور حفظ آثار تاریخی در محدوده کوه بی بی شهربانو انجام شده ، متاسفانه همچنان این عملیات تخریبی ادامه دارد و به سازه و ساختار این آثار مذهبی تاریخی و ثبتی آسیب جدی وارد می سازد.

وی تاکید کرد: تعیین حریم این محدوده از اقدامات موثر اداره میراث فرهنگی ری برای جلوگیری آسیب به آثار تاریخی می باشد که در دست تهیه است .

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری تصریح کرد: به طور کلی این اداره مخالف هرگونه بهره برداری از کوه بی بی شهربانو می باشد چراکه این منطقه علاوه بر جاذبه گردشگری در حقیقت از لحاظ باستانی و تاریخی برای شهرستان حایز اهمیت می باشد.

رحیم زاده افزود: اداره میراث فرهنگی از تمامی مسوولان و درست اندکاران مرتبط با این حوزه از جمله ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و فرمانداری ویژه شهرستان ری درخواست می کند تا به جهت حفظ آثار ملی شهرستان دست به دست هم بدهند و با جدیت در حفظ این منابع عظیم تاریخی تلاش کنند.

شرکت سیمان تهران در سال 1335 با ظرفیت 300 تن در روز آغاز بکار کرد و در حال حاضر با راه اندازی 8 واحد تولیدی دیگر ظرفیت خود را به 15500 تن در روز افزایش داده است .

شرکت سیمان تهران مشتمل بر هشت واحد بوده که واحدهای یک تا 6 و 8 در محل مجتمع واقع در شهرری، جاده امین آباد، سه راه غنی آباد مستقر است و واحد هفتم نیز در جاده خاوران ، انتهای شهرک مشیریه می باشد.

عمده مواد اولیه این شرکت از ذخایر معادن صفائیه ونثاری ، بی بی شهربانو ( قریب به 40 درصد ) و لپه زنک و مسگر آباد و گچ سردره و تراس جاجرود تامین می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.