آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

گفت و گو با هنرمند رشته قطاعی از شهرستان ری

با او درباره هنرش گفت و گویی انجام داده ایم که در پی می آید.

برایمان از هنر قطاعی بگویید.

قَطّاعی (کاغذبری) هنری است با قدمت 700 ساله و یکی از رشته‌های ظریف و دقیق هنری است که در آن هنرمند پس از طراحی روی کاغذ، نقش را با قیچی یا کارد مخصوص از میان کاغذ در می‌آورد و با چسباندن آن بر زمینه‌ای به رنگ دیگر، اثر جدیدی به وجود می‌آورد . قطاعی از ریشه لغوی قطع و به معنای بریدن و قطع کردن است و هنرمند آن را قطاع می‌نامند که حدود 700 سال پیش از چین وارد ایران شد و از ایران نیز به کشورهای دیگر راه یافته است .

به چه ابزاری این کار را انجام می دهید؟

ابزارهای‌ کاغذبری‌ بسیار ساده‌ و انگشت‌شمار از جمله‌ کاغذ، ساده‌ یا رنگین‌، مقراض‌ یا قیچی‌، کارد کوچک‌ و یا کارد و گزن‌های‌ ویژه‌ پوست‌بری‌ (شفره)، قلم‌های ‌فلزی‌ گوناگون‌، پیش‌ تخته‌ و مقوا هستند .

تاکنون در چه نمایشگاه هایی شرکت کرده اید؟

آثار بنده در نمایشگاه‌های و جشنواره‌های معتبری چون نمایشگاه مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی، جشنواره پیام پیامبر (ص) در سال 85 و نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن کریم موفق به کسب رتبه و لوح تقدیر شده است . علاوه بر این آثار بنده در گالری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و نمایشگاه قطاعی فرهنگسرای خانواده در سال 88 در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است . تازه ترین حضور هنری ام نیز به همراه آثار هنری دخترم در نمایشگاه قرآن کریم شهرستان ری در ماه مبارک رمضان 1393 در مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی بود.

از آثار هنری ای که در نمایشگاه قرآن کریم شهرستان ری که ماه مبارک رمضان سال گذشته ارائه کردید، بیشتر برایمان بگویید.

بیشتر تابلوهای قطاعی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ام دربردارنده آیاتی از قرآن بود که این آیات با خط ثلث نوشته شده است.

بیش از 50 تابلو در ابعاد مختلف در بردارنده جز 30 قرآن کریم در ابعاد 100 در 70 و تابلوی چهره شاعرانی همچون سعدی که از آثار دخترم ملیحه سلیمان زاده است، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داشت .
چند تابلو صلوات که به فرم‌های مختلف نگاشته شده و تابلویی که دربردارنده آیة الکرسی است دراین نمایشگاه به نمایش در آمده بود. این آثار متشکل از رنگ‌هایی مانند سبز و سفید، کرم و سفید هستند و چهره ها مشکی و سفید طراحی شده‌اند و حجم تداعی شده در این آثار حاصل قطر مقوای مورد استفاده است .

چرا بیشتر کارهای شما دارای مضامین قرآنی هستند؟

من قرآن را برتر از هر نقش دیگری برای ارائه هنر خود یافتم. زیرا دارای مضامین بلند عرفانی، تربیتی و اخلاقی هستند  با خط زیبای ثلث و یا نستعلیق جلوه زیبایی پیدا می کنند.

شما اشاره به ابعاد تابلو هایتان داشتید. برایمان بیشتر در این باره توضیخ بفرمایید.

بزرگ‌ترین تابلوی قطاعی در حدود 2 متر و نیم است که سوره‌های قرآن را قطاعی کرده‌ام و کوچک‌ترین اثر قطاعی نیز یک ونیم سانتی متر در  5 سانتی متر است که نام حضرت فاطمه(س) را در بر دارد و باید با ذره بین به آن نگاه کرد .

آیا تاکنون با فکر اشاعه این هنر ناب بوده اید؟

تا به حال در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه های دیگر ورک شاپ های مختلفی را برگزار کردم و این هنر را به هنر دوستان آموزش داده ام. البته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری نیز بستر اشاعه این هنر را در مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی ایجاد کرده است.

از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، متشکرم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.