آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

۷۹ درصد از جمعیت قرچک دارای پرونده الکترونیکی سلامت هستند

به گزارش راگانیوز ، زهرا شعبان زاده در خصوص طرح تحول سلامت و اجرای آن در سطح شهرستان قرچک اظهار کرد: طرح تحول سلامت از دی‌ماه سال ۹۴ آغاز شد و از همان سال بر اساس طرح گسترش، نیاز به 8 پایگاه در نقاط مختلف شهرستان قرچک بود که باید راه‌اندازی می‌شد. واگذاری به بخش خصوصی و برون‌سپاری، فراخوانی صورت گرفت و ۸ پایگاه در سال ۹۴ راه‌اندازی شد.

وی افزود: در قالب طرح تحول سلامت ۸ پایگاه راه‌اندازی شد که ۲۴ نیروی تحصیل‌کرده اعم از ماما، بهداشت خانواده و حوزه‌ی مراقب سلامت در این پایگاه‌ها شروع به کار کردند.

شعبان زاده تصریح کرد: در سال ۹۵، طبق طرح تحول سلامت، کمبود نیرو داشتیم و از طریق همین طرح در گروه‌های مختلف، به فرض گروه‌های تغذیه، مراقب سلامت، ماما، پذیرش، خدمات آی تی و امثالهم توانستیم ۲۶ نیروی دیگر هم جذب کنیم. آن ۸ پایگاه به‌طور مستقیم با پیمانکار برون سپار با شبکه بهداشت و درمان در ارتباط است، اما این ۲۶ نیرو با یک شرکتی که در مناقصه از طریق دانشگاه معرفی شدند کار انجام می‌دهند.

*ارتقاء و بازسازی مراکز درمانی زیباشهر و داودآباد در طرح تحول سلامت

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قرچک بابیان اینکه در همین طرح تحول سلامت از سال ۹۵ توانستیم تمامی مراکز خود را بازسازی و نوسازی کنیم، اظهار داشت: مرکز زیباشهر تخریب و بازسازی شد، مرکز داودآباد بخشی بازسازی و بخشی نوسازی و یک‌بخشی هم اضافه شد.

وی گفت: طرح تحول سلامت در شهرستان قرچک کمک بسیار بزرگی به بحث درمان کرد و این کار مهم که توسط وزارت بهداشت و درمان در دولت یازدهم و دوازدهم بااعتبار چند صدمیلیونی انجام شد، نسبت به گذشته بی‌نظیر بوده است.

*کمبود کارشناس و نیروی کار در مراکز درمانی

شعبان زاده خاطرنشان کرد: با توجه به شهرستان قرچک که از ورامین 3 سال است منفک شده است، با یک‌سوم نیروی ورامین کارها را پیگیری می‌کنیم، از مسؤولین وزارت بهداشت و درمان می‌خواهم یک نگاه ویژه به قرچک داشته باشند و نیروی بیشتری تخصیص دهند.

وی بابیان اینکه با مشکلات کمبود نیرو و کارشناس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، افزود: در حال حاضر کارشناس تغذیه سه مرکز را پوشش می‌دهد، روانشناس ۶ روز در هفته ۲۰۰ بیمار ویزیت می‌کند، با وجود اینکه تمام تخصیص‌ها داده‌شده است اما این کمبودها کاملاً احساس می‌شود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قرچک تصریح کرد: طرح تحول سلامت زمانی که استقرا پیدا کرد کلیه‌ی بسته‌های خدمتی متناسب با سنین افراد در این سامانه تغییر کرد و هر فردی برابر سنی که مراجعه می‌کند اگر به فرض هر گروه خدمات پیراپزشکی نکته‌ای را فراموش کنند سامانه تذکر می‌دهد که شما ارجاع به متخصص را باید انجام دهید و هرکدام از سوالاتی که پاسخ داده می‌شود یک بحث جدید باز می‌شود.

شعبان زاده افزود: زمانی که سامانه فعال شد، پرونده الکترونیک سلامت برای هر فرد و به‌صورت خانواری صورت گرفت، بسیاری از نکات ظریفی که شاید از دید همکاران حوزه سلامت مهجور باقی ماند بروز شد.

*شروع طرح جلوگیری از سرطان روده در افراد بالای 50 سال

وی بیان داشت: طرح جلوگیری از سرطان روده در افراد بالای 50 سال در اسفندماه شروع شد و در این طرح افراد بالای ۵۰ سال به سوالاتی پاسخ می‌دهند، چنانچه پاسخ مثبت باشد ۳ سؤال پرسیده می‌شود و آن کیت فیت را برای آن‌ها اجرا می‌کنند، چنانچه خدایی ناکرده این کیت مثبت باشد به بیمارستان طالقانی ارجاع داده می‌شود و کلونوسکوپی را با هزینه‌ی خیلی کمتر انجام می‌شود.

این مسؤول افزود: در همین راستا سرطان سینه هم همین‌طور است. افراد آموزش‌دیده‌ای در مراکز درمانی معاینات را انجام می‌دهند، چون این سرطان قابل‌ پیشگیری است. در استان تهران سرطان سینه با توجه به اینکه قابل‌ پیشگیری است بیشترین میزان بروز را داشته است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قرچک خاطرنشان کرد: اگر کمبود نیرو در قالب طرح تحول سلامت به قرچک تعلق می‌گرفت، خدمات کامل و جامعی را به همه‌ی گروه‌های سنی ارائه می‌کردیم. اگر نیروی انسانی به حدنصاب باشد خدمات بهتری هم صورت می‌گیرد.

*۷۹ درصد از جمعیت قرچک دارای پرونده الکترونیکی سلامت هستند

شعبان‌زاده به افتتاح بیمارستان شهید ستاری و مزایای این بیمارستان اشاره کرد و افزود: اگر بیمارستان شهید ستاری قرچک افتتاح شود، کارشناسان مراکز درمانی در قالب طرح تحول سلامت به‌جای اینکه شهروندان را به سایر شهرستان‌ها و شهر تهران ارجاع دهند، به این بیمارستان برای طول درمان ارجاع می‌دهند.

وی در خصوص سامانه سیب وزارت بهداشت و درمان و فعال بودن آن در شهرستان قرچک اظهار داشت: تا زمانی که دانشگاه لینکسرور سامانه سیب نداشت، ۸۶ درصد از جمعیت شهرستان قرچک دارای پرونده الکترونیک سلامت بودند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قرچک بابیان اینکه هم‌اکنون ۷۹ درصد از جمعیت شهرستان قرچک دارای پرونده الکترونیکی سلامت هستند، بیان داشت: حق هر فردی است که یک پرونده الکترونیک سلامت در داخل سامانه‌ی سیب که متعلق به وزارت بهداشت و درمان که کاملاً محرمانه است، داشته باشد؛ که اگر خدایی ناکرده در یک شهر دیگری در همین کشور اتفاقی برایشان رخ داد سابقه‌ی پزشکی و بیماری‌های خانوادگی داخل سامانه برای او وجود داشته باشد.

فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.