آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پهن شدن سفره تندرستی با برپایی دهکده سلامت در منطقه 20 +تصاویر

خبرگزاری فارس: پهن شدن سفره تندرستی با برپایی دهکده سلامت در منطقه 20

به گزارش راگانیوز ، هفته‌ای با عنوان هفته سلامت در کشور نامگذاری شده است که در طول این هفته برنامه‌های سلامت محوری هم‌سو با اهداف و شعار جهانی سازمان بهداشت برگزار می‌شود.

چند سالی است که شهرداری‌ها نیز به عنوان یکی از نهادهای خدماتی، اجتماعی و تاثیرگذار شهر در برگزاری برنامه‌های متنوع سلامت محور پیشگام شده‌اند و شهرداری منطقه 20 سال‌هاست که در برپایی ویژه برنامه‌های هفته سلامت، پیشگام سایر مناطق شهر بوده است.

امسال نمایشگاه سلامت با نام دهکده سلامت و با مشارکت مناطق 16، 17، 18 و 19 و به میزبانی شهرداری منطقه 20 در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) در حال برگزاری است.

منطقه 20 به دلیل واقع شدن در پهنه جنوبی کلان‌شهر تهران و هم‌جواری با بقاع متبرک و آثار تاریخی از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که این پتانسیل‌های موجود سبب شده تا میزبانی دهکده سلامت پهنه  جنوب پایتخت نصیب شهرداری منطقه 20 شود.

سید احمد صفوی شهردار منطقه 20 با اشاره به برپایی دهکده سلامت در جوار آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) اظهار داشت: اول تا هفتم اردیبهشت ماه به‌عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است و با توجه به اهمیت و اهتمام مدیریت شهری تهران به مقوله سلامت، این هفته با شعار «غلبه بر دیابت» نامگذاری شده است که برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متنوعی در این دهکده پیش‌بینی شده است.

وی افزود: توجه جدی شهرداری تهران به مقوله سلامت، برنامه‌ آموزشی و خدمات سلامت سبب شده به‌طور مستمر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده در کلان‌شهر تهران همچون خانه‌های اجتماعی سلامت، خانه سلامت و سلامت‌یاران محلات، خدمات سلامت به‌طور مداوم در محلات سطح شهر تهران تهران ارائه شود.

وی در تشریح هدف ایجاد دهکده سلامت و ایجاد پردیس‌های چهارگانه در این دهکده گفت: هدف اصلی از ایجاد دهکده سلامت و ایجاد پردیس‌های مختلف، حساس‌سازی شهروندان به موضوع سلامت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقای سلامت با تاکید بر اصلاح روش‌های زندگی برای تضمین سلامت، جلب مشارکت و توسعه مهارت‌های بین بخشی و منطقه‌ای است که با همکاری مناطق 16، 17، 18 و 19، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط همانند دانشگاه علوم پزشکی، آتش‌نشانی، سازمان‌های مردم نهاد و … به میزبانی منطقه 20 برپا شده است.

یکی از مهم‌ترین اهداف مدیران شهرداری تهران از جانمایی دهکده سلامت در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع)، ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان و زائران این آستان است که در این هفته پای بسیاری از اهالی شهر، زائران و مسافران ملک ری به این دهکده باز شده است.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی اداره‌کل سلامت شهرداری تهران و همکاری مناطق 16، 17، 18 و 19 و میزبانی منطقه 20، دهکده سلامت پهنه جنوب با ظرفیت چهار پردیس سلامت جسمی و روانی، خانواده و سلامت اجتماعی و معنوی، کودک سالم و سفیران سلامت در قالب 70 غرفه برپا شده است که شامل غرفه‌های اندازه‌گیری فشار خون و قند خون، تعیین گروه خونی، آنالیز بدن، بینایی و شنوایی سنجی، ویزیت رایگان، مشاور تغذیه،‌ مامایی، طب سنتی، مهارت‌های رفتاری کودکان، بازی و حرکات درمانی، نقاشی و مسابقات و موضوعات قرآن و سلامت، صلوات و سلامت و سایر خدمات متنوع و موثر بهداشتی می‌شود.

نمایشگاه سلامت و کتاب؛ تلفیقی از سلامت جسم و جان

برومند نامداری با اشاره به ضرورت جانمایی دهکده سلامت در ضلع جنوب حرم حضرت عبدالعظیم (ع) عنوان کرد: با برپایی نمایشگاه در  این محل، علاوه بر شهروندان، زائران حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) نیز از خدمات سلامت محور دهکده سلامت برخوردار خواهند شد.

معاون امور اجتماعی ـ فرهنگی شهردار منطقه 20 در ادامه به تشریح ویژه‌برنامه‌های منطقه 20 در هفته سلامت و کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه و ترویج کتاب و اهمیت کتابخوانی را از مهم‌ترین اهداف اجرای ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب است از این رو برپایی نمایشگاه در 20 خانه کتاب سراهای محله از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته با التزام معرفی کتاب‌های مرتبط با مدیریت شهری و ایجاد تسهیلات خرید کتاب برای عموم شهروندان است.

وی به رویکرد محله محوری در اجرای ویژه‌برنامه‌های این هفته اشاره کرد و افزود: زنگ کتاب در مدارس، نشست و نقد ادبی کتاب و گفت‌وگو با نویسندگان به نام با عنوان کافه کتاب، برپایی برنامه یاد یار در قالب جشن‌های شهروندی برای دوست‌داران کتاب، برپایی تورهای گردش در کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب در شهر تهران از جمله اقدامات پیش‌بینی شده، همزمان با هفته کتاب در محله‌های 20گانه است.

از دهکده سلامت چه خبر؟

در گشت و گذاری کوتاه در دهکده سلامت واقع در ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) سری به غرفه‌های مختلف این دهکده که هر گوشه و کنارش رنگ و بوی سلامتی دارد، می‌زنیم.

به گفته مسئولان برپایی نمایشگاه، ارائه خدمات در این دهکده در قالب چهار پردیس با عناوین «سلامت جسمی و روانی، سلامت اجتماعی، معنوی و خانواده، کودک سالم و سفیران سلامت» تعریف شده است که از ساعت 15 تا اذان مغرب به مراجعه کنندگان خدمات بهداشتی و سلامت محور رایگان ارائه داده شد.

پردیس سلامت جسمی و روانی

در پردیس سلامت جسمی و روانی خدماتی از قبیل اندازه‌گیری قند و فشار خون، چربی و کلسترول، تعیین گروه خونی، آنالیز بدن، تراکم استخوان، بینایی سنجی و شنوایی سنجی بزرگسالان و کودکان، ویزیت رایگان پزشک، مشاوره تغذیه، مامایی، ژنتیک، طب سنتی و اسلامی و روانشناسی ارائه شد.

پردیس کودک سالم

در پردیس کودک سالم، غرفه‌هایی با عنوان مهارت‌های رفتاری کودکان، بازی و حرکت درمانی، نمایش سلامت کودکان، نقاشی کودکان و بینایی سنجی به مخاطبان ارائه شد.

پردیس خانواده

پردیس خانواده شامل غرفه سلامت اجتماعی و معنوی غرفه‌هایی با عناوین صلوات و سلامتی، قرآن و سلامتی، هنر و سلامت، مسابقه عکاسی بهترین لبخند و عکس یادگاری، خیرین سلامت، اخلاق و سلامت و تور سلامت است.

پردیس سفیران سلامت

در پردیس سفیران سلامت، غرفه‌هایی از قبیل آسمان آبی – زمین پاک، خط زندگی، صنایع شیرپگاه، 1888، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، انجمن تغذیه ایران، غذای سالم، دم‌نوش، اورژانس، انجمن دیابت و نیکوتینی‌ها، کارآفرینی کوثر ارائه شد.

صرفاً جهت اطلاع!

یکی از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه سلامت، برگزاری برنامه‌های شاد، آموزشی و مسابقه است که هر روز از ساعت 18:30 تا 20 در دهکده سلامت برگزار شد.

 اگر اهل شرکت در کارگاه‌های آموزشی هستید حتما به این بخش توجه داشته باشید چراکه کارگاه آموزشی با عنوان چگونگی مبارزه با بیماری اعتیاد ساعت 15 تا 15:30، آشنایی با گل‌ها و گیاهان ساعت 15:30 تا 16، مهارت‌های زندگی ساعت 16 تا 16:30، دیابت و زندگی ساعت 16:30 تا17، طب سنتی ساعت 17 تا 17:30 دایر شد.

گزارش تصویری

انتهای پیام/2462/ر30/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.