آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

حضور پررنگ شهرهای کوچک در کنار کلانشهرها

 

نگاهی به دستاوردهای 4 شهرداری استان تهران در نمایشگاه جامع مدیریت شهری

حضور پررنگ شهرهای کوچک در کنار کلانشهرها

راگا نیوز:سومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری با حضور 320 شهرداری و سازمان وابسته و 180 شرکت و موسسه بخش خصوصی که به‌ نوبه خود در بخش خدمات شهری فعال هستند، برگزار شد. این نمایشگاه فرصت منابسی را فراهم آورد تا فعالان مدیریت شهری، اعم از شهرداران و مدیران سازمان‌های آنان و نیز شرکت‌های خدمات‌رسان با هم تبادل نظر داشته و تازه‌ترین دستاوردهای خود را با یکدیگر در میان بگذارند. پیشتر نیز ادریس مازندرانی دبیر اجرایی نمایشگاه از برخی دستاوردهای آن خبرداده بود. او مشارکت شهرداری‌های شهرهای کوچک و نیز ارائه نوآوری از سوی آن‌ها را یکی از دلایل موفقیت برگزاری این نمایشگاه عنوان کرده بود. در کنار این دستاوردها، شاید مهم‌ترین توفیق این تجربه را بتوان تعامل شهرداری‌ها و نیز بیان نقطه نظرات و مشکلات آن‌ها با یکدیگر و نیز به‌وی‍ژه با دولتمردان باشد، امری که به نظر می‌رسد در نمایشگاه اخیر محقق شده باشد. زیرا مجری اصلی این نمایشگاه سازمان شهرداری‌های کشور است که شهرداری‌های کشور چه به لحاظ بودجه و چه به دلایل دیگر با آن در ارتباط هستند. از نکات مهم این نمایشگاه، حضور و عرض اندام شهرداری‌های شهرهای کوچک کشور بود. به عبارت دیگر گرچه این شهرداری‌ها از نظر بودجه در مضیقه هستند و اعتبارات و طرح‌های شهرداری‌های کلانشهرهای کشور بسیار بیشتر و گسترده‌تر است، اما شهرداری‌های شهرهای کوچ کشور نیز به نوبه خود توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند و پیشرفت‌های خوبی را در شهرهای خود ایجاد کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از برخی بخش‌ها و غرفه‌های این نمایشگاه است که در آن سعی شده است برخی دستاوردهای شهرداری‌های کشور و نیز آنچه برای عرضه به مخاطبان خود به این مکان آورده بودند، بیان شود.

ارائه 20 آموزش شهروندی از سوی شهرداری باقرشهر

شهرداری باقرشهر نیز در این نمایشگاه حضور داشت. این سازمان گرچه مربوط به یک شهر کوچک است، اما به نوبه خود توانست تجربه‌های موفقی را در این نمایشگاه ارائه کند. شهرداری باقرشهر در این نمایشگاه 20 نوع آموزش شهروندی را که در شهر خود تجربه کرده است، به شهرداری‌های شهرهای دیگر کشور عرضه کرد. در غرفه این سازمان 20 نوع آموزش در حوزه بازیافت، خدمات شهری، فرهنگسراها، آموزش قانون شهرداری‌ها و پسماند در قالب بروشور، لوح فشرده و آموزش چهره به چهره ارائه شد.دبیر غرفه شهرداری باقرشهر در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با “قانون” گفت: گزیده‌ای از قوانین شهرداری‌ها در مجموعه‌ای تهیه شد و راستای اطلاع‌رسانی سریع و دقیق در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت. حسین توکلی افزود: این نمایشگاه با هدف آشنایی شهروندان با خدمات شهری و در معرض دید قرار گرفتن دستاوردها برپا شده است.وی به مهم‌ترین دستاوردهای شهرداری باقرشهر اشاره و عنوان کرد: ساخت چندین بوستان، فرهنگسرا، سالن ورزشی، ساخت کمربندی، ایمن سازی تقاطع‌های شهر، ساخت پل‌های عابر بیاده، پارکینگ عمومی و در نهایت بهسازی میادین از مهمترین دستاوردها و طرح‌های اجرا شده از سوی شهرداری باقرشهر بوده است. باقرشهر یکی از شهرهای کلانشهر تهران است که در محور ارتباطی تهران – قم و در حوزه استحفاظی شهرستان ری قرار گرفته است.

این شهر گرچه به لحاظ جمعیت در رتبه‌های آخر شهرهای کشور قرار دارد، اما به نوبه خود توانسته است عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.

دستاوردهای شهرداری اسلامشهر در خدمات‌رسانی

شهرداری اسلامشهر نیز در یک فضای 100 مترمربعی از نمایشگاه دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلف ارائه کرده بود. این شهرداری با حضور 6 منطقه و 12 سازمان در نمایشگاه شرکت کرد که به نوبه خود حضور موفقی را رقم زد. هدف از حضور این سازمان در نمایشگاه ارائه دستاوردها و اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌ها و تبادل نظر با شهرداری‌های شهرهای دیگر بود.

مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با “قانون” اعلام کرد: شهرداری اسلامشهر در این غرفه آموزش تفکیک زباله از مبدأ و قانون مدیریت پسماند را به بازدیدکنندگان ارائه داد.

حسن رزاقی افزود: شهرداری اسلامشهر در این نمایشگاه عملکردهای عمرانی، خدماتی و فرهنگی خود را در قالب بروشور به اطلاع بازدیدکنندگان رساند.

تجهیز بوستان‌های نصیرشهر به همت شهرداری

نصیرشهر واقع در کیلومتر 30 جاده تهران – ساوه واقع شده است. این شهر و به دلیل واقع شدن در مسیر اصلی شهرهای بزرگ و صنعتی، مانند تهران، رباط‌کریم و ساوه دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است. همچنین به دلیل بافت صنعتی و تجاری منطقه، این شهر رفته رفته خود را به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی منطقه مطرح کرده است. مهم‌ترین طرح‌های یک سال آخر این شهرداری ساخت ساختمان‌های جدید شهرداری، آتش‌نشانی، شورای اسلامی شهر، خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی، تکمیل و تجهیز بوستان‌ها، اجرای آسفالت و لکه‌گیری معابر است.

باید به این نکته اشاره کرد که از نمایشگاه جامع مدیریت شهری امسال، انتظار می‌رفت تا به ارائه دستاوردهای بیشتر شهرداری‌های کشور بپردازد. اما در این میان مشاهده شد که برخی از شهرستان‌های استان تهران حتی یک نماینده نیز در این نمایشگاه نداشتند. به این درحالی است که یکی از هدف‌های برپایی چنین نمایشگاه‌هایی تبادل تجربیات شهردار‌یهای کشور برای ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر به شهروندان است. به این ترتیب می‌توان گفت شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی پیشرفت شهرداری‌ها را به دنبال خواهد داشت.

مینا شمسی/قانون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.