آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پاسداری از امامت و ولایت تا شهادت درس بزرگ عاشوراست

 

 راگا نیوز:امام جمعه باقرشهر اظهار داشت: درس بزرگی که یاران امام حسین(ع) می توانند به مردم ایران بدهند این است که از امامت و ولایت تا زمان شهادت پاسداری کنند.

پاسداری از امامت و ولایت تا شهادت درس بزرگ عاشوراست

 

حجت الاسلام سید احمد موسوی در گفتگو با  مهر افزود: یکی از بزرگترین پیامهای اربعین تجلیل از شهداست؛ امام حسین(ع) مبارزه ای را با طاغوت زمان خود انجام دادند و به هیچ وجه تسلیم نشدند و تا آخرین نفس و قطره خون خود برای ثبات، تبلیغ و توسعه اسلام مقاومت کردند تا به شهادت رسیدند.

 

وی بیان داشت: این ارزش بزرگی است که خداوند جهاد، مبارزه و شهادت در راه خدا را در قرآن بسیار سفارش کرده است؛ امام حسین(ع) با تمام هستی خود به کربلا آمد و تمام موجودیت خود را به میدان آورد و به جز وجود مبارک خود، اموال، یاران، فرزندان، اهل بیت(ع) را آورد و در راه خدا فدا کرد تا جایی که بچه ها و زنها نیز در راه اسلام اسیر شدند، لذا این ایثار و فداکاری کار بزرگی است که باید قدر دانسته شود و ارزش آن را درک کرد.

اولین پیام اربعین تجلیل از شهادت، مقاومت و فداکاری در راه اسلام است

امام جمعه باقرشهر ادامه داد: همه مسلمانان باید ارزش این کار بزرگ را درک کنند؛ اولین پیام اربعین تجلیل از چنین افرادی یعنی تجلیل از شهادت، مقاومت و فداکاری در راه اسلام است.

وی عنوان داشت: می توان برای تمام ائمه(ع) مراسم اربعین را گرفت ولی دلیل اینکه اربعین مخصوص امام حسین(ع) است اول اینکه مصیبت حضرت اباعبدالله(ع) بسیار عظیم بود که در این مصیبت هم خود امام حسین(ع) به شهادت رسیده و هم تمام فرزندان، یارانشان و بچه های آنها به اسارت رفته اند.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: دلیل دیگر این است که کاروان اسرا و بازماندگان اهل بیت(ع) وقتی از شام
به مدینه می رفتند، روز چهلم به منطقه کربلا رسیدند و گفتند به کربلا برویم تا به زیارت قبر امام حسین(ع) و شهدای کربلا را زیارت کنیم.

وی یادآور شد: جابربن عبدالله انصاری در این کاروان بود که اولین زائر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که زیارت او مواجه با روز اربعین بود، است و کاروانی که از شام حرکت کرده بودند در روز اربعین به زیارت قبر این امام(ع) می روند، لذا این حادثه و این زیارت بزرگ برای اولین بار توسط اهل بیت(ع) در روز چهلم امام حسین(ع) رخ داد و به عنوان یک حادثه بزرگ تاریخی اربعین زنده و جاوید می ماند و هر ساله اربعین را به یاد شهدای کربلا و اسرایی که به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) آمدند، گرامی می دارند.

کاری که امام حسین(ع) در کربلا انجام داد، برخاسته از بصیرت این امام(ع) و یارانش بود

امام جمعه باقرشهر افزود: کاری که امام حسین(ع) در کربلا انجام داد، برخاسته از بصیرت این امام(ع) و یارانش بود، چون واقعاً آنها بصیر و بینا بودند و حق و باطل را تشخیص می دادند و چون بصیرت داشتند مقاومت کردند و اگر بصیرت نداشتند مانند دمشنان رفتار می کردند.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) و یاران او به خاطر بصیرت و آگاهی که داشتند، می دیدند یزید لیاقت خلافت بر مسلمانان و امامت را ندارد، لذا در برابرش ایستادند و این فاجعه بزرگ تاریخی اتفاق افتاد.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: باید از شهدا درس بزرگی بگیریم که همان بصیرت است که اگر شرایطی به وجود آمد که ما باشیم و اسلام نباشد، باید از شهدا کربلا درس بگیریم و فداکار کنیم که ما نباشیم و اسلام باشد؛ امام حسین(ع) این کار را انجام داد چون امر دائر بر این بود که امام حسین(ع) باشد و زندگی کند، اما اسلام نباشد، اما امام حسین(ع) و یارانش نیز آن را نپذیرفتند و گفتند که حاضریم ما نباشیم ولی اسلام باشد.

اسلام باید زنده بماند

وی بیان کرد: مردم ایران و مسلمانان بایستی این را درس بزرگی برای خود بدانند که همه جا از حق و اسلام دفاع کنند چون اسلام باید زنده بماند؛ پیغمبر(ص) برای آن رنج کشیده است که اسلام بماند، امیرالمؤمنین(ع) آن همه زحمت کشید که اسلام بماند و تمام رنجها و مشقت امامان و تمام شهدا در طول تاریخ به خاطر این بوده که اسلام و قرآن زنده بماند که این درس بزرگی است و باید از حادثه کربلا و شهدای این درس را بیاموزیم.

امام جمعه باقرشهر اضافه کرد: در حادثه کربلا و روز عاشورا امام حسین(ع) امام و رهبر بود و یارانش همراه او بودند؛ نکته ای که در آن روز وجود داشت این بود که تا زمانی که یاران امام(ع) زنده بودند نگذاشتند که امام(ع) آسیبی ببیند و امام(ع) وقتی به میدان آمد که دیگری یاری برایش نمانده بود که این درس بزرگی برای مردم ایران است که رهبری و ولی فقیه دارند.

ولی فقیه امام مردم در عصر غیبت کبری است

وی عنوان داشت: امام مردم در عصر غیبت کبری ولی فقیه است و باید از یاران امام حسین(ع) این درس بزرگ را بگیریم، پاسداری از امامت و ولایت تا شهادت، یعنی باید از امامت و ولایت تا زمان شهادت پاسداری کنیم.

حجت الاسلام موسوی افزود: باید امام خود را حفظ کنیم و نگذاریم دست دشمن به امام ما برسد، همان طور که یاران امام حسین(ع) تا زنده بودند نگذاشتند دست دشمن به امامشان برسد، مردم ایران نیز تا زنده هستیم نباید بگذارند به امام و ارزشهای اسلامی خدشه وارد شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.