آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

اولویت‌های سال جاری؛ رسیدن به شهری توسعه یافته

راگا نیوز-باقرشهر یکی از شهرهای روبه توسعه استان تهران است که با افزایش سرانه‌های فرهنگی، عمرانی، خدماتی و ترافیکی درحال ربودن گوی سبقت از سایر شهرهای کلان شهر تهران است.

خبرگزاری فارس: اولویت‌های سال جاری؛ رسیدن به شهری توسعه یافته

به گزارش راگا نیوز به نقل از فارس، باقرشهر یکی از شهرهای رو به توسعه استان تهران است که با افزایش سرانه‌های فرهنگی، عمرانی، خدماتی وترافیکی درحال ربودن گوی سبقت از سایر شهرهای کلان‌شهر تهران است.

جمشید سعادتمند، شهردار باقرشهر به موقعیت عمرانی و اجتماعی این شهر روبه توسعه اذعان داشت و گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور باقرشهر یکی از شهرهای محروم استان تهران بود که به‌دلیل نوپا بودن و قرار گرفتن در جنوبی‌ترین نقطه شهر تهران پس از تبدیل شدن به شهر رونق چندانی نیافته بود و بسیاری از مسئولان به رشد و شکوفایی این شهر چشم امید نداشتند اما اتحاد و روشن‌بینی مردم برای انتخاب نمایندگان اصلح جهت حضور در شورای شهر و تعامل و هم‌فکری مناسب اعضای شورا با شهرداری، علاوه بر پایان دادن به مشکلات و پاسخ به مطالبات شهروندان باعث شده تا اکنون نام این شهر در بسیاری از حوزه‌های شهری از جمله سرانه فضای سبز، توسعه و رونق ورزش، اقدامات عمرانی، استفاده از انرژی پاک، ارتقای سرانه فرهنگی و … پیشگام و رکوردار رتبه‌های برتر در میان شهرهای استان تهران شود.

سعادتمند، افق چشم‌انداز باقرشهر را در سال جاری تشریح کرد و افزود: هرکاری نتیجه مشارکت و هم‌فکری یک مجموعه نیروی انسانی کارآمد است و نمی‌توان آن را به تنهایی به کسی نسبت داد. اگر امروز باقرشهر به‌عنوان یک شهر توسعه یافته با سرانه‌های مطلوب در میان شهرهای استان تهران حرفی برای گفتن دارد این موفقیت را باید مدیون پشت‌کار و پیگیری مستمر اعضای شورای اسلامی شهر، مدیریت بخش‌های مختلف شهرداری، تخصیص اعتبارات لازم و به‌موقع از سوی مراجع بالاتر و حتی مشارکت شهروندان دانست.

باتوجه به اسناد و مدارک مستند که به تایید کارشناسان و ناظران فنی مراجع ذی‌صلاح هم رسیده است، باقرشهر از سرانه فضای سبز، فضاهای ورزشی و فرهنگی مناسبی برخوردار است که حتی در بسیاری از مواقع خلاء و نیاز سایر شهرها، بخش‌ها و روستاهای اطراف را نیزپر کرده است از این‌رو در سال جاری اولویت برنامه‌ها با اجرای پروژه‌های زیرساختی در حوزه عمران و ترافیک است که شهردار باقرشهر به پنج پروژه مهم و تاثیرگذار در حال اجرا دراین شهر اشاره می‌کند.

تعریض محور تهران ـ  قم

— همان‌طور که می‌دانید باقرشهر در مسیر دسترسی به گورستان بهشت زهرا (س)، بارگاه ملکوتی امام خمینی (ره)، شهرک‌های صنعتی و مبادی خروجی به سوی 17 استان جنوبی کشور قرار گرفته است و براساس آخرین آمارهای موجود روزانه بیش از یک میلیون تردد غیربومی در معابر اصلی این شهر صورت می‌گیرد که علاوه برتحمیل هزینه‌های نگهداری معابر به شهرداری و دریافت خدمات، ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی دیداری، ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات متعددی را برای اهالی و ساکنان شهر به‌همراه دارد بنابراین براساس مطالعات انجام شده در راستای کاهش این معضلات و به‌منظور بهبود عبور و مرور شهری و کاهش بار ترافیکی محور قدیم تهران ـ قم  (بلوار غدیر) و تسهیل در تردد شهروندان و زائران قبور مطهر شهدا و حرم نورانی امام راحل (ره) حدفاصل محدوده شهری به‌طول یک‌هزار و 200 متر تعریض شد.

— سعادتمند با اشاره به این خبر عنوان کرد: باتوجه به اهمیت کاربردی این پروژه ودر راستای پاسخ به مطالبات شهروندان به‌زودی شاهد اجرای فاز دوم طرح تعریض محور تهران ـ قم خواهیم بود.

کمربندی غربی باقرشهر

— بلوار غدیر (محور اصلی باقرشهر) یکی از پرترددترین و پرتراکم‌ترین راه‌های ارتباطی شهروندان با مبادی خروجی شهر و بهشت زهرا (س) به شمار می‌رود که حجم ترافیک این محور مشکلات بسیاری را برای ساکنان و اهالی باقرشهر ایجاد کرده است از این‌رو طراحی و اجرای طرح کمربندی غربی باقرشهر به طول 3.2 کیلومتر در دستور کار معاونت عمران و ترافیک باقرشهر قرار گرفته است.

— کمربند غربی باقرشهر بیش از سه کیلومتر طول و عرض‌های 35 متری و 45 متری طراحی شده است که در حد فاصل خیابان توریست تا بهشت زهرا (س) قرار دارد.

— گفتنی است، چندین تقاطع همسطح در خیابان‌های اصلی شهرسنگ و شهید فیروزی این خیابان را قطع می‌کند که برای سهولت تردد رانندگان این تقاطع‌ها به‌صورت میادین گردشی طراحی شده‌اند.

— شهردار باقرشهر اجرای این طرح را در قالب سه  فاز تعریف کرد و افزود: فاز یک پروژه از تیرماه سال 90 به‌طول یک کیلومتر کلید خورده  و در دی ماه سال 91  به اتمام رسیده است و فاز دوم نیز با تخصیص اعتبارات استانی و توزیع 3 هزار تن آسفالت در این معبر تازه احداث شده به اجرا درآمده است و اکنون فاز سوم پروژه در قالب زیرسازی معبر و توزیع 4 هزار و 320 تن آسفالت به پایان رسیده است که اجرای این طرح ترافیکی عمرانی دسترسی مسافران و زائران را بدون ورود به محدوده شهری باقرشهر امکان‌پذیر می‌سازد.

— جابه‌جایی دکل‌های فشار قوی برق با همکاری شهرداری باقرشهر و شرکت مترو یکی از اقدامات انجام شده در خصوص رفع معارض این پروژه محسوب می‌شود.

— —ساختمان مرکزی شهرداری

—در راستای ارائه خدمات مطلوب در فضایی مناسب به ارباب رجوع و افزایش فضاهای اداری و رفاهی برای مراجعه کنندگان از سال 1388 کلنگ ساخت  ساختمان جدید شهرداری باقرشهر بر زمین زده شده است.

— ساختمان جدید شهرداری در 6 طبقه و مساحتی بالغ بر 16 هزار متر مربع طراحی شده است که مکان و فضای مناسبی را برای تجمیع  تمام واحدهای اداری و اجرایی فراهم می‌آورد.

زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال

— سرانه ورزشی باقرشهر یکی از مطلوب‌ترین سرانه‌های استاندارد فضاهای ورزشی استان تهران را به خود اختصاص داده است و باتوجه به ساخت و تجهیز ده‌ها ورزشگاه و مجموعه ورزشی هیچ نیازی در زمینه مکان‌های ورزشی احساس نمی‌شود اما با این اوصاف فعالیت  مسئولان شهرداری در این حوزه کم‌رنگ نشده و درراستای بهبود و ارتقای کمی و کیفی فضاهای ورزشی پروژه‌های جدیدی تعریف شده است که زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال را می‌توان یکی از این پروژه‌ها برشمرد.

— این پروژه در زمینی به وسعت یک‌هزار و 500 مترمربع در انتهای خیابان پنجم 22 بهمن در مرحله زیرسازی، فنس‌کشی و نصب چمن در دست اجرا است.

پارکینگ عمومی در باقرشهر

با توجه به افزایش ساخت و ساز در باقرشهر، اهالی این شهر نیز با معضل عمومی کمبود پارکینگ مواجه هستند از این‌رو  در جهت ارائه خدمت مطلوب به شهروندان، شهرداری نسبت به افزایش سرانه پارکینگ عمومی برای شهروندان اقدام کرده است.

پروژه پارکینگ عمومی به مساحت 16 هزار مترمربع در خیابان 22 بهمن جانمایی شده است که بهره‌برداری از این پروژه تاحد چشمگیری به تقاضای شهروندان پاسخ می‌دهد.

معرفی باقرشهر

باقِرشهر یکی از شهرهای استان تهران است. باقرشهر در محور ارتباطی قدیم تهران ـ قم و  در بخش کهریزک شهرستان ری قرار دارد.

باقرشهر معروف به شهر بین الحرمین و میان آرامگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی‌(ره) و حضرت سید الکریم حسنی علیه‌السلام، واقع شده‌است. همجواری باقرشهر با حرم مطهر حضرت امام (ره)‌، پالایشگاه تهران، نیروگاه برق ری، کارخانه سایپا پرس، بسیاری از  کارخانجات بزرگ کشور موجب رونق تجاری این منطقه شده است. از مراکز مهم صنعتی آن می‌توان به پالایشگاه تهران، تاسیسات نفتی و گازی ری، شرکت نفت بهران، شرکت انرژی، شهرک شهرسنگ بالغ بر 111 کارگاه، مجتمع تجریشی و شرکت ایران سیلندر را نام برد.

باقرشهر بر اساس مصوبه مورخ چهارم تیر ماه سال 75 هیئت وزیران، به شهر تبدیل شد. در تاریخ چهارم اسفند ماه سال 75 شهرداری این شهر افتتاح و حریم استحفاظی آن با 55 کیلومتر مربع مساحت در تاریخ شانزدهم تیر ماه سال 76 به تصویب وزیر کشور از مناطق 19 و 20 شهرداری تهران جدا و به باقرشهر الحاق شد. این شهر در جنگ ایران و عراق 143 شهید تقدیم انقلاب اسلامی  کرده ‌است.

باقرشهر در سه دوره فعالیت شوراهای اسلامی، رشد بسیاری را شاهد بوده است. از جمله مصادیق این رشد شهری می‌توان به بوستان‌های چند منظوره این شهر اشاره کرد. مجموعه عطر سیب شهرداری باقرشهر با باغ پرندگانی که در آن از چندین گونه متفاوت نگهداری می‌شود، مدرسه فوتبال، استادیوم ایثارگران، پیست اسکیت سواری، پت‌هلیکوپتر و … از جمله این بوستان‌هاست. بوستان بانوان که نام دیگر بوستان فدک است از دیگر افتخارات عمرانی باقرشهر است که در مساحتی به میزان تقریبی 4.5 هکتار برای اغلب رشته‌های ورزشی دارای سایت جداگانه است. این بوستان که دارای پیست دوچرخه سواری نیز هست در روز ویژه بانوان و در ساعات شبانگاهی ویژه خانواده‌هاست. در این بوستان امکاناتی چون جکوزی، امکانات ورزش‌های رزمی و غیره نیز وجود دارد.

بوستان ارغوان در محله جعفرآباد باقرشهر از دیگر بوستان‌های این شهر است که توانسته است با نوع طراحی خاص و همچنین آبنمای موزیکال، جذابیت‌هایی دیدنی را برای شهروندان باقرشهری فراهم کند. باقرشهر در اکثر محله‌های خود دارای بوستان محلی است.

باقرشهر با چندین مجموعه ورزشی مجهز توانسته است به شهری مدال‌آور در عرصه‌های بین‌المللی تبدیل گردد. مجموعه ورزشی غدیر با سالن‌های متعدد در رشته‌های مختلف مانند رینگ کشتی، سالن کشتی، سالن بدن‌سازی و غیره  در کنار امکانات ورزشی سایر مجموعه‌ها مانند سالن چند منظوره شهدای باقرشهر و  همچنین امکانات اداره تربیت‌بدنی باقرشهر، به شهروندان این شهر خدمات می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.