آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

حلقه ارتباط اجتماعی شهروندان در بوستان غدیر

سرمای این روزها نشان می‌دهد که زمستان با تمام توان کمر همت بسته است تا قدرتش را نشان بدهد. اما سرمای هوا سبب نمی‌شود که اهالی جنوب تهران در حلقه‌های اجتماعی گردهم نیایند.
20_big

به گزارش راگا نیوز به نقل از فارس، سرمای این روزها نشان می‌دهد که زمستان با تمام توان کمر همت بسته است تا قدرتش را نشان بدهد. اما سرمای هوا سبب نمی‌شود که اهالی محله اقدسیه گذرشان به بوستان غدیر که دوست داشتنی‌ترین فضای سبز این محله است، نیفتد. همان‌طور که جواد نعمتی، یکی از ساکنان قدیمی محله گفت: «زمستان هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد. حیف است که سرمای هوا را بهانه کنیم و با نشستن در خانه خود را از لمس کردن زیبایی‌های این فصل اعجاب‌انگیز محروم سازیم.» در یکی از عصرهای سرد زمستانی پای حرف‌های اهالی این محله که روزهای زیادی را در این بوستان کنار هم گذرانده‌اند، می‌نشینیم.

امنیتی که سرای محله به بوستان می‌بخشد

قرار گرفتن سرای محله اقدسیه داخل بوستان غدیر سبب خشنودی خیلی از اهالی است، به‌ویژه ساکنان مجتمع مسکونی بهاران که بوستان غدیر حکم حیاط خانه‌شان را دارد.

مریم جان بابایی، هفت ساله که ساکن محله اقدسیه است. وی گفت: محله اقدسیه فضای سبز چندانی ندارد. تنها دو بوستان دارد. یکی بوستان غدیر است و دیگری بوستان زکریای رازی که کمی راهش برایمان دور است و به‌دلیل واقع شدن در کنار خیابان اصلی آرامش چندانی ندارد اما بوستان غدیر همیشه برای اهالی محله گزینه مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت بوده و هست به‌ویژه تابستان‌ها که مدارس تعطیل می‌شوند، خانواده هم به بهانه همراهی بچه‌ها و مراقبت از آن‌ها نیمی از روز را در بوستان سپری می‌کنند.

از حق نگذریم وجود سرای محله و نظارت‌های اعضای شورایاری این بوستان را امن و دوست داشتنی کرده است. تا جایی که حتی وقتی خودمان هم وقت نداشته باشیم بیاییم، اجازه می‌دهیم بچه‌ها بیایند و بازی کنند. خیالمان هم راحت است که امنیت در این بوستان با وجود سرا در هر ساعتی از روز برقرار است.

اینجا پاتوق خانم‌های محله است

سمت راست بوستان چند نفر از خانم‌های محله دور هم جمع هستند. آنقدر شاد و صمیمی می‌گویند و می‌خندند که می‌شود حدس زد سال‌های سال، شاید درست از زمانی که بوستان غدیر پا به این محله گذاشته همسایه‌اش بودند و در سایه درختانش روی همین نیمکت‌ها خاطرات خوب و خوش زیادی را تجربه داشته‌اند.

اقدس نوباوه‌ای روبه خانم‌های دیگر کرد و گفت: خانم‌ها یواش یواش جمع و جور کنید. یک ربع دیگر کلاس شروع می‌شود. از او پرسیدیم «همیشه در این ساعت در بوستان دور هم جمع می‌شوید؟ به‌ویژه حالا که هوا هم کمی سردتر شده است.» اظهار داشت: قدیم‌ها رسم بود که خانم‌های هم محله‌ای برای اینکه گپی با هم بزنند در یکی از پس‌کوچه‌های محله زیراندازی پهن می‌کردند و کمی از حال و هوای خانه‌نشینی دور می‌شدند. هنوز هم در محله‌های جنوب شهر اگر عصرها قدم بزنید چند تا از این خانم‌ها را می‌بینید که با چادرهای گل‌دار گوشه‌ای نشستند و … اما ما عادت کردیم که هر وقت دل‌مان هوای حرف زدن با هم‌سن و سال‌هایمان را بکند در این بوستان دور هم جمع شویم. هوا را با کم و زیاد کردن لباس‌ها می‌توان دلپذیر کرد. چند وقتی است که در سرای محله کلاس‌های متنوعی برای خانم‌ها گذاشته‌اند.

دستشان درد نکند برای اینکه خانم‌های جوان‌تر که بچه کوچک دارند هم بتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند، همزمان با ساعت کلاس‌های بانوان برای بچه‌ها هم کلاس‌های نقاشی و تفریحی گذاشته‌اند. روزهایی که کلاس داریم نیم ساعت قبل اینجا جمع می‌شویم. کمی صحبت می‌کنیم. از احوال هم با خبر می‌شویم. تابستان‌ها هم که همه می‌دانند این طرف بوستان پاتوق خانم‌های محله است.

همه با هم آشنا هستند

روی دو تا از نیمکت های روبه روی، گوشه‌ای از بوستان که ساکن‌تر از جاهای دیگر است چند دختر نوجوان نشستند. دور تا دورشان پر از جزوه‌های درسی و کتاب‌هایی است که هر از گاهی بین‌شان رد و بدل می‌شود. المیرا سماواتی گفت: در این بوستان همه با هم آشنا هستند. چون هیچ غریبه‌ای بین ما نیست خانواده‌ها با خیال راحت اجازه می‌دهند برای درس خواندن اینجا دور هم جمع شویم.

وی گفت: خانم‌های همسایه هم حواس‌شان هست که مشکلی پیش نیاید. همه با هم مثل فامیل شدند. برای مثال وقتی بچه‌ها در زمین مشغول بازی هستند بزرگ‌ترها مراقب هستند که زمین نخورند. فرقی نمی‌کند که بچه خودشان باشد یا نباشد. یا اینکه چند ماه پیش پسر یکی از همسایه‌ها با دوچرخه خورد زمین، قبل از اینکه پدر و مادرش با خبر شوند همسایه‌ها او را به کلینیک رساندند.

وی ادامه داد: خیلی چیزهای دیگر است که سبب می‌شود در این بوستان احساس راحتی و آرامش کنیم.

هنوز حرف‌های المیرا تمام نشده است که مهسا عنوان کرد: همه چیز خوب است غیر از سر و صدای ساخت و سازها که هیچ جا راحت‌مان نمی‌گذارند. در خانه از صدای ساختمان‌سازی همسایه‌ها نمی‌توانیم درس بخوانیم. اینجا هم که می‌بینید، ساختمان سرای محله را دارند بزرگ‌تر می‌کنند. البته ای یکی را می‌شود تحمل کرد. چون می‌دانیم که به نفع خودمان است. بی‌شک وقتی سرای محله بزرگ‌تر شود خدمات‌شان بیشتر می‌شود. اما ای کاش خیلی سریع کارشان را تمام کنند.

میزبان همایش‌های متنوع

بوستان غدیر علاوه بر اینکه محل بازی بچه‌ها و محفلی برای گپ‌ و گفت بزرگ‌ترهای محله است، میزبان همایش‌ها و جشنواره‌های سالانه‌ای که سرای محله برگزار می‌کند هم هست. یکی از جشنواره‌هایی که هر سال تعداد زیادی از ساکنان شهرری را به بوستان غدیر می‌کشاند، جشنواره قرآنی «ماهی قرمز» است. خانواده‌های زیادی کودکانشان را برای شرکت در جشنواره و تلاوت آیاتی از قرآن کریم به بوستان غدیر می‌آورند و به‌عنوان جایزه ماهی قرمز هدیه می‌گیرند.

معصومه تفرشی به بعضی از برنامه‌هایی که در بوستان غدیر برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: همیشه وقتی حرف از بوستان می‌شود، همه یاد جایی برای بازی کردن بچه‌ها و هواخوری بزرگ‌ترها می‌افتند. اما نقش این بوستان به همین موارد ختم نمی‌شود. شاید دلیل‌اش وجود سرای محله باشد. در همه اعیاد و مناسبت‌ها اگر قرار باشد برنامه‌ای در محله برگزار شود یا داخل سرای محله و یا در بوستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: حتی یک بار یک همایش پزشکی برگزار شد و درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری و رعایت بهداشت فردی اطلاعات مفیدی به اهالی دادند. هروقت نزدیک به اجرای برنامه خاصی باشد خبرش از اینجا به گوش تمام ساکنان محله می‌رسد. خلاصه اینکه بوستان غدیر برای مردم محله اقدسیه که فضای سبز کافی ندارد خیلی عزیز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.