آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ˈآب انبار آرادˈ ذخیرگاهی مناسب برای مناطق کویری حسن آباد فشافویه

راگانیوز- در زمان های گذشته مساله آب و ذخیره کردن آن برای مصرف در روزهای نیاز در مناطق گرمسیری و کویری مورد توجه بوده و روستای آراد نیز به دلیل اینکه از گذشته با مشکل کمی بارش مواجه بود، وجود یک آب انبار برای رفع نیازهای اهالی در روزهای کم آبی، همواره مورد توجه قرار داشت.

 

ˈ آب انبار آرادˈ از جمله مکانهای قدیمی و تاریخی دوره قاجاریه در منطقه حسن آباد فشافویه از توابع شهرستان ری واقع شده که از آن برای ذخیره آب اهالی منطقه در روزهای گرم سال استفاده میشده است.

آب انبار آراد دارای دو بادگیر در دو طرف یک گنبد بزرگ است و در بالای گنبد نورگیری فانوسی شکل مشبک که خود نسبت به بنا زیبایی خاصی دارد، تعبیه شده است.

گنبد آب انبار شکل کله قندی داشته و بلندی آن که از خشت ساخته شده 10 متر ارتفاع دارد.

ورود به آب انبار از ضلع جنوبی آن صورت می گیرید که سر در آجر کاری زیبایی با طاق خوابیده دارد و دهانه آب انبار توسط پله های آجری تا عمق 12 متر به پاشیر می رسد و روی پلکان های ورودی به پاشیر با آجر به صورت پلکانی تزیین شده است.

مهمترین بخش این بنای دوره قجری ، گنبد و بادگیرهای آن است و محور قرار گرفتن بادگیرها شمالی – جنوبی می باشد.

بادگیر ها با مقطع مربع شکل بالا آمده و هم ارتفاع با گنبد نورگیر می باشند که از چهارجهت هوای خنک را به انبار منتقل می کرد.

روزنه های بادگیر به گونه طراحی و ساخته شده اند که دهانه باز آن ها مانند قیفی در انتها تنگ می شود و با توجه به قوس بالای روزنه، هوا از طریق فضای خالی بدنه بطور مستقیم به داخل انبار انتقال می یابد.

این گنبد یک بار در سال 1381 توسط میراث فرهنگی سنگ فرش و مرمت شد و در سال 1390 نیز به طور کامل از سوی میراث فرهنگی مرمت و فضای پیرامون آن نیز آزاد سازی شد.

روستای آراد در 10 کیلومتری جنوب خاوری حسن آباد واقع شده و در این روستا در حدود 26 خانوار با 150 نفر ساکن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.