آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

قدمت شهرستان ری با تاریخ بابل و نینوا برابری می کند

راگانیوز – مسوول میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی شهرستان ری گفت: به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ، سرزمین ری به لحاظ قدمت و پیشینه با تاریخ بابل و نینوا برابری می کنند و قدمت برخی آثار آن به شش هزار سال قبل از میلاد می رسد.

ˈامیر مسیب رحیم زادهˈ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان ری با 198 جاذبه تاریخی و گردشگری که 34اثر آن به ثبت ملی رسیده ، به عنوان یک قطب گردشگری در کشور محسوب می شود .

وی با تاکید بر اینکه از این تعداد آثار ، بالغ بر 109 اثر در بخش مرکزی ، 45 اثر در بخش کهریزک و 44 اثر در بخش فشافویه قرار دارد، اظهار کرد:شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک بخش حسن آباد فشافویه ری تاثیر بنیادی در خلق پدیده های گوناگون معماری این منطقه داشته که کاروانسرای کنارگرد، آب انبار آراد، یخچال کلین، پل شکسته ، بقعه امامزاده هاجر خاتون از جمله آثار شاخص در این بخش هستند.

رحیم زاده ، حسن آباد ری را دشت طلایی تاریخ ایران زمین دانست و افزود: آثار تاریخی بجای مانده در این بخش از دوران پیش از اسلام و آثار دوره اسلامی تا قرن 10 و 11 هجری قمری همگی حاکی از اهمیت آن در تاریخ ایران زمین است.

وی با بیان اینکه حسن آباد مرکز بخش فشافویه بوده افزود: حسن آباد متشکل از 37 روستا با 70 هزار نفر جمعیت در 32 کیلومتری جنوب باختر شهرستان ری و در مسیر جاده آسفالته تهران – قم قرار دارد.

رحیم زاده اظهار کرد:به گفته افراد کهن سال این منطقه ، در حدود 250 سال پیش قلعه ای در این مکان به نام شاه آباد وجود داشت که مورد استفاده کاروانیان و زوار قرار می گرفت و بعدها کاروانسرایی در کنار قلعه ساخته می شود که بنام بانی آن حسن آباد معروف شد.

مسوول میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی شهرستان ری تاکید کرد: حسن آباد ری به علت واقع شدن در مسیر راه ابریشم همواره مورد توجه حاکمان وقت بوده و مانند همه شهرهای واقع در این مسیر، اقتصاد و داد و ستد در آن رونق داشت.

وی با بیان اینکه پل شکسته بر روی رودخانه شور و کاروانسرای کنارگرد از آثار دوره صفویه هستند، افزود: سعی می شود گشت های تخصصی را با همکاری بخشدار حسن آباد برای معرفی آثار تاریخی فشافویه برگزار کنیم.

رحیم زاده ادامه داد: در صورت تبدیل کاروانسراها به مکانی برای اقامت، گردشگران می توانند شبی فراموش نشدنی را در هتل کاروانسرایی با فضایی متفاوت از زندگی روزمره و تماشای ستارگان و کهکشان راه شیری در شب کویر سپری کنند که در این میان کاروانسرای کنارگرد ، بی نظیر است.

وی همچنین محل اجرای سریال حضرت یوسف(ع) که در این بخش واقع شده را مکانی مناسب و آماده برای برگزاری گشت های کوتاه مدت دانست که گردشگران می توانند فضای ایجاد شده در این سریال را نیز در کنار گردش خود تجربه کنند.

مسوول میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری در پایان از زحمات بخشداری حسن آباد فشافویه در گسترش صنعت گردشگری این بخش تقدیر کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.