آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

اجرای سیستم های نوین آبیاری راه حل اساسی برون رفت از کمبود آب در ورامین

به گزارش راگانیوز ، کمبود آب در بخش کشاورزی ، یکی از مهمترین چالش هایی است که طی سال های اخیر کشاورزی شهرستان ورامین را تحت تأثیرخود قرار داده به گونه ای که بیش از نیمی از اراضی کشاورزی حاصلخیز شهرستان بدون کشت رها شده واکثرکشاورزان برای پرورش محصولات خود با مشکل جدی مواجه شوند.

کاهش نزولات جوی ، عدم تخصیص حق آبه شهرستان ورامین از آب سد ماملو و افت شدید سطح آب های زیرزمینی در منطقه ورامین باعث شده تا بسیاری از کشاورزان شهرستان برای تأمین آب مورد نیاز اراضی خود با مشکل مواجه شوند و اندک آب انتقال یافته به شهرستان از محل تصفیه خانه جنوب تهران نیز کفاف نیاز منطقه را ندهد.
دولت های یازدهم و دوازدهم به منظور برون رفت از مشکل کمبود آب و حمایت از بخش کشاورزی ، اجرای سیستم های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه تسهیلات بلاعوض ، کشاورزان را به این امر تشویق می کند ، طرحی که اجرای آن راه حل اساسی برای برون رفت از کمبود آب در بخش کشاورزی ورامین محسوب می شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : کاهش شدید بارش نزولات جوی باعث شده تا سطح آب های زیر زمینی شهرستان با افت شدید مواجه شود به گونه ای که سطح بیشتر چاه های شهرستان بیش از 60 درصد افت داشته و کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکل شدید مواجه شده اند.
محمدحسین تاجیک افزود: دولت های یازدهم و دوازدهم به منظور حمایت از بخش کشاورزی و مدیریت مصرف آب ، اعتبارات و تسهیلات ویژه ای را در اختیار کشاورزان قرار داده تا آن ها با تغییر سیستم های آبیاری از غرقابی به نوین ، از آب موجود به بهترین نحو استفاده کنند.
تاجیک بیان کرد: با اقدامات ترویجی و تشویق کشاورزان به استفاده از شیوه ها نوین آبیاری ، تاکنون 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند که این امر باعث شده تا در سال زراعی پیش رو بیش از 2 هزار و 500 هکتار به سطح زیر کشت اراضی ورامین افزوده شود.
وی بیان کرد: تا پیش از دولت یازدهم تنها 7 هزار هکتار از اراضی شهرستان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده بود.
مدیرجهاد کشاورزی ورامین اظهار کرد: با اجرای سیستم های نوین آبیاری ، 30 استخر ذخیره آب نیز در سطح شهرستان احداث شده که در این استخرها سالانه یکصد تن ماهی کپور و قزل آلا نیز پرورش داده می شود.
وی بیان کرد: دولت برای اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی ، به ازاء هر هکتار یکصد میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان می کند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.