آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

افزون بر 700 مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده است

 کارشناس مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری گفت:از بین یکهزار و 709 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان تعداد 732 مورد از طریق حیوانات به طور مستقیم یا غیرمستقیم به انسان انتقال می یابد.

ˈفاطمه اقدسیˈاظهارداشت: این گروه از بیماری ها از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی دارای اهمیت بوده و در بسیاری از کشورها تلفات و خسارات سنگینی ایجاد می کند که علاوه بر ایجاد بیماری و مرگ و میر ناشی از این بیماریها در انسان آثار سو حاصله از آنها در تولیدات دامی کاهش قابلیت استفاده از مواد غذایی و ایجاد موانع در تجارت بین المللی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

وی بیماریهایی همچون جنون گاوی، سارس، آنفلوانزای پرندگان، کرونا و غیره را از جمله بیماری های زئونوز نوپدید منتقله از حیوانات به انسان عنوان کرد و افزود: از طرفی در موضوع بیوتروریسم که طی سالهای اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است، عوامل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان نقش مهمی دارد.

اقدسی گفت: متاسفانه بسیاری از این بیماریهای زئونوز در ایران شایع بوده و مشکلات اقتصادی و بهداشتی فراوانی را موجب می شود بیماریهای نظیر بروسلوز، سالک، تب هموراژیک، هاری و حیوان گزیدگی، لپتوسپیروز و غیره از بیماریهای شایع زئونوز در ایران است.

کارشناس مبارزه با بیمارهای شبکه بهداشت ری تصریح کرد: از آنجایی که بیماریهای مشترک انسان و دام بطور مستقیم و غیرمستقیم می تواند انسانها را مبتلا کند ، با ارتقا سطح آگاهی جامعه و مشارکت سایر سازمانها ، حذف دامهای آلوده و کاهش حیوانات زیانکار و آگاهی از راههای انتقال و راههای پیشگیری از بیماریهای مشترک در جامعه ، می تواند در کاهش ابتلا به این بیماری گام های موثری برداشت.

اقدسی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیماری های مشترک انسان و حیوان در ایران نیز جزو معضلات و مشکلات بهداشتی و همچنین اقتصادی به شمار می رود لذا بر پایه سه راهکار اساسی آموزش، هماهنگی بین بخشی و مراقبت بیماری جهت کنترل این بیماریها که عمدتا بیماری های تب مالت ، سالک، هاری، کیست هیداتید و سیاه زخم می باشد، برنامه ریزی شده است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه بیماری های شبکه بهداشت ری توضیح داد راه انتقال بیماری های مشترک انسان و دام به دو طریق امکان پذیر است مستقیم و غیرمستقیم که در حالت مستقیم تماس بسیار نزدیک و مکرر انسان با حیوانات صورت گرفته و احتمال انتقال مستقیم عوامل عفونی بیماری های مشترک و ابتلا به آنها به مانند تب مالت، کیست هیداتید و غیره را تشدید می کند.

وی گفت: در حالت غیرمستقیم بطور طبیعی انسان از طریق خاک و مواد غذایی آلوده و یا بند پایان خونخوار در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرد.

اقدسی افزود: افراد در معرض خطر این بیماری ها شامل دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه ها ، دامداران، شیردوشان و کسانی که در کارخانه های فرآورده های حیوانی کار می کنند، کشاورزان، کارگران فاضلاب ها، ماهی گیران، شکارچیان و معدنچیان که در فعالیت های شغلی خود با گل و خاک آلوده با ترشحات عفونی حیوانات در تماس هستند ، می شود.

وی گفت: برای پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک انسان و حیوان ، تقویت و گسترش هماهنگی بین بخشی ، تقویت سیستم گزارش دهی و اطلاع رسانی درمورد شیوع بیماری ، آموزش جامعه و کادر فنی بخش بهداشت و دامپزشکی ، تقویت کنترل کیفی واکسن های دامی ، تامین و تقویت تولیدات واکسن های دامی در بخش دامپزشکی ، لازم و ضروری است.

اقدسی عنوان کرد: از طرفی تامین غرامت کشتار دام آلوده ، نظارت کیفی مواد لبنی ، واکسیناسیون دام های واجد شرایط ، بهسازی محیط به منظور محدود کردن محل های تجمع سگ های ولگرد ، مبارزه با ناقلین بیماری ، تقویت پست های قرنطینه بین استان ها و بین مرزی و سالم سازی محصولات دامی برای استفاده بهینه ، از دیگر عوامل پیشگیری و کنترل بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.

به گفته وی تغییرات وسیع شهرنشینی ، نقل و انتقال وسیع جمعیت، گشایش نامناسب نواحی جدید مورد نیاز برای تولید مواد غذایی، افزایش تجارت گوشت، شیر و دیگر فرآورده های با منشأ حیوانی ، افزایش وسیع تعداد و سرعت وسائط نقلیه و حتی توریسم، مشکل بیماری های بین انسان و حیوان (زئونوز) را بویژه در دهه اخیر نه تنها در مناطق روستایی بلکه در سطح منطقه ای و برخی موارد در سطح جهانی موجب شده است.

وی از آحاد مختلف مردم خواست تا حد امکان از تماس نزدیک با حیوانات حتی اهلی نیز خودداری و به منظور حفظ سلامت خود از محصولات دامی بسته بندی شده با مارک های معتبر ، استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.