آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

اکران جدایی ری از تهران تا دو ماه آینده

در حالی از سوی استاندار تهران مصوبه جدا سازی ری از تهران به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد که قرار است تا سه ماه آینده این مقدمات جدا سازی صورت گیرد و این در حالی است که واکنش‌ها به این تصمیم دولت همچنان ادامه دارد.

راگا نیوز :اکران جدایی ری از تهران تا دو ماه آینده

به گزارش راگا نیوز  به نقل از فارس، در حالی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت پیش از سفر به شهر ری و دیدار چهره به چهره با مردم این شهرستان در جلسه هیات وزیران، ارتقا فرمانداری شهرستان ری به فرمانداری ویژه و تاسیس شهرداری مستقل برای این شهرستان را تصویب کردند که در واقع جدای ری از تهران هدیه ‌ای از سفر رئیس جمهور عنوان شد.

این در حالی بود که برخی از مدیران شهری، اعضاء شورای شهر، نمایندگان مجلس از موافقین و مخالفین این هدیه رئیس جمهور به مردم شهرستان ری بودند.

به طوری که اعضاء شورای شهر در چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه و پس از تصمیم دولت بر جدا سازی شهرستان ری از تهران، اکثر اعضای شورای شهر به این موضوع واکنش نشان داده و علیرغم اینکه موضوع جدا سازی شهرستان ری در دستور کار شورای نبوده اما بیشترین وقت شورا صرف این موضوع شد به طوری که در ادامه برخی از اعضاء شورای شهر به شدت از یکدیگر انتقاد کردند.

* جدا سازی ری از تهران از لحاظ مالی به نفع شهرداری است

در این جلسه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم دولت بر جدا سازی شهرری از تهران اظهار داشت: در قدیم به تهران ری معروف بود و بر اساس همین محل ری گسترش پیدا کرد.

چمران خاطرنشان کرد: در یک شهر وقتی مدیریت مختلف شکل می‌پذیرد عملاً نمی‌شود بخشی را به یکی و بخش دیگری را به دیگری واگذار کرد و در این زمینه مطمئناً شکست صورت می‌پذیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از شمال شمیرانات تا جنوب تهران و بر اساس طرح تفضیلی تا فرودگاه حضرت امام جزء تهران است که البته متصل بودن ری به تهران از لحاظ مالی به نفع این مجموعه نیز بوده است.

چمران اضافه کرد: اگر چه جداسازی ری از تهران از لحاظ مالی به نفع شهرداری تهران است چرا که در حال حاضر بودجه‌های خوبی در منطقه ۲۰ تهران هزینه می‌شود.

*جدال احمدی نژاد با دبیر

این در حالی بود که برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران از جمله علیرضا دبیر، حسن بیادی، مصومه ابتکار نیز به موضوع جدا سازی ری از تهران واکنش نشان دادند اما در این بین پروین احمدی نژاد خواهر رئیس جمهور نیز در حمایت از این تصمیم دولت دفاع کرد.

حمایت پروین احمدی نژاد از تصمیم دولت در خصوص جدا سازی ری از تهران در حالی انجام گرفت که این موضوع به مضائق علیرضا دبیر دیگر عضو شورای شهر خوش نیامد تا جایی که جو جلسه شورا به گونه‌ای شد که رئیس جلسه ناچار شد به هر دو نفر تذکر بدهد.

* سعی می‌کنم دولت را از این تصمیمش منصرف کنم

اما این پایان ماجرا نبود و مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: از نظر قانونی چون فرمانداری شهرداری جدا است درست است که این شهرستان باید جدا شود اما بحث اینجاست که اگر تهران را به ۱۲ فرمانداری تقسیم کنیم آیا می‌توانیم ۱۲ شهرداری نیز ایجاد کنیم. چرا که وظیفه فرمانداری‌ها با وظایف شهرداری‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما مشکلاتی در این بحث داریم که آیا بحث حمل و نقل در زمینه مترو، اتوبوس چه خواهد شد؟ واقعا تکلیف اتوبان امام‌علی چه می‌شود؟

چمران در پایان در پاسخ به این پرسش آیا با توجه به تعامل شما با دولت می‌توانید آنها را از اجرای این تصمیم بازدارید؛ سعی می‌کنم آنها را از این تصمیم منصرف کنم.

*جدا سازی ری از تهران غیر قانونی است

البته شهردار تهران نیز در واکنش به طرح جدا سازی شهرستان ری از تهران در حاشیه افتتاح ایستگاه ارم سبز و اکباتان در خط ۴ مترو اظهار داشت: این جداسازی‌ها هیچ مشکلی را در شهر تهران حل نخواهد کرد چرا که ممکن است در آینده نیز تصمیم‌گیری‌هایی بشود که ورامین و یا شمیرانات نیز از تهران جدا شوند و در واقع هیچکس چنین رفتاری را با پایتخت نمی‌کند و این جداسازی غیرقانونی است.

اما در این بین نیز برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح جدا سازی ری از تهران امبدوار بوده و این طرح را برای مردم شهرری مفید می‌دانستند.

*شهرری یک شهرستان مستقل است و می‌تواند شورای شهر و شهرداری داشته باشد

کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره جداسازی شهرری از شهر تهران اظهار داشت: شهرری یک شهرستان مستقل است و می‌تواند شورای شهر و شهرداری داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرداری تهران اقدامات مفیدی در شهرستان ری انجام داده است، گفت:جداسازی شهرری از تهران کاملا قانونی است.

*جداسازی شهرستان ری به نفع ساکنان آن منطقه است

محمد فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به اینکه جداسازی شهرستان ری از تهران در کوتاه مدت جواب نخواهد داد، اظهار داشت: تدبیر دولت این است که در آینده و در سال‌های بعد اعتبارات خاصی برای این شهرستان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: چنانکه در سال‌های بعد و در دراز‌مدت دولت اعتبارات قابل قبولی در شهرستان ری اختصاص دهد این جداسازی می‌تواند برای ساکنان آن منطقه و شهرستان مفید باشد.

فیروزی افزود:جداسازی شهرستان ری از تهران کاری منطقی است و باید سال‌ها پیش انجام می‌شد ضمن اینکه محاسن جداسازی ری از تهران بیش از معایب آن است و در آینده نزدیک می‌توان شهرستان ری را به عنوان یک شهرستان موفق شاهد بود.

*ابلاغ مصوبه جدا سازی ری از تهران توسط استاندار تهران

سرانجام و علیرغم موافقان و مخالفان طرح جدا سازی از شهرستان ری در نهایت مصوبه جدا سازی ری از تهران از سوی استاندار تهران به فرمانداری و معاون عمرانی استانداری ابلاغ شد.

در متن ابلاغی استاندار خطاب به محمدرضا محمودی، معاون هماهنگی و امور عمران استانداری آمده است: در اجرای قانون و تصمیمات دولت و وزارت کشور مبنی بر انتزاع شهرداری شهرری از شهرداری تهران، بدین وسیله به موجب این ابلاغ به جناب عالی ماموریت داده می‌شود که در اسرع وقت نسبت به فراهم کرددن مقدمات اجرا و عملیاتی شدن مصوبه مذکور با همکاری فرمانداری شهرستان ری و سایر دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم را معمول و نتیجه را به بنده گزارش کنید.

مرتضی تمدن همچنین در ابلاغ جداگانه‌ای فرماندار شهرستان ری را مامور فراهم کردن مقدمات ارتقای فرمانداری شهرستان ری به «فرمانداری ویژه» کرد.

در این ابلاغ خطاب به فرماندار شهرری آمده است: با توجه به مصوبه ارتقای فرمانداری شهرستان ری به فرمانداری ویژه، ماموریت داده می‌شود برای اجرایی کردن مصوبه مذکور و نیز تهیه و ارائه پیش‌نویس نمودار تشکیلات تفضیلی فرمانداری ویژه و ایحاد زمینه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی منطقه و جذب و همکاری و مشارکت فعال آنان در راستای تحقق اهداف مطروحه، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه نسبت به انجام موارد یاد شده اقدام و نتیجه را طی گزارشی برای ارائه به مبادی ذی‌ربط آماده کنند.

*دولت با زور هر کاری می‌کند/ سرنوشت ری همانند مونوریل می‌شود

این در حالی است که پس از ابلاغ این مصوبه از سوی استانداری، حسن بیادی در واکنش به این مصوبه و عدم اهمیت دولت به در خواست اعضاء شورای شهر برای بررسی بیشتر این طرح اظهار داشت:اگرچه دولت و در ادامه استانداری تهران مصوبه جداسازی ری از تهران را ابلاغ کرد اما می‌توان این موضوع را از همین الان عنوان کرد که این کار ماندنی نیست.

وی تصریح کرد: با زور هر کاری می‌توان کرداما با توجه به تصمیمات غیر کارشانسی عاقبت این طرح مانند مونوریل تهران می‌شود.

*آیا جدا سازی ری از تهران تحقق می‌یابد؟

اما مطئناً این پایان ماجرا نخواهد بود چرا که تا قبل از پرده برداری از شهر ری جدید پس از جدایی تهران، شاهد اتفاقات دیگری خواهیم بود و این احتمال وجود دارد جدا سازی ری از تهران همانند اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به تعویق بیفتد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.