آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان یکی از اهداف مهم بهزیستی است

معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری گفت: ایجاد اشتغال پایدار و حمایتی برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی از جمله اهداف مهم این اداره است.

ˈمژگان عزیزیˈ روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: طرح توانمند سازی معلولان یکی از طرح های غنی و بسیار موفق سازمان بهزیستی کشور است وبایستی توانمندی های بالقوه و بالفعل معلولان شناسایی و با برگزاری دوره های آموزشی لازم در راستای توانمند سازی مددجویان تلاش کرد.

عزیزی با بیان اینکه بهزیستی تا حد ممکن و با استفاده از منابع دولتی و در راستای توانمندسازی معلولان گام های موثری را تاکنون برداشته، افزود: اجرای طرح ˈدانش کارˈ که برای نخستین باردرمجتمع خدماتی رفاهی مرکز کورس به اجرا درآمده از جمله طرح هایی می باشد در فرآیند ایجاد اشتغال برای جامعه معلولان موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ازهشت ماه پیش درمرکز کورس شروع شد، افزود: هم اکنون تعداد 80 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی پس از گذراندن دوره آموزشی ( یک تا دو ماهه ) در این کارگاه ها مشغول بکارمی باشند.

عزیزی تاکید کرد: هدف از توسعه کارگاه های اشتغال زایی حمایتی بهبود وضعیت اشتغال، حرفه آموزی و تسریع در روند درمان مددجویان است.

وی حضور فرد معلول در فعالیت های اجتماعی را سبب افزایش انگیزه برای ادامه زندگی غنوان کرد و افزود: قوانین حمایتی معلولان نباید درهیچ جای نادیده گرفته شود، اشتغال، معیشت پایدار، برابری فرصت ها و حفظ کرامت انسانی، توجه به حقوق شهروندی و البته مناسب سازی معابر شهری از مهم ترین خواسته های معلولان است.

عزیزی تصریح کرد: یکی ازمهمترین مصوبه های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اختصاص سه درصد از سهمیه اشتغال دستگاه های اجرایی به معلولان می باشد که متاسفانه بیشتر ادارات در این زمینه کوتاهی کرده اند و بسیاری از معلولان با وجود برخورداری از درجات علمی بالا شغل مناسب ندارند.

معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان ری با تاکید بر اینکه باید قوانین مربوط به معلولان که به منظور حمایت از این قشر تعریف شده اجرایی و حقوق معلولان حفظ شود، اظهارداشت: علیرغم اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان درمجلس تصویب و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده ولی به صورت کامل و جامع در دستگاه ها اجرایی نمی شود.

عزیزی با اشاره به اینکه هم اکنون 15هزار و 200 معلول تحت پوشش بهزیستی شهرستان ری قرار دارند، افزود: از این تعداد یک هزار و 881 نفر معلول شنوایی، پنج هزار و 393 نفر معلول جسمی و حرکتی، سه هزار و 80 نفر معلول ذهنی، 799 نفر معلول بینایی،760 نفر روانی مزمن و 335 نفر ضایعه نخاعی،21 نفر مصروع، 2 هزارو 39 نفر دارای چند معلولیتی و 892 نفر نیز سالمند هستند.

وی اظهارداشت: هشت مرکز نیمه دولتی (یارانه بگیر) و غیر دولتی شامل کهریزک ، سرای احسان ، هاشمی نژاد ، سوده همدانی ، فرزندان من ، کوثر، فراسا ، امین (بیمارستان رازی) بصورت شبانه روزی در امر نگهداری و مراقبت از معلولین و سالمندان در حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان ری فعال هستند.

عزیزی میزان یارانه دولتی را به ازای هر مددجو مبلغ 310 هزار تومان ذکرکرد وگفت: کهریزک و سرای احسان (یارانه بگیر دولتی) و مراکز سوده همدانی و هاشمی نژاد (توسط خیرین اداره می شوند) از جمله مراکزی هستند که در ازای ارایه خدمات به مددجویان مبلغی را دریافت نمی کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان ری تاکید کرد: باید پذیرفت که افراد معلول دارای حقوق یکسان با افراد عادی هستند و حق برخورداری از توجه بیشتری نیز دارند و این مساله در برنامه ریزی و فرهنگ سازی ها مورد توجه قرار گیرد، آن وقت است که می توان ادعا کرد معلولان از حقوق انسانی خود بهره مند شده و در مقام انسانی در خور تکریم قرار می گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.