آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

بخشی از ساخت ضریح قدیمی حضرت امام زاده طاهر (ع) رونمایی شد

 همزمان با گرامیداشت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه، در آئینی از بخشی از ضریح فولادی بازسازی شده امامزاده طاهر(ع) به همراه صندوق منبت امام زاده حمزء (ع) به منظور نگهداری در موزه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) رونمایی شد.

در این آئین که روز یکشنبه و با حضور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و جمعی از معاونین این آستان همراه بود، مسوول اجرایی بازسازی ضریح قدیمی امامزاده طاهر (ع) در سخنانی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی در انبار قلعه گبری نگهداری می شده است، هدف از از بازسازی این ضریح را حفظ این اثر گرانبها و جلوگیری از از بین رفتن آن با شیوه اکسیدزدایی عنوان کرد.

ˈفرزان عزیززادهˈ با اشاره به قدمت 150 ساله ضریح امازاده طاهر (ع) و اینکه این ضریح نذر و اهدایی ظل السلطان قاجار بوده است، خاطرنشان کرد: ظل السلطان به دلیل اینکه به نوعی بیماری چشمی دچار شده بود برای شفاء بیماری خود ساخت این ضریح را نذر و اهدا کرد.

این کارشناس ارشد تاریخ با تاکید برماندگاری این اثر تاریخی، یکی از اهداف موزه ها را حفظ و نگهداری آثار موجود عنوان کرد و با اشاره به قدمت مادی و معنوی ضریح مطهر امامزاده طاهر (ع) و همچنین صندوق منبت امامزاده حمزء (ع)افزود: با تلفیق دو اثر توانستم این فضا را در موزه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بازسازی نمائیم.

وی ،همچنین با بیان اینکه، مدت بازسازی یک ضلع از چهار ضلع این ضریح مطهر و همچنین صندوق منبت امامزاده حمزء (ع) حدود دو سال زمان برده است، تصریح کرد: بازسازی مابقی اضلاع ضریح نیز با استفاده از تجربه به دست آمده در برنامه کاری قرار گرفته است.

مسوول اجرایی بازسازی ضریح قدیمی حضرت امامزاده طاهر (ع)افزود: البته نگهداری کامل ضریح پس از بازسازی در این موزه امکان پذیر نیست چرا که کل ضریح از 12 تن وزن برخوردار است و طبقات موزه قابلیت نگهداری آن را ندارد.

عزیز زاده در عین حال تاکید کرد: پس از بازسازی کل مجموعه ضریح اهدایی ظل السلطان تمامی اضلاع در کنار یکدیگر قرار خواهد گرفت و در زیرزمین موزه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نگهداری می شود تا فشاری به ساختمان موزه نیز وارد نشود.

گفتنی است: موزه آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع) در دو طبقه بنا شده است و در طبقه اول آن درب های قدیمی حرم در دوره های مختلف آل بویه، سلجوقی، صفویه، قاجار و پهلوی، آینه ها و پرده های نقاشی و نقالی با موضوعات مذهبی که برداشت خیالی نقاش از صحرای محشر، وقایع عاشورا، فتح خیبر، شمایل معصومین و بهشت و دوزخ …که از اواسط دوره قاجاریه به بعد تقدیم موزه آستان شده به نمایش گذاشته شده است.

به دلیل مذهبی بودن موزه آستان تعدادی از نقاشی های قهوه خانه ای با موضوع مذهبی از اساتیدی چون استاد اسکندر، مدبر و همچنین حسین قوللر آقاسی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

همچنین اشیاء مرتبط با مناسک و مراسم مذهبی مانند ظروف پخت نذری، شمع دانها، جانمازها و کتب نفیس خطی از جمله قرآن، صحیفه سجادیه، شاهنامه، کتب شعر و حدیث و دعا در این موزه به نمایش گذاشته شده و همچنین سنگ قبرهایی با حجاریهای منحصر به فرد از دوره قاجاریه جهت حفظ و نگهداری به داخل موزه منتقل شده است.

در طبقه اول موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز خمره های سفالی بزرگ متعلق به زمان ساسانیان که در حفاری های منطقه چشمه علی شهرری کشف شده به نمایش گذاشته شده است، خمره هایی که اندازه برخی از آنها به قد یک انسان نیز می رسد.

سکه های قدیمی، اشیا و مدالهای اهدایی پهلوانان ورزشی از جمله محسن سوریان، ملک محمدی، علیرضا کمالی فرد، مجید افلاکی به آستان و همچنین یک اسلحه تیربار کوچک انفرادی موسوم به تندر 90 ساخت وزارت دفاع در سال 1365 اهدایی به بانی موزه آستان است که بر آن نوشته شده استˈ این اسلحه از جنس طلا اهدایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به وزیر وقت اطلاعات، آقای محمدی ری شهری است.

در دو راه پله مجزا که طبقه اول و دوم موزه به یکدیگر متصل می شوند تابلو عکسهای قدیمی از دوره قاجاریه درباره حرم حضرت عبدالعظیم، آئین های قدیمی زمان قاجاریه و بافت قدیمی ری به نمایش گذاشته شده است.

مساحت زیربنایی طبقه دوم تقریبا یک سوم زیربنای طبقه اول موزه است و به صورت ایوانی پهن می توان تمام بخش های طبقه اول موزه را از بالا نظاره گر بود.

آثار و اشیای موجود در طبقه دوم موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز شامل کتیبه های خطی وقف شده از جنس چوب، سفال، کاشی و کاغذ مربوط به دوره ها مختلف اسلامی از آیات، احادیث و اشعار شاعران زمان مشروطه است که با خطوط نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند.

در بخش آثار خطی مجموعه های متفاوتی از قرن هفتم هجری قمری تا اواخر دوره قاجار که بعضا اهدایی می باشد در این موزه نگهداری می شود.

همچنین در این طبقه اشیا و ظروف پیش از اسلام متعلق به عصر مفرغ لرستان، سفالینه های فلات مرکزی ایران پیش از آریایی ها و ظروف سفالی صدر اسلام و همچنین دوره سلجوقیان، صفویان و قاجاریه دیده می شود و بشقاب زینتی اهدایی دربار ناصرالدین شاه قاجار به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از آن جمله است.

در بدو ورود به طبقه دوم موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز یک پارچه بزرگ منقش از دوره صفویه که روی قبر امامزاده را پوشانده بود به نمایش گذاشته شده است.

نمایش برخی اشیا قدیمی مرتبط با آئین های داخلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از جمله درهای حرم نیز در طبقه دوم موزه آستان دیدنی است.

مجموعه سکه های دوره های مختلف از زمان هخامنشیان تا پهلوی دوم، کتیبه ها و نگاره های قدیمی حرم در دوره های مختلف اسلامی، کتابهای خطی مذهبی و شعر، نمونه سنگ های قبور منسوب به شاهزادگان قاجار مدفون در حرم، خمره ها، ظروف و اشیا فلزی متعلق به هزاره های پیش از اسلام و دوره های اسلامی، عصای قدرت، قلیان سلطنتی و … از آثار و اشیا این موزه با ارزش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.