آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

برقراری اتاق بازی کودکان در شهرری

اتاق بازی کودکان در فصل زمستان روزهای زوج هر هفته توسط محبوبه نظام پرست روانشناس ویژه کودکان، از سه سال به بالا در خانه فرهنگ دولت آباد برقرار است.

مدیر خانه فرهنگ دولت آباد در خصوص اهمیت بالای این دوره ها اشاره کرد: علمای تربیتی از صدر اسلام تاکنون بر ضرورت بازی تاکید نموده در همین راستا خانه فرهنـگ دولت آباد دوره های ” اتاق بازی و بازی درمانی “را ویژه فصل زمستان برگزار می کند.

حقانی ادامه داد : “بازی درمانی” به روش‌های مختلف به کودکان کمک می کند تا با همسالان، مربیان و افرادی غیر از اعضای خانواده خود آشنا شوند و به تدریج حس امنیت و اعتماد به همسالان و مربی در آنها به وجود آید که ایجاد حس امنیت در کودک بسیار اهمیت دارد.

حقانی بیان کرد: مهارت های اجتماعی، حرکتی، نکات تربیتی، رنگ ها و اشکال هندسی از طریق اسباب بازی های مشخصی در این دوره به کودکان آموزش داده می شود و همچنین بازی های گروهی، سنجش هوشیاری IQ ، تعیین سطح استعداد شناختی، تشخیص مشکلات رفتاری و گفتاری کودکان نیز برگزار می شود.

مدیر خانه فرهنگ دولت آباد با توجه به مبحث بازی درمانی ذکر کرد: یک سری از مشکلات رفتاری در کودکان به وجود می آید که این رفتار ها توسط کارشناس ارشد روانشناسی و متخصص روانشناسی کودکان محبوبه نظام پرست روزهای زوج ساعت 17 تا 18 بررسی شده و در “بازی درمانی” این مشکلات بر طرف می شود.

وی در خصوص  محبوبه نظام پرست ذکر کرد: محبوبه نظام پرست در سال 1388 در رشته ی روانشناسی عمومی مدرک کارشناسی کسب کرده است و از آن زمان در حرفه روانشناسی کودکان فعالیت می کند.

مدیر خانه فرهنگ دولت آباد با اشاره به این که در تعلیم و تربیت امروزی بازی به عنوان یکی از موثرترین وسایل تربیتی شناخته شده گفت: بازی وسیله ای در خدمت تربیت و کمکی در راه تعلیم و تربیت کودکان می باشد و هم از طریق ( بازی درمانی ) می توان به درمان برخی از مشکلات روانی و مشکلات رفتاری کودکان پرداخت.

حقانی ادامه داد: بازی به عنوان روش یادگیری و یا تقویت یادگیری و پیشرفت اجتماعی کودک و هم به عنوان وسیله ای برای بیان عواطف و احساسها دارای قابلیت تربیتی و سازندگی قابل توجهی است و به کودک فرصت رشد و بالندگی و خویشتن سازی را می دهد.

وی بیان کرد: مربیان و والدین باید کودکان رادرانتخاب بازی  آزاد بگذارند تا کودکان آنچه را که نیاز دارند در قالب بازی‌ها و فعالیت ها به دست آورند.

حقانی در خصوص تعریف بازی در کودکان گفت: هرگونه فعالیت جسمی و ذهنی که بصورت اختیاری و خودخواسته توسط کودکان انجام می‌گیرد، بازی نامیده می شود.

وی گفت: بازی قدرت ابداع و ابتکار و تمرکز را در کودک می پروراند و او را درکشف رابطه میان اشیاء و آنچه پیرامون اوست یاری می دهد.

مدیر خانه فرهنگ دولت آباد ذکر کرد: کودک ازطریق بازی احساسات خود را بیان کرده و استعدادهایش شکوفا و ترس هایش ظاهر می شود.

حقانی در خصوص انواع اسباب بازی گفت: نوع اسباب بازی بر رشد کودک تاثیر بسزایی دارد بازی وسیله ای برای آشنا شدن با خصوصیات کودک است که باید با سن او هماهنگی داشته  و جنبه بدآموزی نداشته باشد.

وی افزود: شناخت انواع بازی نشانگر مراحل مختلف رشد کودک بوده و همچنین برای پیشرفت او درمراحل مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حقانی گفت: کودک در زندگی روزانه نیازمند است که خود را از استرس هایی که فشار محیط در او ایجاد می کند رها سازد و بازی بهترین وسیله برای رسیدن به این اهداف است.

وی ذکر کرد: کودک برای اینکه عضلات خود را رشد و پرورش دهد و تمام قسمتهای بدنش ورزیده شوند باید بازی کند.

حقانی ادامه داد: همچنین کودک به وسیله بازی انرژی‌های اضافی خود را صرف می کند در غیر اینصورت احتمالا موجب هیجان عصبانیت و تندخوئی می گردد.

وی افزود: بازی پسرها با دخترها متفاوت است و پسرها بیشتر از بازی هایی لذت می برند که نیاز به فعالیت بدنی دارد و دخترها اغلب بازیهای ساکت و آرام را ترجیح می دهند.

مدیر خانه فرهنگ دولت آباد در خصوص این دوره ها گفت: اتاق بازی کودکان در فصل زمستان روزهای زوج هر هفته از ساعت 17  تا 18 توسط محبوبه نظام پرست روانشناس ویژه کودکان، از سه سال به بالا در خانه فرهنگ دولت آباد برقرار می باشد.

والدین علاقه مند جهت ثبت نام فرزندانشان می توانند به خانه فرهنگ دولت آباد واقع در شهرری ،فلکه اول دولت آباد، خیابان استاد دهخدا، کوچه ی شهید دریا بیک، کوچه شهید رمضانی شماره 50 مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.