آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ترویج روح ایثار و معنویت در جامعه

در جلسه شورای فرهنگی، ورزشی شهرری مطرح شد

ترویج روح ایثار و معنویت در جامعه

راگا نیوز: مسئولان شهرری در شورای فرهنگی، ورزشی این منطقه بر ترویج روح ایثار و معنویت در جامعه تاکید کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، چند سالی است که شورای فرهنگی ورزشی منطقه به همت شهرداری و افراد فرهنگی و مذهبی تشکیل شده و برخلاف برخی جلسات که از تاثیرگذاری چندانی برخوردار نیستند این شورا با رعایت قانون مداری و تاثیرگذاری مطلوب در تصمیم گیری‌های مدیران، توانسته اعضا را پایبند خود کند و با اتخاذ تصمیم‌های واقع بینانه و اجرایی نقش مهمی در عملی کردن طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی داشته باشد.

جلسات شورای فرهنگی و ورزشی به‌طور منظم و ماهانه برگزار می‌شود و مصوبات و دستورالعمل‌های جلسه که با موافقت شهردار منطقه، مهر تایید می‌خورد در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دستور کار حوزه‌های مربوطه قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که بسیاری از رویدادهای فرهنگی مانند تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد بستر مناسب برای ترویج ازدواج آسان برای جوانان، برگزاری مراسم تجلیل و تکریم از اقشار مختلف جامعه در مناسبت‌های ملی و مذهبی، فرهنگ‌سازی سالم در زمینه‌های مختلف رعایت حقوق شهروندی و … نتیجه هم‌اندیشی اعضای شورای فرهنگی ورزشی منطقه است.

دومین جلسه شورای فرهنگی و ورزشی در سال 91 با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد و رئیس بنیاد شهید ری به عنوان متولی رسیدگی به امور ایثارگران، میهمان ویژه این جلسه بود که با توجه به دایره اختیارات و نیازهای فرهنگی در خصوص، موضوت و پیشنهاداتی را مطرح کرد که با کمی بحث و بررسی سایر اعضی شورا مورد موافقت شهردار منطقه قرار گرفت.

عظیم بابایی، شهردار منطقه 20 با اشاره به اهمیت موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در منطقه عنوان کرد: اکنون با تغییر رویکردی که در بدنه شهرداری ایجاد شده و آن را از سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی سوق داده است، وظیفه خود می‌دانیم تا در کنار ایمن سازی و آرام سازی کالبد فیزیکی شهر، روح معنوی منطقه را نیز احیا کنیم.

نگاهی به فهرست شهدا و ایثارگرانی که در طول پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و حتی رویدادهای بعد از آن پای دفاع از ارزش‌ها و باورهای کشورشان ایستاده‌اند، حکایت از شجاعت و آزادگی مردم این منطقه دارد.

از این رو ما وظیفه خود می‌دانیم تا با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ساخت اماکن خاص برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، یاد و خاطر مردان و زنان همیشه در صحنه این منطقه را گرامی بداریم و با بسترسازی‌های لازم شرایطی را فراهم کنیم تا اسطوره‌های جنگ را برای نسل امروز و آینده معرفی و الگوسازی کنیم.

در این میان بنیاد شهید ری نهاد مؤثری است که می‌تواند افق چشم انداز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را طراحی و در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری برای ادای دین به شهدا و خانواده معظم آنها وارد عمل شود.

اسطوره‌ها در موزه دفاع مقدس

حسین نصرالله رئیس بنیاد شهید ری، همکاری شهردار منطقه 20 را در برگزاری مراسم نکوداشت شهدا، دیدار مستمر با خانواده معظم شهدا و ایثارگر و رسیدگی به امور درخواستی آنها یکی از مهم‌ترین فعایت‌های مشارکتی بنیاد شهید و شهرداری برشمرد و تاکید کرد: خوشبختانه مدیران شهرداری منطقه با شهدای سرافراز ری و مفاهیم ایثار و شهادت بیگانه نیستند بنابراین در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در قالب موضوع اصلی این گردهمایی نیز تعریف شده است، چند طرح و برنامه از سوی مشاوران فرهنگی بنیاد شهید پیش‌بینی شده است که اجرای آنها اعتبار و مشارکت شهرداری منطقه را می‌طلبد.

وی بیان داشت: تاکنون نام 2 هزار و 732 شهید در فهرست پرافتخار شهدای ری به ثبت رسیده که با توجه به گردآوری آثار فرهنگی شهدا در قالب وصیت نامه، دل نوشته و لوازم شخصی شهدا ساخت مکانی با عنوان «موزه دفاع مقدس» ضرورت یافته است.

با توجه به رایزنی‌های انجام شده اکنون یک طبقه از ساختمان بنیاد شهید ری با مساحتی بالغ بر 350 متر مربع به عنوان پایگاه اصلی موزه دفاع مقدس، جانمایی و آماده تجهیز شده است که در صورت حمایت مالی شهرداری برای بروزرسانی بخش‌های مختلف موزه، از همین حالا می‌توانیم وعده رونمایی موزه دفاع مقدس را برای هفته دفاع مقدس اعلام کنیم.

نصرالله از همکاری و مشارکت اعضا و کارشناسان موزه ملی ایران برای ساخت، طراحی و چیدمان این موزه خبر داده و می‌گوید: موزه در قالب سه سالن اسطوره، حماسه و نمایش تقسیم‌بندی شده است. سالن اسطوره مربوط به معرفی شهدای منطقه است که هر ماه وسایل و تصاویر یکی از شهدای شاخص منطقه در بخش‌های مختلف آن به نمایش گذاشته می‌شود و راهنمای موزه بخش‌هایی از زندگینامه، نحوه شهادت، خاطرات هم‌رزمان و بخشی از وصیتنامه شهید را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کند. سالن حماسه، بخش عمومی موزه است که تصاویر، نمادها و المان‌های بارز جنگ را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد. اما سالن سوم موزه که از هم اکنون استقبال چشم گیر نوجوانان و جوانان از این بخش، قابل پیش‌بینی است؛ سالن نمایش است. در این بخش نرم افزار بازی‌ها از فعالیت و حضور فرماندهان و رزمندگان در میدان جنگ طراحی شده است که این فرصت را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می‌دهد تا با حضور در فضایی مجازی و با عنوان یکی از فرماندهان شاخص جنگ، با دوستان خود به رقابت بپردازند و در حاشیه بازی‌های رایانه‌ای، با اصطلاحات و نام مناطق جنگی و … آشنا شوند.

برپایی «شب خاطره» در مساجد محله‌ها

حجت‌الاسلام اصغری، رئیس امور مساجد شهرری، برپایی «شب‌های خاطره» در مساجد محله را یکی از ساده ترین و موفق‌ترین راه‌های معرفی شهدا و ترویج کاربردی فرهنگ ایثار و شهادت در میان اهالی منطقه دانسته و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داشته است، خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از اهالی محله‌ها به‌ویژه جوان‌ها با شهدای محله آشنا نیستند و جز نام آنها که بر کوچه و خیابان‌ها مزین شده، اطلاعات دقیقی از اخلاق، اهداف، محل و نحوه شهادت آنها ندارند. به همین منظور اگر تقویمی از سالروز شهادت شهدای محله تهیه و تنظیم شود و در سالروز شهادت هریک از شهدا، در میان نماز مغرب و عشا بخشی از وصیتنامه شهید قرائت شود و پس از آن از معتمدان، همرزمان یا دوستان دوران کودکی شهید دعوت شود تا خاطره‌ای از او روایت کنند، این امر باعث می‌شود تا اهالی و نمازگزاران مسجد با شهدا بیشتر آشنا شوند و فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم تسری پیدا کند.

الگوسازی از شخصیت والای شهدا

حجت‌الاسلام عامری، نماینده حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) در شورای فرهنگی نیزاسطوره سازی شهدا را یکی از راهکارهای مهم در ارتباط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد.

وی عنوان کرد: همه شهدا در پی هدفی مقدس گام برداشته و از جایگاه رفیعی برخوردارند اما برخی از شهدای منطقه دارای ویژگی‌های اخلاقی، شجاعت و زندگینامه‌های منحصربه فردی هستند که روایت آنها می‌تواند مخاطبان به ویژه نسل جوان و نوجوان امروز را تحت تاثیر قرار دهد.

وی می‌افزاید: در شرایط فعلی که با هجمه‌های فرهنگی دشمن مواجه هستیم باید با معرفی شهدای شاخص، شرایطی ایجاد کنیم که دشمن فرصت تبلیغ و معرفی الگوهای ضداخلاقی خود را نداشته باشد و قبل از آنکه ذهن جوان و نوجوان امروزی متوجه اسطوره‌های پوشالی غرب شود این خلاء را با معرفی و جایگزینی اسطوره‌های ماندگار کشورمان پر کنیم و امیدوارم روزی فرا برسد که با ترویج این فرهنگ بتوانیم تصاویر شهدا را به عنوان سمبل و چهره مورد علاقه نسل امروز جایگزین ستاره‌های کذایی کنیم.

ساخت نخستین کتابخانه ایثار و شهادت در ری

با توجه به گردهمایی اعضای شورای فرهنگی و ورزشی در ارتباط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ساخت و تجهیز کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت از سوی مسئولان بنیاد شهید مطرح شد که خوشبختانه اجرای این طرح مورد استقبال و تایید شهردار منطقه قرار گرفت.

نصرالله با اشاره به جای خالی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در ری می‌گوید: تاکنون چنین فضایی برای جمع آوری آثار مکتوب شهدا و کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس پیش بینی نشده است به همین منظور بنیاد شهید ری به فکر افتاده تا با حمایت شهرداری منطقه، نخستین کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت را در این شهر شهیدپرور به بهره برداری برساند. تاکنون برخی اقدامات مقدماتی برای ساخت بخش‌های سخت افزاری کتابخانه انجام شده است و طبق آماری که به دست آمده بیش از پنج هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و شهدا تالیف شده است که باید خریداری و به کتابخانه اهدا شود.

وی با اشاره به اهمیت ساخت این کتابخانه می‌گوید: ایجاد بانک اطلاعاتی آثار مکتوب دفاع مقدس، دسترسی آسان علاقه مندان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس به منابع تخصصی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ ارزش‌ها و اندیشه‌های ماندگار شهدا و دفاع مقدس، مهم‌ترین دلایل و اهدافی هستند که ما را بر ساخت این مرکز فرهنگی متقاعد کرده است.

ثبت تاریخ شفاهی خانواده شهدا

قاسم اکبری، کارشناس ارشد تاریخ و عضو شورای فرهنگی شهرداری منطقه است. وی می‌گوید: تاکنون در زمینه حفظ آثار شهدا و ترویج فرهنگ ایثار، بیشتر از روش‌های مستندسازی مکتوب استفاده شده و متولیان این امر کمتر به تاریخ شفاهی پرداخته‌اند.

اکبری در این ارتباط تاکید کرد: تاریخ شفاهی یعنی اینکه پیرامون موضوعی با پیشکسوتان و افراد عامه جامعه به گفت‌وگو بنشینیم و حرف‌ها و خاطرات آنها را ضبط و ثبت کنیم و در این زمینه خانواده معظم شهدا معتبرترین افرادی هستند که می‌توانند راوی شفاهی زندگی و سیره فرزندانشان باشند. اما متاسفانه تعداد بسیاری از این افراد به دلیل کهولت سن، فوت کرده‌اند و ما عملا این سرمایه‌های گرانبها را از دست داده‌ایم بنابراین بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و شرایطی فراهم کنیم و به سراغ والدینی که در قید حیات هستند برویم و گپ و گفتی با آنها داشته باشیم و این گف و شنوده را به عنوان بخشی از هویت مستند جنگ به عنوان میراثی ارزشمند برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهدت میان نسل آتی حفظ کنیم.

درختی به نام شهدای شهرری

دو هزار و 723 نهال به یاد شهدای ری در بوستان‌های منطقه کاشته می‌شود. رئیس بنیاد شهید ری با عنوان این خبر گفت: در روز درختکاری شهردار منطقه وعده کاشت دو هزار و 723 نهال به تعداد شهدای منطقه را اعلام کرد و اکنون در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، می‌طلبد شهرداری منطقه با بضاعت و اختیاراتی که دارد کاشت نهال ها را همراه با پلاک هایی که به نام های شهدا مزین شده است در بوستان های بزرگ منطقه، آغاز کند تا نام این شهدا همراه با این نماد طبیعت، مقدس و پویا در یاد و خاطر اهالی ماندگار شود. شهردار این منطقه نیز با اجرای این طرح موافقت کرد.

انتخاب رابطان خانواده شهدا

علیرضا باقری، دبیر دبیران شورایاران محله‌های منطقه 20، ظرفیت و پتانسیل فرهنگی محله‌ها را به عنوان یک بازوی کمکی برای ترویج فرهنگ مقدس ایثار و شهادت در بطن محله ها قلمداد کرد. وی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: اکنون بخشی از وظایف معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه از سوی کارگروه‌های محلی و با محوریت مدیران محله‌ها این توانمندی را دارند که در کنار کارشناسان و رابطان امور فرهنگی، ورزشی، بانوان، سلامت، آموزش و … فردی را نیز به عنوان رابط خانواده شهدا انتخاب کرده و شناسایی خانواده شهدای محله و حتی سایر کارگروه‌ها را به وی محول کنند تا فرهنگ فراموش نشدنی ایثار و شهادت از طریق این ارتباطات زنجیره‌ای به سایر اهالی محله نیز معرفی شود.

 

این پیشنهاد مورد استقبال شهردار منطقه قرار گرفت و مقرر شد تا مدیران محله‌ها یک نفر از اعضای خانواده شهدای محله را انتخاب و به عنوان رابط خانواده شهدا به معاونت اجتماعی منطقه معرفی کنند تا علاوه بر رسیدگی به امور خانواده شهدا در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی از پیشنهادات و حضور پربرکت آنها نیز بهره ببرند.

نماد ایثار و شهادت

شهردار منطقه 20 ساخت و طراحی نماد ایثار و شهادت را یکی از ضرورت‌های منطقه می‌داند و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اهداف این جلسه، یافتن راهکارهای مناسب برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در میان عامه جامعه است. اما وقتی به فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که تاکنون به اجرا درآمده است نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم تاکنون نمادی که بتواند فرهنگ ایثار و شهادت و پیشینه تاریخی و مذهبی این شهر را به تصویر بکشد، وجود ندارد از این رو یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای شورا این است که با فراخوان هنرمندان و صاحب نظران منطقه در راستای ترویج و القای فرهنگ ایثار و شهادت، نمادی ماندگار را طراحی و برای هویت بخشی به ثبت ملی برسانند.

پیشنهادهایی که در جلسه هم اندیشی مطرح شد

– برگزاری مراسم قدردانی و تجلیل از سه هزار پدر و مادر شهید منطقه که در قید حیات هستند.

– برپایی همایش گرامیداشت یاد و خاطره والدین شهدایی که به دیار باقی شتافته اند.

– ساخت تندیس یادمان مادر شهیدان محمود، اصغر و عباس اکبری به عنوان اسوه صبر و استقامت.

– برپای اردوهای زیارتی و اعزام 200 خانواده شهید به مشهد مقدس از سوی شهرداری منطقه 20

– برپایی یادواره یک روزه شهدای ری همزمان با برگزاری نمایشگاه، همایش، شب خاطره و …

– نام گذاری یکی از میادین یا معابر اصلی منطقه به نام «شهدای شهرری»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.