آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

توصیه هایی برای شاد بودن

توصیه هایی برای شاد بودن
شاید اکثر ما این لطیفه را شنیده باشیم که گفته‌اند روزی محکوم‌به اعدامی را پای چوبه دار آوردند و از او خواستند آخرین وصیتش را بگوید. گفت: حرفی ندارد. وقتی طناب را به گردنش آویختند و او را بالا کشیدند شروع کرد به دست تکان دادن. قاضی دستور داد سریع او را پایین بیاورند شاید حرفی برای گفتن داشته باشد. محکوم درحالی‌که نفس‌نفس می‌زد با لبخند گفت: هیچی می‌خواستم به زنم بگم از این بالا چقدر شهر قشنگه!
این‌یک لطیفه است و همه ما به آن خندیده‌ایم ولی اشاره‌ای ظریف به یک اصل مهم در زندگی دارد و آن دیدن زیبایی‌ها در هر شرایط است.
زندگی‌ها سخت شده. کار زیاد، مشکلات اقتصادی، بیماری‌ها و درگیری‌های مختلف که همه ما به‌نوعی با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و راه فراری نیست ولی چیزی که مهم است حفظ روحیه و شادی در این کولاک حوادث است. سخت است خیلی سخت که در هر شرایط شادباشی و لبخند بزنی. ممکن است از اجبار لبخند بزنی ولی اینکه بتوانی موج شادی را به تک‌تک سلول‌هایت بفرستی گاهی غیرممکن می‌شود. ولی طبق دیالوگ معروف روانشناس فیلم آتش‌بس باید با خود تکرار کنیم: غیرممکن غیر ممکنه.
در اینجا راه‌هایی برای مدیریت ذهن و تمرکز بر خوبی‌ها و زیبایی‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
منطقی باشید
باید منطقی باشید و بپذیرید که زندگی مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌هاست. اگر انتظار دارید زندگی باید همیشه روی خوبش را به شما نشان دهد انتظار بیهوده‌ای است. باید قبول کنیم زندگی جاده‌ای ناهموار است که گاهی در دست اندازهای آن گیر می‌کنیم ولی در ادامه باید باور کنیم که این دست‌اندازها گذاراست و دوباره از آن رها خواهیم شد و به آرامش می‌رسیم.
مشکلات برای همه است
چرا فکر می‌کنیم دنیا با شما سر جنگ دارد و هرچه بدبختی است بر سر شما خراب می‌شود؟ با چشمانی باز به اطراف خود نگاه کنید و در زندگی دیگران دقیق شوید. بی‌پولی، بیماری، سختی، مرگ و و مشکلاتی است که در زندگی همه وجود دارد. نگران نباشید دنیا خوبی‌ها و بدی‌هایش را یکسان بین همه تقسیم می‌کند!
شادی را پیدا کنید
برای به دست آوردن هر چیزی باید آن را جست. اگر انتظار دارید شما غمگین و تنها یک‌گوشه بنشینید و ناگهان بمب شادی در خانه منفجر شود اشتباه می‌کنید. باید به دنبال شادی باشید. تلاش کنید در هر چیزی نکات مثبت آن را ببینید. بخندید حتی اگر شده بی‌دلیل. موسیقی شاد گوش کنید. فیلم‌های کمدی ببینید و در یک‌کلام پیله غم را پاره کنید به بیرون پرواز کنید.
خاطرات شاد را فراموش نکنید
کسی را می‌شناسم که در تقویم خود دور روزهای شاد دایره می‌کشد و هر وقت غم‌ها به‌سوی او هجوم می‌آورد سراغ تقویمش می‌رود با دیدن دایره‌ها خوشحال می‌شود. این روش اوست شما می‌توانید روش دیگری برای خود پیدا کنید. نباید شادی‌ها را هرقدر هم کوچک باشد فراموش کنید باید آن‌ها را به خاطر داشته باشید و در سخت‌ترین شرایط در ذهن خود مرور کنید.
یک‌راه ساده برای این کار این است که سعی کنید برای هرروز هفته یک خاطره شاد بسازید. مثلاً همیشه شادترین شنبه، یکشنبه، دوشنبه و و را همیشه در ذهن مرور کنید. حالا اگر در این دوشنبه غمگین هستید به‌جای اینکه به حوادث ناگوار امروز فکر کنید، ذهن خود را معطوف دوشنبه شادی کنید که در زندگی داشتید.
به همین شیوه می‌توانید شادترین بهار و تابستان و پاییز و زمستان خود، زیباترین ماه‌های سال، زیباترین هفته‌های سال را در ذهن خود ثبت کنید و با یادآوری آن خاطرات دوباره خوشحال شوید.
افسرده‌دل افسرده کند انجمنی را
این شعر حقیقت محض است. دوستان خود را از بین افراد مثبت اندیش انتخاب کنید. جملات منفی زیاد به کار نبرید. خاطرات تلخ را مرور نکنید و بر زبان نیاورید. دلیلی ندارد خبر کوچک‌ترین اتفاق تلخی را که در دورترین نقطه جهان رخ می‌دهد بارها و بارها تکرار کنیم.
در جمع‌هایی شرکت کنید که افکار مثبت دارند و به‌جای گله گذاری برای هر مشکلی راه‌حلی پیشنهاد می‌کنند.
اختیار زندگی را در دست بگیرید
اگر انتظار دارید یک‌گوشه بنشینید و بدون فعالیت یک زندگی آرام و شاد و ایده ال داشته باشید در اشتباه به سر می‌برید. برای داشتن یک زندگی خوب و شاد باید تلاش کرد. حتی گاهی باید جنگید و مبارزه کرد. باید روزهای سخت را پشت سر گذاشت. کسی که در قله راحت و آرام نشسته سختی بالا رفتن از کوه را پشت سر گذاشته تا به این آرامش برسد.
نکته دیگر اینکه نگذارید دیگران برای شما تصمیم بگیرند. مشورت کنید ولی هرگز زمام اختیار خود را در دست دیگران قرار ندهید.
به استقبال سختی بروید
همیشه هم راحتی خوب نیست. باید مشکلاتی به وجود بیاید تا به ما نیرو و انگیزه برای حرکت بدهد. دوستی تعریف می‌کرد که مشکلات محل کار و گوشه‌کنایه‌های یک همکار سبب شده  او تصمیم به ادامه تحصیل بدهد تا توانایی‌هایش را به دیگران ثابت کند. همین مسئله او را به محیط دانشگاهی سوق داده و کارمند دیروز الآن مدرس دانشگاه است. او همیشه با خنده می‌گوید: اگر من در آن اداره همکار خوب و محیطی دل‌چسب داشتم هنوز یک کارمند ساده با مدرک تحصیلی پایین بودم. پس گاهی باید با آغوش باز به‌سوی سختی‌ها رفت تا آبدیده شد.
فعالیت بدنی را فراموش نکنید
تحرک و فعالیت بدنی نشاط‌آفرین است. راه بروید. بدوید. بپرید. نفس عمیق بکشید. عضلات خود را به تحرک وادارید و از خمودگی بپرهیزید. گاهی ماشین را گوشه‌ای پارک کنید و راه بروید. آسانسور همیشه مفید نیست. برخی مواقع سریع از پله‌ها بالا و پایین بروید. همین تغییرات ساده می‌تواند روحیه شمارا عوض کنید.
دوستان را از یاد نبرید
دوستان خوب و صمیمی گنجینه‌های ارزشمندی هستند که نباید از دست بدهید. گاهی هیچ‌یک از توصیه‌های بالا برای بهبود روحیه مفید نیست. حرف زدن و درد و دل با یک دوست خوب در چنین مواقعی می‌تواند راهگشا باشد. راحت حرف بزنید. نقاب را از صورت‌بردارید و هرچه در درونتان انباشته‌شده بیرون بریزید. گریه کنید حتی اگر گاهی دادوفریاد هم کنید اشکالی ندارد. به اشتباهات خود اقرار کنید و صادقانه حرف بزنید. خواهید دید که چقدر سبک خواهید شد و راه‌حل مشکل را پیدا خواهید کرد.
و در آخر هرگز فراموش نکنید که دوستی هست باقدرتی بی‌پایان که از ابتدا با شما بوده و هرگز و هرگز رهایتان نخواهد کرد. دل به او بسپارید و مطمئن باشید دستتان را خواهد گرفت و مشکلات را حل خواهد کرد. خدا را فراموش نکنید.
سعیده شریفی کارشناس روانشناسی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.