آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

توقف در مبدأ

سال‌ها است شهرداری‌های کشور برای تفکیک زباله از مبدا دورخیز کرده‌اند، اما زباله‌های خشک همچنان راه خود را میان زباله‌های‌تر پیش می‌گیرند یعنی یک معضل زیست محیطی! نه فقط کلانشهرها بلکه پایتخت هم هنوز با وجود شعار مدیران شهری به تفکیک زباله در مبدا نرسیده است. این موضوع تا حدی دردسر ساز شده است که اعتراض مدیر کل محیط زیست استان تهران را هم به دنبال داشته است.

ایران/ فاطمه احمد‌زاده: رسول علی اشرفی‌پور در این‌باره اظهار کرد: مسائل مدیریت پسماند استان تهران به صورت ویژه از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران به عنوان دبیر کل کارگروه مدیریت پسماند پیگیری می‌شود. مدیریت پسماند در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی و بر‌اساس سیاست‌های نظارتی و راهبردی و سایر اسناد فرا دستی که سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران درباره روش‌های جمع‌آوری زباله در سطح شهر تهران گفت: جمع‌آوری زباله در برخی شهرهای بزرگ با روش‌ها و تکنیک‌های به نسبت خوبی انجام می‌پذیرد، اما نکته مهم این است که ما در شهری مانند تهران بدون امکانات مورد نیاز برای تفکیک از مبدا هستیم.
وی افزود: برخی تشکل‌های زیست محیطی با کمک محیط زیست با هدف اجرای تفکیک زباله از مبدا به فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده در برخی محلات تهران کردند و گاه هم دیده شد خانواده‌ها تفکیک زباله از مبدا را در منطقه خود اعمال کردند، اما در نهایت وقتی که زباله‌ها می‌روند و در یک سطل زباله جمع می‌شوند و به یک مکان انتقال می‌یابند، خود به خود انگیزه از خانواده‌ها بابت تفکیک زباله گرفته می‌شود.
اشرفی‌پور تاکید کرد: با توجه به این که برخی زمین‌ها در حال حاضر فقط زمین دفن زباله و بدون سیستم دفع زباله است، بنابراین تفکیک زباله از مبدا به شکل دقیق با ارتقای تکنیک‌های مهندسی زباله ارتباط دارد و تا زمانی که چند نسخه بابت مدیریت زباله در مقصد وجود نداشته باشد، راه به جایی نخواهیم برد. وی گفت: بنابراین اگر این تکنیک‌ها در مقصد رشد کند، به همان نسبت ما در دفع و دفن زباله موفق خواهیم بود. بر این اساس نیاز است 3 تا 5 نوع سطل زباله در مبدا تعبیه شود تا خانوار هم به راحتی تفکیک زباله را از مبدا داشته باشد و در نهایت در مقصد هم اینها برای فرآیند ساخت و بازیافت آماده شوند.
مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران درباره ماندگاری زباله در برخی مناطق تهران تصریح کرد:‌ ماندگاری زباله پدیده‌ای است که به صورت مقطعی اتفاق افتاده است و این‌که هر روزه این شرایط تکرار می‌شود کمتر به چشم می‌خورد. ممکن است روزانه زباله‌ها در 2نوبت جمع‌آوری نشود، اما در 24 ساعت یک بار زباله جمع می‌شود و گاه مواردی داریم که برای جمع‌آوری زباله به صورت یکبار در شبانه روز با تاخیر شهرداری روبه‌رو شویم، اما این موارد بیشتر با تذکرات شفاهی حل می‌شود.
وی در ادامه درباره چگونگی روش دفن و دفع زباله‌های خانگی افزود:‌در ارتباط با زباله‌های خانگی ما روزانه حدود 11 هزار تن زباله خانگی در سطح استان تهران داریم که رقمی تا حدود 7 هزار تن آن مربوط به زباله‌های شهر تهران است. ما در کارگروه مدیریت پسماند در 2 سال گذشته، سعی کردیم فرمانداران و شهرداران را در جلسه کارگروه دعوت کنیم، علاوه بر این‌که اداره کل محیط زیست براساس پایش‌های زیست محیطی در ارتباط با نحوه مدیریت در سطح شهرستان‌ها ارزیابی مکرر دارد و به نکات مثبت و منفی کار واقف است، بنابراین با در میان گذاشتن طرح‌های پیشنهادی به اعضای ‌کارگروه دراین بخش و بهره‌مندی از سایر نظرات فرمانداران و شهرداران به راه حل‌های منطقی دست یابیم.
مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به این که همواره مدیریت مکان‌های دفن زباله از مهمترین معضلات زیست محیطی و بهداشتی در تهران است، گفت: هر چند مدیریت مکان‌های دفن زباله یکی از پرهزینه‌ترین اقدامات برای شهرداری‌ها به شمار می‌آید، اما فقط زمین دفن زباله که مدیریت زباله در آن وجود دارد، منطقه کهریزک است و ما نیاز داریم صرف نظر از زمین زباله کهریزک اراضی دیگری هم در سطح استان به این امر اختصاص دهیم، زیرا این منطقه به تنهایی جوابگوی زباله شهر تهران نیست و زباله سایر شهرستان‌ها با توجه به هزینه جمع‌آوری و حمل زباله قادر به حمل به کهریزک نیستند و درخیلی موارد حتی به صلاح هم نیست.
وی از هدفگذاری چند زمین مدیریت و دفع زباله در سطح استان تهران خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ زمین زباله گندک در دماوند، زمین زباله قرچک و زمین زباله اخترآباد در ملارد از جمله زمین‌هایی هستند که به مدیریت زباله اختصاص یافته است. البته به دنبال این هستیم براساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان یک زمین زباله نیز برای شهرستان‌های اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان با کمک دستگاه‌های ذیربط تامین کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.