آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

جنوب ری تشنه خدمات ریلی است

 ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق استعداد خیز صنعتی و کشاورزی از جمله خدمات ریلی به طور حتم تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی اینگونه مناطق خواهد داشت، بخش قلعه نو در جنوب غرب شهرستان ری از جمله مناطق تشنه خدمات ایستگاهی ریلی است.

 بخش قلعه نو در جنوب غربی شهرستان ری از جمله مناطق استعداد خیز در بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی است، به طوریکه این منطقه در بخش صنعت با برخورداری از دو شهرک صنعتی عشق آباد و ولیعصر نقش به سزایی در اقتصاد منطقه ایفا می کند.

قلعه نو همچنین در بخش کشاورزی نیز در طول سال های گذشته با سهم تولیدی حداقل 55 هزار تن گندم و یا بعبارتی نیمی از گندم تولیدی ری و همچنین سایر بخش ها از جمله دامداری، پرورش و کشتار طیور و … از تحرک اقتصادی ویژه ای برخوردار بوده است.

منطقه ای اقتصادی که ایجاد هرچه بیشتر زیرساخت های لازم از جمله احداث و راه اندازی حتی یک ایستگاه یا سکوی حمل و نقل ریلی، دلگرمی و رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی را به منظور سرمایه گذاری هر چه بیشتر در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

اما شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه مدتی است که از مسوولان شهرستان ری درخواست تعیین تکلیف زمین های مورد نیاز این شرکت به منظور اجرای خط اتصال مترو تهران – پیشوا – ورامین و گرمسار را داشته و مسوولین ری از جمله فرماندار این منطقه به دلیل وجود استعدادهای اقتصادی در بخش جنوب غربی این منطقه خواهان احداث حداقل یک ایستگاه خدمات رسان ریلی مترو در مردم بخش قلعه نو شده اند.

موضوعی که گفته می شود شرکت بهره برداری مترو تهران با ادعای هزینه حدود 20 میلیارد تومانی از اجرای این طرح شانه خالی کرده است و از سویی دیگر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز به طور جدی در حال رایزنی با مسوولان استانداری و شرکت بهره برداری مترو تا حصول نتیجه است.

***ری از پتانسیل های لازم برای رسیدگی جدی تر برخوردار است

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری ضمن اشاره به پیشینه تاریخی هفت هزار ساله ری معتقداست متاسفانه آنطور که در شان و جایگاه ری است به این شهر کهن توجه نشده است.

ˈهدایت الله جمالی پورˈ در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه، سند توسعه شهرستان ری در حال تدوین است و جذب سرمایه داخلی از جمله اولویت های کاری فرمانداری ری است، افزود: با توجه به اینکه نگاه ما نگاهی توسعه ای است بایستی از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها برای پیشرفت شهرستان ری استفاده کنیم و این نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه است.

وی با اشاره به احداث چند زندان در حوزه جنوب شهرستان ری و پیامدهایی که به دنبال خواهد داشت، اظهار امیدواری کرد توجه ویژه ای برای توسعه و تامین نیازهای این شهرستان در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل ریلی از سوی مسوولان امر صورت پذیرد.

جمالی پور با بیان اینکه، هم اکنون احداث مترو تهران – ورامین در دستور کار شرکت بهره بردای مترو قرار دارد گفت: با توجه به اینکه بخش قلعه نو شهرستان ری در مسیر این خط ریلی قرار دارد و از قابلیت های لازم در خصوص احداث یک ایستگاه برخوردار است، رایزنی های لازم با مسوولین امر در خصوص احداث ایستگاه قلعه نو ادامه خواهد داشت.

*** احداث ایستگاه مترو از مطالبات به حق ساکنین جنوب ری است

بخشدار قلعه نو شهرستان ری نیز با اشاره به جایگاه استراتژیک منطقه قلعه نو در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، گفت: البته ظرفیت های بسیاری در این منطقه وجود دارد که هنوز از آن استفاده لازم صورت نگرفته و این امر نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم از جمله ایجاد حمل و نقل ریلی است.

ˈکریم رئوفˈ با اشاره به مذاکرات فشرده برای احداث ایستگاه مترو در منطقه قلعه نو ری با مسوولان شرکت مترو، افزود: احداث یک ایستگاه در محل اتصال خط ریلی تهران – پیشوا – ورامین و گرمسار به شبکه خطوط درون شهری تهران بعنوان یکی از مهمترین مناطق ترانزیتی بین شرق و غرب جنوب استان تهران و همچنین جنوب به شمال پایتخت از مطالبات به حق ساکنین منطقه و بسیار ضروری است.

وی با اشاره به توافقات انجام شده بین شرکت جنرال مکانیک وابسته به شرکت بهره بردای مترو و دهیاری ˈده خیرˈ در گذشته در خصوص احداث یک سکو حمل و نقل ریلی در این روستا تاکید کرد: مسوولان شرکت مترو بایستی به توافقات انجام شده در گذشته خود با مردم منطقه پایبند باشند.

رئوف در ادامه روستای فیروز آباد را تنها بعنوان یکی از روستاهای بخش قلعه نو به عنوان یکی از مناطق مستعد، حائز تبدیل شدن به یک شهر دانست و با اشاره به توسعه بافت مسکونی در این منطقه و همچنین جمعیت فعلی آن، احداث حداقل دو ایستگاه مترو در بخش مرکزی قلعه نو و ده خیر را بسیار مفید عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: بخش قلعه نو و توابع این منطقه از قطب های گردشگری شهرستان ری نیز محسوب می شود و آتشکده بهرام (ری) یا همان تپه میل در این منطقه قرار دارد که وجود زیرساخت های حمل و نقل از جمله مترو می تواند باعث جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شود.

وی از مشاورین طرح احداث ایستگاه مترو درخواست کرد با نظری مساعد طرح احداث ایستگاه مترو در بخش قلعه نو را بررسی کنند.

رئوف در ادامه، میزان جمعیت بخش قلعه نو شهرستان ری را 40 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این بخش شامل 12 هزار هکتار وسعت، 13 روستای دارای شورای اسلامی، 12 روستای دارای دهیاری و همچنین شش روستای فاقد سکنه است.

***شرکت بهره بردای مترو به توافقات خود پایبند باشد

اما یک عضو شورای اسلامیˈده خیرˈ در بخش قلعه نو شهرستان ری با بیان اینکه، قراردادی در خصوص احداث پل روگذر بین دهیاری این روستا وشرکت جنرال مکانیک وابسته به شرکت بهره بردای مترو در سال 1388 به امضاء رسیده است، افزود: شرکت مترو در این قرارداد متعهد شده در ازا واگذاری زمین به این شرکت به منظور احداث پل روگذر ریلی، یک سکوی حمل و نقل مسافر در این روستا احداث کند.

ˈمرتضی سیفیˈ با اشاره به وجود خطوط ریلی تهران – مشهد که از کنار این روستا عبور می کند، اظهار داشت: هم اکنون حدود 30 متر حریم قبلی مربوط به خط تهران – مشهد در روستای ده خیر قلعه نو وجود دارد و شرکت بهره بردای مترو برای احداث یک ایستگاه مترو در این منطقه هیچگونه نیازی به حریم جدید نخواهد داشت.

وی در ادامه، احداث یک ایستگاه مترو و سکوی مسافر در بخش قلعه نو شهرستان ری را مفید دانست و گفت: بسیاری از مناطق بخش قلعه نو از جمله فیروزآباد، جاده نظامی، عشق آباد، زمان آباد، عباس آباد و همچنین مناطق جنوب غربی ری می توانند از این ایستگاه حمل و نقل ریلی بهره مند شوند.

عضو شورای روستای ده خیر اضافه کرد: مردم این منطقه به هیچ وجه رضایت نخواهند داد که قطار حمل و نقل مترو از محله زندگی و املاک آنان تنها به عنوان خط عبوری استفاده کند و هیچگونه خدمات رسانی به ساکنین منطقه نداشته باشد.

*** احداث ایستگاه مترو در قلعه نو هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است

معاون عمرانی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه نیز با بیان اینکه، درخواست احداث ایستگاه مترو در بخش قلعه نو شهرستان ری در چندین جلسه مختلف از جمله شورای عالی ترافیک مطرح شده است، افزود: هنوز در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.

ˈعباس گرامیˈ در مورد زمان تصمیم گیری احداث ایستگاه در این منطقه، گفت: این درخواست ها به طور معمول از سوی مشاوران شرکت بهره بردای مترو مورد مطالعه دقیق و کارشناسی قرار می گیرد و در صورت تائید اجرای آن در افق های آتی شرکت مترو مد نظر قرار خواهد گرفت.

بخش قلعه نو از توابع شهرستان ری با 40 هزار جمعیت و 12 روستا در جنوب غربی این شهرستان و در 20 کیلومتری مسیر جاده تهران- ورامین قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.