آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

رقابت‌ها بعد از انتخابات باید به رفاقت تبدیل شود/حضور در انتخابات یک تکلیف الهی و شرعی است

خبرگزاری فارس: رقابت‌ها بعد از انتخابات باید به رفاقت تبدیل شود/حضور در انتخابات یک تکلیف الهی و شرعی است

به گزارش راگانیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی شاهچراغی در خطبه‌های نماز عبادی ـ سیاسی جمعه شهرری که با حضور پرشور مردم خداجوی شهرری در مصلی بزرگ ری برگزار شد، پس از توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی با اشاره به اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرمایند «مومنان واقعی و حقیقی کسانی هستند که ایمان به خدا و رسول دارند و گوش به حرف خدا می‌دهند.» هنگامی که خدا و رسولش آن‌ها را در یک امر مهم دعوت می‌کند، اجابت می‌کنند. گوش به فرمان هستند در آن امر مهم اجتماعی و سیاسی حضور یافته و در مواقع مختلف و در حوزه‌های مختلف از جمله امور سیاسی و … حضور یافته و ولی خود را رها نمی‌کنند و بدون اجازه پیامبر کار را رها نمی‌کنند.

وی گفت: در آیات قرآن کریم به امور مهم جامعه که از ما خواسته شده، اشاره گردیده است که یکی از این امور مهم همین اجتماعات نماز جمعه و جماعت است. راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن نیز یکی از این امرو هم است که مردم همواره به آن توجه داشته‌اند و با شکوه هرچه تمام‌تر وارد صحنه شدند و سنگ تمام گذاشتند.

امام جمعه شهرری افزود: مردم غیور و بصیر ایران اسلامی امسال نیز باشکوه هرچه تمام‌تر در راهپیمایی 22 بهمن حضور یافتند، حضوری که رسانه‌ای بیگانه را وارد به اعتراف کرد و سبب شد آن‌ها نیز به حماسه‌آفرینی ملت ایران اشاره کنند.

وی بیان داشت: امسال نیز جهانیان مشاهده کردند ملت ایران به سخن رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و با اقتدار در کل کشور به میدان آمده و شعار «مرگ آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» جزو نخستین شعارهای آنان بود.

حجت‌الاسلام شاهچراغی انتخابات را نیز یکی از مصادیق امور مهم جامعه که قرآن کریم به آن اشاره کردند، دانست و تاکید کرد: یکی از امور جامع این است که مردم با شکوه هرچه تمام‌تر در صحنه حضور می‌یابند و تکلیف خودشان را مشخص می‌کنند که این مسئله خیلی مهم است.

جریان سقیفه و 1400 سال ضربه خوردن جهان اسلام از آن 

وی با اشاره به جریان سقیفه گفت: یک بار نگذاشتند جهان اسلام در صحنه وارد شود و یک هزار و 400 سال است که جهان اسلام از این عدم انتخاب ضربه می‌خورد.

خطیب جمعه شهرری با تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات عنوان کرد: حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات دارای پیام است.

وی ادامه داد: معمولاً‌ انعکاس حضور مردم در راهپیمایی‌ها بر اساس تخمین صورت می‌گیرد اما در انتخابات آمار دقیق مطرح می‌شود. در انتخابات یک رای هم مهم است، اگر در انتخابات یک رای کم شود دشمنان اسلام و انقلاب روی آن حساب باز می‌کنند.

حضور حداکثری تائید نظام و بیعت با ولایت و شهدا است/حضور در انتخابات یک تکلیف الهی و شرعی است

حجت‌الاسلام شاهچراغی بیان داشت: همان‌قدر که یک رای در داخل اثر دارد، در دنیا نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد. به همین دلیل حضور پرشور در انتخابات هم بیعت ملت غیور ایران اسلامی با نظام است و هم بیعت با امر ولایت و شهدا است.

وی ادامه داد: شهدا خون پاک خودشان را در راه اسلام و انقلاب تقدیم کردند و مردم نیز با حضور پرشور در صحنه نشان می‌دهند که هرگز از راه اما راحل و شهدا عقب‌نشینی نکرده‌اند و حضور پرشور در انتخابات یک تکلیف شرعی است.

امام جمعه شهرری با تاکید بر این‌که شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و الهی است که امام بر دوش ما گذاشته است، عنوان کرد: با حضور پرشور خود و حمایت از انقلاب اسلامی تلاش کنیم تا پرچم انقلاب به دست رهبر معظم انقلاب به حضرت بقیة ‌الله الاعظم (عج) سپرده شود.

وی انتخاب اصلح را نیز یک تکلیف عقلانی و عقلایی است، بیان داشت: صحبت از اصلح بیانگر شایسته سالاری در کشور است و این مهم یک امر عقلانی است.

حجت‌الاسلام شاهچراغی، تحقیق، مطالعه، مشاوره و اعتماد به متدینین را از جمله راه‌های رسیدن به انتخاب اصلح دانست و تاکید کرد: در سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نیز مشاهده می‌شود که حضرات معصومین علیهم‌السلام بر انتخاب اصلح تاکید داشتند.

وی افزود: حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) خطاب به مالک فرمودند « زمانی که به مصر رفتی، فردی را برای داوری انتخاب کن که از برترین انسان‌ها باشد.»

تبیین ویژگی‌های نمایندگان اصلح

امام جمعه شهرری توجه به اصل ولایت و ولایت‌مداری را از ویژگی‌های مهم و بارز یک نماینده اصلح برشمرد و تاکید کرد: باید مشاهده کنیم که این فرد چه میزان تسلیم ولی فقیه است. فراموش نکنیم مجالس گذشته که امام فریاد زدند «به کجا می‌روید» به واسطه کم دقتی بود، اگر دقت می‌شد چنین پیش نمی‌آمد.

وی ادامه داد: امام به برخی از نمایندگان فرمودند «حرف‌هایی که شما می‌زنید از زبان منافقین بیرون می‌آید.»، این امر مسئولیت ما را سنگین می‌کند. باید افرادی را انتخاب کنیم که التزام به ولایت داشته باشند.

حجت‌الاسلام شاهچراغی با تاکید بر این‌که باید کسانی را انتخاب کنیم که روحیه ضد استکباری داشته باشند، گفت: نباید افرادی که همواره به‌دنبال مذاکره با آمریکا گذاشته‌اند به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

وی ادامه داد: مگر دشمنی آمریکایی‌ها را در طول این سالیان فراموش کردیم. مگر آن‌ها نمی‌خواهند از طریق انتخابات به کشور نفوذ کنند. چرا برخی نمی‌خواهند بفمند روحیه ضد استکباری و ضد آمریکایی مهم است.

امام جمعه شهرری مردمی بودن را از دیگر ویژگی‌های یک نماینده اصلح دانست و تاکید کرد: نماینده باید از جنس مردم باشد و وقتی به مجلس رفت تمام همت آن این باشد که گره‌ای از کار مردم باز کند و این امر نیز نباید شخصی و مقطعی باشد و نماینده اصلح باید همواره کلان نظر باشد.

عقب‌نشینی برخی از انقلابیون تاسف‌‌آور است

حجت‌الاسلام شاهچراغی بیان داشت: متاسفانه هرچه زمان می‌گذرد، برخی انقلابیون عقب‌نشینی می‌کنند. مشکل ما انقلابی‌ها نیستند، انقلابی‌ها اساس و مبانی را اسلام و انقلاب را قبول دارند و مقتدرانه پای آن ایستاده‌اند. تکلیف ضد انقلاب هم مشخص است آن‌ها هم با اساس، آرمان امام راحل و شهدا و ارزش‌ها بد هستند. سخن ما با کسانی است که انقلابی هستند ولی متاسفانه نسبت به برخی مسائل کوتاه می‌آیند.

وی ادامه داد: کسانی که مدت‌ها در راه انقلاب رنج بردند و تلاش کردند امروز در برخی مسائل که راه اساسی انقلاب است، کوتاه می‌‌آیند.

حمله به شورای نگهبان چیز کمی نیست/کسانی که نهادهای انقلاب را زیر سئوال می‌برند صلاحیت ورود به مجلس خبرگان و شورای اسلامی را ندارند

امام جمعه شهرری با بیان این‌که حمله به شورای نگهبان چیز کمی نیست، عنوان کرد: همه به شورای نگهبان بسیار خطرناک است، کسانی که امروز نهادهای ارزشی و زحمت‌کش و موثر نظام را زیر سئوال می‌برند صلاحیت حضور در مجلسین را ندارند.

وی ادامه داد: کسانی که در دوران دفاع مقدس جانانه در برابر دشمنان اسلام و انقلاب ایستادند و از همه هستی خودشان گذشتند و امروز نیز شهدای مدافع حرم را تقدیم جهان اسلام می‌کنند را نباید تهمت تندروی به آن‌ها زد.

حجت‌الاسلام شاهچراغی گفت: نگرانی اینجا است، مردم بدانند کسانی که از راه و خط امام خمینی (ره) و قانون اساسی فاصله می‌گیرند صلاحیت ندارند وارد مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی شوند.

وی با تاکید بر آرام نگه داشتن فضای انتخابات عنوان کرد: فضای انتخابات باید آرام باشد و افراد در جریان رقابت انتخابات هرگز دنبال تخریب نباشند در انقلاب اسلامی برای مجلس اسلامی تلاش می‌کنیم و در این مسیر هم کاندیداها و هم طرفداران باید دقت داشته باشند که دست به تخریب یکدیگر نزنند.

امام جمعه شهرری روز جمعه هفتم اسفند ماه را آخرین روز رقابت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: بعد از روز انتخابات رفاقت‌ها آغاز می‌شود و همه باید یک‌دست و یکپارچه آن چیزی که نظام، امام راحل و امام خامنه‌ای می‌خواهند که همان صفا و صمیمیت است در جامعه حاکم شود.

تقوا جنبه فردی ندارد/تشریح مراتب تقوا

حجت‌الاسلام شاهچراغی در خطبه اول نماز جمعه شهرری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان داشت: قرآن کریم در جاهای مختلف توصیه به تقوا دارد، خداوند متعال در قرآن کریم حتی کسانی که ایمان ندارند و خدا را باور ندارند، را هم به تقوا توصیه می‌کند و گاهی هم مومنان را خطاب می‌کند. و می‌گوید «ای کسانی که ایمان آوردید تقوا پیشه کنید» و گاهی هم پیامبر خاتم (ص) که گل سر سبد عالم خلقت است را نیزخطاب می‌کند.

وی ادامه داد: توصیه‌های به تقوا تنها یک خطاب فردی و شخصی نیست، این‌که کسی خیال کند یک وظیفه شرعی دارد که حریم الهی را رعایت کند و به حقوق مردم توجه نداشته باشد درست نیست.

امام جمعه شهرری گفت: با دقت در آیات نورانی قرآن کریم مشاهده می‌شود که تقوا دایره گسترده‌تری دارد، این نیست که فرد را در بر بگیرد، گاهی تقوا خانوادگی است و سبب می‌شود هم خودتان و هم خانواده‌تان را از آتش جهنم حفظ کنید، گاهی اجتماع مورد خطاب است همه نسبت به هم مراعات کنند چیزهایی که اتحاد را از بین می‌برد مثل تهمت، مسخره کردن و … را مراقبت کنند و گاهی مورد تقوا اقتصادی است، اموال را با باطل قرار ندهید و … و گاهی نیز تقوا سیاسی است، جامعه از تقوای سیاسی هم برخوردار است چه مسئولان حکومتی و چه مردم باید در قبال حکومت تقوا را مورد توجه قرار دهند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.