آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ضرورت یکپارچه‌سازی امور فرهنگی در محلات جنوب پایتخت

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 20 بر یکپارچه‌سازی امور فرهنگی در محلات جنوب پایتخت تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» مزین شد و سرپرستی خبرگزاری فارس در جنوب استان تهران از همان ابتدا پیگیری تلاش‌های خادمان نظام و دلسوزان انقلاب اسلامی در راستای تحقق این مهم را در دستور کار خود قرار داد، به طوری که با مسئولان ذیربط در پهنه جنوب تهران به گفت‌وگو می‌نشیند تا از برنامه‌ها، چشم‌انداز و اقدامات اجرایی که در این راستا تدوین کرده‌اند مطلع شود و آن‌را برای مردم غیور ایران اسلامی منتشر کند تا از اقدامات صورت گرفته شده مطلع شوند.

در ادامه ماحصل گفت‌وگو با برومند نامداری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقه 20 را باهم می‌خوانیم.

فارس: ابتدا از مهم‌ترین اهداف و چشم اندازی که برای مدیریت حوزه اجتماعی منطقه در سال 93 پیش‌بینی کرده‌اید، برایمان بگویید.

نخستین برنامه‌ای که در فهرست برنامه‌های اجرایی منطقه ترسیم شده است، یکپارچه سازی امور فرهنگی در منطقه است.

امسال با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ و در راستای افق نگاه مدیران شهرداری تهران، توجه ویژه ای به توسعه فضاهای فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی در منطقه داریم تا بتوانیم شرایط دسترسی به اماکن فرهنگی و اجتماعی و استفاده از برنامه‌های آن را برای همه‌ اهالی محله در گروه سنی و  اقشار مختلف فراهم کنیم تا هیچ یک از یک از شهروندان بهانه‌ای برای بی نصیب ماندن از فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی را نداشته باشد.

فارس: با توجه به آغاز فعالیت‌های اجرایی، چه طرحی در اولویت اجرا قرار دارد؟

از آنجا که منطقه 20 به دلیل هم‌جواری با اماکن زیارتی و بارگاه مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تهران شناخته شده است،سالانه تعداد بی‌شماری زائر و مسافر به این منطقه مراجعه می‌کنند که نیازمند دریافت خدمات ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف شهری هستند که یکی از این خدمات شامل فعالیت‌های سلامت محور می شود از این‌رو راه‌اندازی خانهرسلامت زائر به‌عنوان نخستین پروژه حوزه اجتماعی در سال جدید و در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) کلید زده می‌شود که بی‌شک در کنار سایر خدمات شهرداری مانند ساختمان زائر و … تسهیلات خاصی را به زائران ارائه می‌دهد.

فارس: در طول چند سال اخیر، سرانه اجتماعی فرهنگی منطقه با چه تغییر و تحولی همراه بوده است؟

براساس آمار مستند و شواهد موجود در گوشه کنار منطقه در طول هفت سال اخیر بیش از 172 متر مربع به فضاهای فرهنگی ورزشی منطقه 20 افزوده شده است که این ساخت و سازها رشد 3/7 برابر فضاهای فرهنگی را به همراه داشته است.

فارس: با توجه به اینکه سال‌ها در منطقه 18 نیز به عنوان معاون اجتماعی شهردار فعالیت داشته‌اید و با این حوزه ناآشنا نیستید از شاخص‌ترین اقدامات اجتماعی این حوزه در طول هفت سال اخیر برایمان بگویید.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای معاونت اجتماعی، تحقق شعار مدیریت شهری در راستای شهروندمداری و محله گرایی بوده است که با اجرای طرح مدیریت محله و واگذاری اداره امور فرهنگی محلات به اهالی محله به اجرا درآمده است و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح منجر به ساخت سرای محله و افزایش فضاهای فرهنگی در محلات شده است.

فارس: در دیداری که با مدیران محلات داشتید، فعالیت این گروه را به عنوان متولیان فرهنگی محلات و واسطه‌های شهروندان با شهرداری را چگونه ارزیابی کردید؟

فعالیت کلی مدیران محلات خوب است اما شیوه مالی آنها باید با تغییر و تحولاتی همراه شود و برنامه جدیدی لحاظ شود،ارتباط آنها با روسای ادارات اجتماعی نواحی و شورایاران محله نیاز به تقویت دارد.

تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سراهای محله مانند میز کار، ساب پرتال، امکانات امنیتی ساختمان‌ها، بیمه مدیران، درآمدزایی آن‌ها در سراها و … با کاستی‌هایی همراه است که به‌زودی در جلسات مستمری که به‌طور هفتگی با مدیران برگزار خواهیم کرد، رفع می‌شود.

فارس: لازمه اجرای طرح مدیریت محله، وجود سراهای محله است، آیا همه محلات منطقه دارای چنین فضای مستقلی هستند؟

با توجه به تأکید مدیریت شهر تهران در ارتباط با واگذاری مدیریت محلات به دست اهالی محله، همه محلات باید دارای سرای محله باشند که خوشبختانه اکنون 17 سرای محله در منطقه 20 ساخته و تجهیز شده است که چندین سال است مورد استفاده اهالی محلات قرار گرفته و سه سرای دیگر نیز در مرحله تملک و تجهیز قرار دارد که تسریع در تکمیل سراها را در اولویت کارها گنجانده ایم که با تکمیل آن‌ها هر 20 محله صاحب سرای محله می‌شوند. البته خوشبختانه ملاتی مه تاکنون فاقد سرای محله بوده‌اند مدیران آن از انجام برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در محله غافل نبوده‌اند و سایر مراکز فرهنگی مانند مجموعه شهربانو و … رسالت خود را انجام داده‌اند.

فارس: اشاره‌ای به پروژه‌های در دست اجرای حوزه اجتماعی – فرهنگی داشته باشید.

توسعه صحن مصلی شهرری، ساخت صحن آیت‌الله کاشانی در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، ساخت مسجد ساجدین، ساخت و تجهیز سه سرای محله از جمله پروژه‌هایی است که در فهرست برنامه‌های اجرایی آتی این حوزه قرار دارد و این در حالی است که طرح مسقف کردن صحن مصلی شهرری، ساماندهی گورستان‌ها، ساخت مرکز ری شناسی، 17 سرای محله، دروازه تاریخی ری، مرکز خدمات و مشاوره خانواده، ساخت و تجهیز مسجدالرضا محله 13 آبان، سینمای راگا و مجموعه ورزشی قمربنی هاشم (ع) برگ زرینی از فعالیت این حوزه است که در چند سال اخیر به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه انجام شده است و اکنون چندین سال است که مورد استفاده شهروندان قرار گرفته و سرانه فضاهای فرهنگی و اجتماعی منطقه را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده است.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930213001619#sthash.CsNC3ExZ.dpuf

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.