آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

لزوم رعایت حقوق شهروندی در خدمات رسانی شهرداریها

راگانیوز: مسئول اجرای احکام شهرداری باقرشهر بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی در خدمات رسانی شهرداریها به شهروندان تأکید کرد.

 لزوم رعایت حقوق شهروندی در خدمات رسانی شهرداریها

محمد غلامی در گفتگو با مهر حقوق شهروندان را حقوقی اجتماعی دانست و افزود: برخی موارد قانونی که مربوط به فرد فرد شهروندان است، جنبه عمومی نیز دارند و تضییع حقوق شهروندان در آن راستا می تواند تضییع حقوق اجتماعی دیگر شهروندان شهر نیز تلقی شود.

وی با اشاره به حجم حکمهایی قضایی که جنبه اجرایی پیدا کرده اند، بیان داشت: در سالی که گذشت شاهد آمار نسبتاً بالایی در اجرای احکام بودیم که طبق قانون باید با متخلفان برخورد قانونی می شد، از این برخوردها شامل جریمه نقدی، پلمب و مواردی از این قبیل بود.

مسئول اجرای احکام شهرداری باقرشهر ادامه داد: بدیهی است ممانعت از کسب و کار شهروندان نمی تواند تبعات خوبی را به دنبال داشته باشد، اما وقتی برخی از افراد با تخلف قانونی منجر به آسیب رساندن به آرامش و آسایش دیگر شهروندان می شوند و با برخی فعالیتهای غیر قانونی، حقوق همسایگان خود را تضییع می کنند، مجبور هستیم به واسطه رسالتی که در خدمتگزاری مردم داریم، از این تخلف جلوگیری کنیم و ابزارهای کنترلی مانند روشهای مختلف اعمال قانون را به کار بگیریم .

نباید با فعالیتهای غیرقانونی عامل نارضایتی شهروندان شد

وی تصریح کرد: شهروندان شهروندمدار به خوبی می دانند که محله های سکونتگاهی آنها بخشی از یک شهر محسوب می شود که متعلق به همه شهروندان است و نباید با فعالیتهای غیرقانونی شرایطی فراهم آید که باعث نارضایتی دیگر شهروندان شود.

غلامی اضافه کرد: قانون یک ابزار است تا در جوامع مدنی حقی از کسی ضایبع نشود؛ شهرداری نیز جزیی از نهادهایی است که به مردم خدمات ارائه می دهد و یکی از این خدمات اعمال ابزارهایی است که قوانین مدنی مدون کرده است تا حقوق همه شهروندان رعایت شود .

وی تصریح کرد: خدمت صادقانه، برنامه ریزی و مشتری مدارانه بهترین راهکار تحقق حقوق شهروندی در سازمانهای خدمات رسان است.

این مسئول افزود: حقوق شهروندی حقوقی متقابلی است که در فرایند ارتباط و زندگی اجتماعی افراد یک جامعه به وجود آمده و در رفتار آنها باید نهادینه شود.

وی به خدمات رسانی شهرداریها به شهروندان و ضرورت رعایت حقوق شهروندی در این فرایند اشاره کرد و عنوان داشت: داشتن امکانات رفاهی، خدمات رسانی به موقع، اطلاع رسانی، پاسخگویی و تلاش برای تحقق مطالبات اجتماعی و درخواستهای قانونی شهروندان گامی علمی برای رعایت حقوق شهروندی از سوی شهرداریهاست.

رعایت حقوق شهروندی تنها تکلیف دستگاه های دولتی و نهادها نیست

مسئول اجرای احکام شهرداری باقرشهر با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی تنها تکلیف دستگاههای دولتی، نهادهای خدمات رسانی دولتی و عمومی نظیر شهرداریها نیست، اضافه کرد: تک تک افراد جامعه در رعایت حقوق شهروندی و تحقق حقوق شهروندی نقش اثرگذاری خواهند داشت.

وی ایجاد بوستانهای تفریحی، توسعه فضای سبز و تأمین خدمات رفاهی را وظیفه شهرداری برای تأمین حقوق شهروندی خواند و بیان داشت: نگهداری و استفاده درست از این زیرساختها و امکانتات وظیفه شهروندان است.

غلامی در ادامه ابراز امیدواری کرد با توجه به نزدیکی به تعطیلات نوروزی، شهروندان بیش از پیش به رعایت قانون و قانون مداری مقید باشند تا شهری ایده آل داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.