آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مرمت اثر تاریخی یخچال طبیعی کلین در فشافویه + تصاویر

به گزارش راگانیوز ، یخچال طبیعی کلین در قسمت غربی بقعه شیخ کلین قرار دارد. این بنای دوران قاجاری تماما” از خشت و سنگ و ملات ساروج ساخته شده و شامل چال یخ و گنبدی بر فراز آن می باشد. چال یخ به قطر 8 متر و به عمق 3 متر در دل زمین کنده شده است است. بدنه چال یخ تا زیر دیوار گنبد با سنگ کار شده است. سپس گنبد به قطر 10 متر از پایین شروع شده و به تدریج با پیش نشستن خشتها از قطر دیواره گنبد کاسته شده است به گونه ای که در راس مخروط گنبد دو رگ خشت به کار رفته و قطر گنبد در نقطه اوج به حدود 10 سانتی متر تقلیل می یابد . ارتفاع این یخچال حدود 10 متر می باشد. گنبد از بیرون به صورت مطبق پنج طبقه مخروطی می باشد که پوششی از کاهگل بر روی آن کشیده شده است .

پوشش روی گنبد به صورت خشت فرش می باشد و خشتها از سطح بر روی گنبد مخروطی کار شده اند که روی خشت فرشها با پوشش کاهگلی پوشانده شده است . ورودی به چال یخ از قسمت غرب یخچال بوده و از این ورودی برای برداشتن یخ استفاده می کرده اند . در سمت شرق دیوار گنبد و درست در نقطه مقابل ورودی روزنه انبار چال یخ قرار داشت و از این روزنه یخ آماده شده را به چال یخ سرازیر می کرده اند .

در پشت دیواره شرقی گنبد و محل سرازیر کردن یخ به چال یخ ، تاسیسات مربوط به یخچال شامل اتاقکی کوچک با دو طاقچه قرار دارد که به احتمال محل اقامت خدمه یخچال بوده است . از دیوارهای محوطه یخچال دیواره جنوب غربی آن برجای مانده است . این بنا یک بار دیگر در سال 1390 هم توسط میراث فرهنگی مرمت گردید .






ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.