آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مشروح مناظره طلا و طلایی درباره جدایی ری از تهران

راگا نیوز: حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس و فرماندار سابق این شهرستان و مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» درباره جدایی ری از تهران به مناظره پرداختند که در ادامه مرتضی تمدن، استاندار تهران و حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز به این مناظره پیوستند.

مشروح مناظره طلا و طلایی درباره جدایی ری از تهران

به گزارش راگا نیوز، بحث جدایی ری از تهران حدود 7 ماه قبل توسط دولت مطرح شد؛ دولت قصد دارد بعد از گذشت 25 سال از تصویب قانون جدایی ری از تهران آن را اجرایی کند که با مخالفت بعضی از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران مواجه شده است.

با صدور حکم حسین علی قلی‌زاده به عنوان شهردار جدید شهرری اوج اختلافات بین شورای شهر و دولت اتفاق افتاد و در نهایت با شکایت چند نفر از اعضای شورای شهر به دیوان عدالت اداری حکمی برای توقف اجرای حکم شهرداری ری به صورت موقت اعلام شد.

بر این اساس شب گذشته برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» با حضور مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران و حسین طلا نماینده مردم تهران و سخنگوی مجمع نمایندگان تهران درباره جدایی ری از تهران برگزار شد.

در ابتدا مرتضی طلایی درباره مخالفت بعضی از اعضای شورای شهر به جدایی ری از تهران اظهار داشت: بدون شک قانون در جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم است.

وی ادامه داد: در تمام صحبت‌هایی که در چند ماه گذشته مطرح شده است چه خوب بود که به نظرات کارشناسی نیز اشاره می‌شد. نظراتی که اعلام کند چه اقدامی برای مردم مفید است.

طلایی بیان داشت: وزارت کشور نسبت به اصلاح حریم شهر تهران بر اساس قانون تقسیمات کشوری هنوز اقدام نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: وقتی که از وزیران وقت کشور سوال می‌شود که چرا پس از گذشت 25 سال این قانون اجرایی نشده است اعلام می‌کنند اجرای آن امکانپذیر نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه تهران نیازمند یک مدیریت یکپارچه شهری است گفت: در سال 1375  دولت طرحی را ارائه کرد که مجموعه شهری تهران را با مدیریت یکپارچه اداره کند.

طلایی یادآور شد: دولت مکلف به اجرای برنامه‌های منسجم برای تهران است و تاکنون این طرح به مرحله اجرا در نیامده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: چه دلایلی وجود داشته است که از سال 1365 تاکنون نتوانسته‌ایم انتخابات مستقل درون شهرستانی در شهرری اجرا کنیم و به دلیل عدم تعیین حریم شهر تهران وزارت کشور ناچار به این بوده که انتخابات را به صورت کلی اجرا کند.

 

طلا: جدایی ری از تهران تکلیف قانونی است

در ادامه این مناظره حسین طلا،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون تکلیفی را مشخص کرده و همه موظف هستیم که آن را اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: در قانون تصمیمات کشوری استان، شهرستان و بخش مشخص می‌‌شود و تمام دستگاه‌ها اهم از اجرایی و قضایی باید این تقسیمات را رعایت کنند.

طلا با بیان اینکه تهران به این ابر شهر تبدیل شده است گفت: تبدیل شدن تهران به یک ابرشهر بدون ایجاد زیرساخت‌ها توسعه یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۳ فرمانداری در ری، شمیرانات و تهران ایجاد شده است گفت: شهرداری تهران باید در محدوده تقسمیات کشوری عمل کند و در دیگر شهرستان‌ها نیز باید شهرداری و شورای شهر مستقل تشکیل شود.

وی افزود: در سال 81 نمایندگان در مجلس وقت مصوبه‌ای را ‌گذراندند که شورای شهری در تهران بزرگ شامل ری، تجریش و تهران با تابعیت تهران تشکیل شود. در قانون اساسی برای هر شهر جداگانه شورای شهری در نظر گرفته شده است و بر این اساس در ۳ شهر تهران نیز باید شورای شهر جداگانه باشد.

طلا با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا مصوبات شورای شهر در یک شهر می‌تواند در شهر دیگر حائز اهمیت باشد افزود: کمیسیون اصل 90 مجلس در تاریخ 13 آبان 1385 نامه‌ای با مضمون اجرای تقسیمات کشوری در خصوص تجریش، ری و تهران به دولت ارسال کرد.

در ادامه مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مشکل مجموعه شورا و مدیریت شهری تهران نیست در انتخابات گذشته اعلام کرده‌اند که مردم تهران می‌توانند به ما نیز رأی دهند. تا زمانی که حریم بر اساس تقسیمات کشوری اصلاح نشود کماکان این مشکل را داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این محدودیتها و موانع موجود را داریم مدیریت مستقل در شهرری را قبول داریم ولی باید بحث کارشناسی در این خصوص مطرح شود.

 

میزان درآمد و هزینه شهرری

طلایی درباره میزان درآمدهای شهرری اظهار داشت: میانگین درآمدهای این شهرستان از سال 1380 تا 1390 سالیانه 35 میلیارد تومان بوده است در صورتی که هزینه‌کرد در این شهرستان 250 میلیارد تومان به صورت سالانه است.

وی بیان داشت: ورود مترو تا کهریزک و شهرری و اتصال اتوبان امام علی (ع) به مناطق شهرری از جمله اقدامات مهم شهرداری تهران در این منطقه بوده است و هم‌اکنون سرانه فضای سبز شهرری بیشتر از شهر تهران است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: درآمدها و هزینه‌ها مشخص و شفاف است بنابراین با کلی‌گویی نمی‌توان میزان درآمدها را اعلام کرد.

وی بیان داشت: بر این باوریم که اگر یک نگاه یکپارچه به مدیریت شهری در تهران نداشته باشیم عوارض خاص خود را برای شهر دارد.

طلایی بیان داشت: در تهران خواسته یا ناخواسته چیزی به عنوان کلانشهر تهران داریم و باید بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور اعمال قانون در این کلانشهر را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مطمئناً هویت تهران در ری نهفته است افزود: در طول محور شهرری تهران توسعه پیدا کرده است. آیا شرایط موجود و اقتضائات می‌تواند جدایی ری از تهران را مطرح کند؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: به عنوان نمایندگان شهرری از مسئولان گلایه‌داریم که چرا یکبار بحث و گفت‌‌وگویی در این خصوص با نمایندگان نشده است.

 

طلایی: تکه تکه شدن تهران عوارض دارد

طلایی با بیان اینکه اگر فضای شهر تهران تکه‌تکه شود عواقب و عوارضی دارد گفت: در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در شهر باید یک نگاه یکپارچه داشته باشیم.

پس از اتمام صحبت‌های طلایی، حسین طلا دبیر مجمع نمایندگان تهران در خصوص درآمدها و هزینه‌کردهای شهرری افزود: بر اساس اعلام پورزرندی معاون شهردار تهران در سال 88 درآمد شهرری 53 میلیارد تومان و هزینه کرد 150 میلیارد تومان بوده است و به ترتیب در سال 89 میزان درآمدها حدود 98 میلیارد و هزینه کرد 175 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان درآمدهای شهرری 123 میلیارد تومان و هزینه کرد 205 میلیارد تومان بوده است که در مجموع شهرداری 256 میلیارد تومان اضافه به شهرری پرداخت کرده است که با ضرب و تقسیم بودجه حدوداً 34 میلیارد تومان سالانه شهرداری تهران برای عمران شهرری تهران پرداخت کرده است.

مرتضی طلایی در ادامه این مناظره به قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم مبنی بر مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: ْیا کلانشهری به نام تهران را با جداکردن و قطعه‌قطعه کردن می‌توانیم اداره کنیم؟ مدیریت یکپارچه شهرستان ری باید مستقل باشد و در نحوه خدمات رسانی، مدیران باید تعامل کنند.

در ادامه حسین طلا درباره شائبه‌های سیاسی بودن جدایی ری از تهران بیان داشت: موضوع جدایی اصلاً سیاسی نیست و مکاتبات در این خصوص مربوط به سال‌های گذشته است. قوانین هیچ مشکلی ندارد و مجری نسبت به اجرای قوانین اقدام نکرده است.

در ادامه این برنامه تلویزیونی مرتضی تمدن استاندار تهران نیز به صورت تلفنی درباره جدایی ری از تهران و رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای حکم شهردار شهرری اظهار داشت: دیوان عدالت اداری اعلام کرده است حکم را متوقف کنید تا ما رسیدگی کنیم و هر چه دادگاه حکم کرد قابل احترام است البته احتمالاً حکم نهایی نیز توسط حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری مبنی بر متوقف شدن جدایی ری از تهران اعلام شده است.

 

تمدن: حرف آخر را درباره جدای ری مجلس بزند

استاندار تهران خاطرنشان کرد: قانون تقسیمات کشوری را هیچ مرجعی مگر قانونگذار نمی‌تواند عوض کند.

تمدن افزود: هنگامی که بر اساس قانون و تقسیمات کشوری شهری مستقل می‌شود مگر می‌توان آن شهرستان را به یک شهرستان دیگر الحاق کرد.اگر در گذشته قانون رعایت نشده است باید از آن‌هایی  که مجری وقت بوده‌اند سؤال شود.

وی افزود: قانونگذار همان طور که این قانون را تصویب کرده است ما نیز مو به مو به عنوان مجری آن را اجرا می‌کنیم و در این خصوص مرجع قانونی قوه مقننه است.

استاندار تهران بیان داشت: نیازی نیست که مسئله را پیچیده کنیم اتفاقی که می‌خواهد در ری بیفتد این است که یک شهر و شهرداری مستقل برای آن شهرستان انتخاب شود و تمام تعاملات پابرجا خواهد بود ولی شهرداری از شورای شهر مرکز ری دستور می‌گیرد.

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری کشور نیز به صورت تلفنی در مورد جدایی ری از تهران و دفاع از رای دیوان عدالت اداری اظهار داشت: بر اساس شکایت چند تن از اعضای شورای شهر مبنی بر جدایی ری از تهران و انتخاب شهردار به این پرونده ورود کردیم.

وی ادامه داد: قاضی مربوطه می‌تواند دستور توقف حکم را صادر کند.بنابراین با توجه به اینکه یکسری فعل و انفعالات با انتخاب شهردار در شهر اتفاق می‌افتد لازم دانستیم که نسبت به توقف حکم اقدام کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور افزود: با اعلام این شکایت از سوی اعضای شورای شهر قاضی مربوطه جلسه‌ای با حضور نماینده‌ای از استانداری تهران و اعضای شورای شهر از ساعت 6 بعدازظهر تا 10 شب به مدت 4 ساعت برگزار کرد و نظرات این افراد را در این خصوص گرفت و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که فعلاً حکم توقف انتخاب شهردار ری را بدهیم و این حکم به این معنا نیست که جدایی ری از تهران منتفی است.

 

رئیس دیوان عدالت اداری پاسخ می‌دهد

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری پیشنهاد داد برای بررسی این پرونده از نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، نماینده استانداری تهران دعوت شود تا در هفته آینده با وقت کافی تمام مستندات را اعلام کنند و نسبت به رأی مجدد اقدام کنیم.

در ادامه مرتضی تمدن استاندار تهران بیان داشت: در احقاق حق به مردم و قانون عمل کردیم و بر اساس یک مطالبه قدیمی مردم شهرری جدایی ری از تهران اقدام شد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف شایعه‌هایی که در مورد انتخاب شهردار ری و بعضی از اقدامات و تجمعات شده بود هیچ مسئله‌ای جز استقبال مردم در انتخاب شهردار ری نداشتیم.

تمدن تأکید کرد: ما مستندات خود را به دادگاه می‌بریم و 52 نفر از نمایندگان مجلس که رأی به عدم  انتزاع شهرری داده‌اند جعل به قانون داشته‌اند.

در ادامه حسین طلا ،‌دبیر مجمع نمایندگان تهران افزود: ما معتقد به معرفی شهردار در مرحله فعلی نبودیم و برای انتخابات زمینه‌سازی در حال انجام بود.

در ادامه مرتضی طلایی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما به مدیریت مستقل ری و شمیرانات اعتقاد داریم گفت: در تهران مدیریت 374 محله‌ای به وجود آورده‌ایم و بحث کالبدی و فضایی شهر تهران باید تحت مدیریت یکپارچه قرار بگیرد.

 

طلایی: رفتار برخی ها شائیه سیاسی بودن جدای ری را به وجود آورد

طلایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شائبه سیاسی مبنی بر جدایی ری از تهران را قبول دارید گفت: رفتار و اقداماتی که صورت گرفته این شائبه را به وجود آورده است.برای ما چه فرقی می‌کند که انتخابات ری جداگانه یا یک کاسه برگزار شود.

در پایان این مناظره و موضوع جدایی ری از تهران حسین طلا تأکید کرد: اشکال کار انتخاب شهردار ری در شرایط فعلی بود و تاکنون بر سر جدایی ری از تهران مشکلی نداشتیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.