آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

همه نگراني‌ها و دغدغه‌هاي شوراي شهر در مورد جدايي ري

به گزارش راگا نیوز به نقل از ایسنا، خسرو دانشجو پس از اتمام چهارصد و نودمين جلسه شوراي شهر تهران كه بدون حضور مستمع برگزار شد، در نشستي خبري ضمن محكوم كردن ساخت فيلم موهن ضد اسلامي در امريكا اظهار كرد: رييس شوراي شهر تهران در جلسه امروز اين اقدام را محكوم كرد و قطعا مسلمانان شهر تهران كه ما به نمايندگي از آنها در شوراي شهر حضور داريم ضمن اينكه اين موضوع را بي پاسخ نگذاشته و نمي‌گذارند، در اين ارتباط با تبعيت كامل از رهبر معم انقلاب اسلامي اقدام خواهند كرد.

وي اظهار كرد: آمريكا بايد به عظمت تفكر اسلام و كشورهاي اسلامي و مسلمانان حال حاضر جهان احترام بگذارد و از اين اقدامات شيطنت‌آميز دست بردارد.

 به گزارش ايسنا، دانشجو با اشاره به مطرح شدن بحث جدايي ري از تهران در جلسه امروز شوراي شهر خاطرنشان كرد: نقطه نظرات و پرسش‌هايي درباره جدايي ري از سوي شوراي شهر مطرح شد و از آنجا كه اعضاي شوراي شهر تهران، نمايندگان مردم ري هم محسوب مي‌شوند، بنابراين انتظار داريم كه اگر درباره اين طرح كار كارشناسي علمي و محكمي صورت گرفته به شورا ارائه شود.

 دانشجو با بيان اينكه تاكنون هيچ مشورتي با شوراي شهر تهران درباره جدايي ري انجام نشده است، گفت: اتفاق بزرگي در حال رخ دادن است؛ مگر مي‌شود بدون مشورت چنين اقدامي انجام داد؟

 وي سپس به برخي شبهات درباره طرح جدايي ري از تهران اشاره كرد و گفت: در جلسه امروز مواردي مطرح شد كه بايد به آنها پاسخ داده شود؛ به عنوان مثال اگر جدايي ري از تهران اجرايي شود وضعيت خدمات شهري ري چه خواهد شد؟ آيا قرار است سازمان بازيافت ديگري در ري شكل گيرد و يا شهر تهران خدمات مديريت پسماند را به شهرري ارائه مي‌كند؟ آيا در حوزه دفن اموات قرار است سازمان جديدي جداي از سازمان بهشت زهرا در ري طراحي شود؟

 وي با اشاره به ابهامات طرح جدايي ري از تهران درباره چگونگي خدمت رساني ناوگان حمل و نقل عمومي در شهرري پس از جدايي، اظهار كرد: امسال حدود 400 ميليارد تومان به اتوبوسراني شهر تهران يارانه توسط شهرداري پرداخت شده است. اگر ري از تهران تفكيك شود تكليف اين يارانه كه به خدمت رساني اتوبوسراني در شهرري هم تعلق داشته، چه خواهد شد؟ آيا قرار است يارانه جداگانه ديگري از سوي شهرداري ري به اتوبوسراني اين بخش تعلق گيرد و يا مردم تهران بايد اين هزينه‌ها را بپردازند؟

 سخنگوي شوراي شهر تهران به بودجه‌هاي عمراني و بهره‌برداري مترو هم اشاره كرد و گفت: متروي تهران با پول بليت اداره نمي‌شود بلكه با رديف‌هاي اعتباري شهرداري تهران توسعه يافته و اداره مي شود. در شرايطي كه ري از تهران جدا شود، آيا قرار است بخشي از هزينه‌هاي مترو توسط شهرداري ري تامين شود.

 وي به بحث زير ساخت‌هاي شهري هم اشاره كرد و گفت: درباره موضوعات فرهنگي اجتماعي مربوط به جدايي ري از تهران بايد دقت كافي صورت گيرد، سوال اين است كه آيا به اين موضوعات پرداخته شده يا نه؟

 دانشجو از ذكر ساير ابهامات مطرح شده درباره جدايي ري از تهران كه در جلسه امروز توسط اعضا ذكر شده بود، صرفنظر كرد و گفت: اخيرا مسئولان استانداري در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي اعلام كرده‌اند كه ظرف دو سه روز آينده جداسازي ري از تهران انجام و حرف و حديث‌ها در اين باره تمام مي‌شود، در حالي كه پس از جدايي ري، حرف‌ها تازه آغاز مي‌شود و نكات كارشناسي در آن زمان مطرح خواهد شد. چه زماني قرار است به اين نكات پاسخ داده شود؟ قبل از جدايي ري و يا پس از آن؟ اين موضوع نگران كننده است.

 به گفته دانشجو اعضاي شوراي شهر تهران تاكيد دارند كه اگر هم قرار است ري از تهران جدا شود، كار بايد به پختگي لازم برسد و پس از انجام تمامي مراحل كارشناسي اجرايي شود.

 سخنگوي شوراي شهر تهران همچنين از نمايندگان مجلس درخواست كرد كه فعالانه به موضوع جدايي ري از تهران ورود كنند و گفت: قرار بود با توليت مجلس جلسات مشتركي با حضور استانداري و شوراي شهر و نمايندگان مجلس تشكيل شود اما تاكنون هيچ دعوتي از سوي نمايندگان مجلس براي برگزاري چنين جلسه‌اي صورت نگرفته است و مجلس هنوز در اين باره فعال نشده است.

 دانشجو خاطرنشان كرد: شوراي شهر تهران آمادگي دارد كه راسا چنين جلساتي را تشكيل دهد اما به نظر مي‌رسد اگر اين اقدام با مديريت نمايندگان مردم تهران در مجلس انجام شود نتيجه بهتري حاصل خواهد شد.

 وي در پاسخ به استدلال استانداري تهران مبني بر مصوبه قانوني 26 سال قبل درباره جدايي ري از تهران، گفت: پس از اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي مصوبات ديگري را در ارتباط با مديريت شهري گذرانده كه كاملا با جدايي ري از تهران متضاد است. چرا اين مصوبات اجرايي نشده كه زمان كمتري هم از آنها مي‌گذرد؟

 وي ادامه داد: شكل گيري مديريت واحد شهري نيز در مجلس راي گيري شد و به تصويب رسيد و چندين بار هم در برنامه‌هاي توسعه بر اجراي آن تاكيد شد اما همچنان كسي براي اجراي آن اقدام نكرده است.

 وي به مصوبه هيات دولت درباره شكل‌گيري مديريت كلان شهر تهران به شكل متفاوتي از آنچه كه اكنون است، اشاره كرد و گفت: اين مصوبه هم عملياتي نشد اما با وجود مصوبات متعدد در موضوعات مختلف شهري، مسئولان اجرايي بر مصوبه 26 سال قبل جدايي ري اصرار دارند.

 اگر قرار بود قانون تغيير نكند، براي چه مجلس شكل گرفت؟

 سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينكه قانونگذاري امري مقطعي نيست و به صورت دائمي جريان دارد افزود: مجلس بارها ممكن است تصميماتي اتخاذ كند و سپس آنرا نقض كند. اگر قرار بود قانون هيچ‌گاه تغيير نكند، براي چه مجلس و شورا شكل گرفت؟! مي‌توانستيم يك رويه واحد را تعريف كرده و هماره به آن پايبند باشيم و قانون جديدي هم تقنين نشود.

 دانشجو كه در رشته شهرسازي تحصيل و تدريس مي‌كند، به نقطه نظر متفاوت برخي كارشناسان حوزه شهرسازي و معماري با دولت درباره جدايي ري اشاره كرد و گفت: در اين باره از كليه اساتيد صاحب نظر و دانشمندان بنام حوزه شهرسازي و معماري كه در دانشگاه‌هاي تهران مشغول امر پژوهش هستند، استعلام كرده‌ام و همگي درباره جدايي ري اظهار بي اطلاعي كرده و گفته‌اند كه نقطه نظرات متفاوتي در اين باره دارند اما هنوز كسي براي مشورت به سراغ آنها نيامده است.

 سخنگوي شوراي شهر تهران در پاسخ به اينكه آيا شورا توانايي مقابله با موضوع جدايي ري را دارد؟ به خبرنگاران گفت: گردن ما از مو باريك‌تر است اما به هر حال پيگيري اين موضوع را جزو حقوق خود مي‌دانيم.

 وي ادامه داد: شوراي شهر ابزار صدور حكم قضايي ندارد و ابزار اجرايي هم به دست كساني است كه بر جدايي ري اصرار دارند و شورا در اين موضوع با آنها هم نظر نيست.

 وي با بيان اينكه شوراي شهر همواره به دنبال پيگيري موضوع در يك فضاي دوستانه و كارشناسي بوده است گفت: ما با كسي دعوا نداريم و اگر بدانيم موضع اشتباهي اتخاذ كرده‌ايم صادقانه اعلام مي‌كنيم و تغيير موضع مي‌دهيم، اما به هر حال شكل گيري شورا بر اساس نياز به مشورت و انجام كار كارشناسي بوده است و وظيفه ماست كه در اين باره اظهار نظر كنيم.اما برخي از بنده گلايه كرده‌اند كه چرا در اين باره اظهار نظر كرده‌ام.

 دانشجو در عين حال تاكيد كرد: اگر در فضاي دوستانه نتوانيم به جمع‌بندي برسيم، از ظرفيت‌هاي قانوني استفاده خواهيم كرد. به هر حال مجلس و شوراي شهر ظرفيت‌هايي دارند كه در موارد لزوم مي‌توان آنرا به جريان انداخت.

 وي با بيان اينكه استدلال وجود مصوبه قانوني براي جدايي ري از تهران را نمي‌پذيريم مستقيما استاندار تهران را خطاب قرار دارد و گفت: آقاي تمدن! تا الان كجا بوديد كه قانون 26 سال بر زمين مانده است؟! اكنون هم قصد داريد كه به سرعت آنرا اجرا كنيد و اصرار مي‌كنيد كه هيچ كس حتي در باره آن صحبت نكند. كاري نكنيد كه هزينه‌اي به شهر تحميل شود و دوباره ناچار به بازگرداندن اين هزينه باشيم.

 سخنگوي شوراي شهر تهران تاكيد كرد: اعضاي شورا انتظار دارند كه كار كارشناسي صورت گرفته درباره اين طرح به اطلاع آنها كه نماينده مردم ري هم هستند برسد. اگر استدلال جدايي ري از تهران آنقدر محكم است كه عاليترين مقام اجرايي استانداري را به اين جمع بندي رسانده كه ري بايد از تهران جدا شود، آنرا براي نمايندگان مردم تهران هم تبيين كنيد. اين چه استدلال محكمي است كه تنها در كشوي ميز شما مانده و كسي آنرا نديده است؟ تاكنون حتي يك صفحه جزوه يا گزارش درباره جدايي ري به دست ما نرسيده است.

 وي گفت: نمايندگان مردم انتظار دارند كه به درخواست آنها پاسخ داده شود و براي اين كار در مرحله اول از استاندار يا نماينده دعوت كردند و در گام بعدي اعلام كردند كه اگر حاضر به شركت در صحن شوراي شهر نيستند در كميسيون‌ها حاضر شوند اما اين كار هم صورت نگرفت.

 به گزارش ايسنا، سخنگوي شوراي شهر تهران از تصويب طرح دو فوريتي همكاري شهرداري تهران در بازسازي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي هم خبر داد و گفت: مقرر شد كه شهرداري در لايحه‌اي سقف كمك مالي كه مي‌تواند به اين استان انجام دهد را اعلام كند و شهردار تهران كه در جلسه امروز حضور داشت اين لايحه را با توجه به بررسي‌هاي قبلي انجام شده، ارائه كرد كه به زودي درباره آن تصميم گيري خواهد شد.

به گفته سخنگوي شوراي شهر تهران بررسي طرح حمايت از توليد كنندگان و ارائه دهندگان خدمات داخلي براي استفاده از ظرفيت‌هاي تبليغات محيطي شهر نيز در دستور كار قرار گرفت كه به دليل كمبود وقت بررسي آن به جلسه سه شنبه موكول شد.

 دانشجو خاطرنشان كرد: بنا به پيشنهاد كميسيون فرهنگي و اجتماعي، در صورت تصويب اين لايحه، بخشي از سهم 15 درصدي تبليغات محيطي كه به پيام‌هاي فرهنگي اختصاص دارد، به فرهنگسازي درباره استفاده از كالاي داخلي اختصاص خواهد يافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.