آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ورود شهرداری تهران به ری غیر قانونی است

راگا نیوز:جدایی ری از شهر تهران و استقلال مدیریت شهری آن مدتی است به موضوع مهمی در رسانه‌ها تبدیل شده است.

ایران: هفته دولت و معرفی مهمترین دستاوردهای دولت در شهرستان ری بهانه مناسبی بود تا از معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری درباره آخرین وضعیت استقلال ری از تهران بپرسیم، سؤالی که امیر حسین باقرنژاد درباره آن به ایران توضیح می‌دهد: اعتقادی به عبارت جدایی ری از تهران ندارم، بلکه جدا کردن تهران از ری صحیح است.
او می‌گوید: تهران چندین دهه است که غیرقانونی به ری ورود کرده و با اجرای قانون، تهران از شهرری جدا خواهد شد.
وی که با هدف ارائه گزارش عملکرد هفته دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد، ادامه می‌دهد: مصوبه استقلال خدمات شهری شهرستان ری مربوط به سال 1343 است و بر اساس برخی شاخصه‌های شهرها که در قانون به آن اشاره شده است شهرری الزاماً باید شهرداری مستقل داشته باشد.
باقر نژاد همچنین اضافه می‌کند: شهر مفهوم کوچکی است که در قالب شهرستان تعریف می‌شود و شهرداری تهران در شهرستان شمیرانات و شهرری به شکل فرامنطقه‌ای مدیریت می‌کند که خلاف قانون است و با اجرای قانون استقلال مدیریت خدمات شهرری به انجام این کار خلاف پایان بخشیده می‌شود.
معاون استاندار تهران با اشاره به سفر هیأت دولت در 28 تیر سال‌جاری می‌گوید: استاندار تهران در این سفر قول داد ظرف مدت سه ماه این مصوبه را در شهرری اجرایی کند و ما امیدواریم تا پایان این مهلت این مصوبه که به نفع مردم شهرری است اجرایی شود.
باقرنژاد ادامه می‌دهد: شهرری دارای درآمدهایی است که به جیب دولت و حتی شهرداری نیز نمی‌رود و با استقلال مدیریت خدمات شهرری این درآمدها در ری هزینه می‌شود اما اکنون به دلیل دوگانگی مدیریت این پول در جایی دیگر هزینه می‌شود.
فرماندار ری ادامه می‌دهد: ما به عنوان مسئول در برابر آیندگان باید جواب دهیم و آنان درباره ما قضاوت خواهند کرد و من یقین دارم که استقلال مدیریت خدمات شهری به نفع مردم ری است و کسانی که در این باره تصمیم می‌گیرند روی مرز خدمت و خیانت قرار دارند.
وی با اشاره به تناقض درگفته‌های مسئولان شهری و اعلام اعداد و ارقامی که از سوی شهرداری تهران در این رابطه اعلام شده است، می‌گوید: این ارقام را هرگز نمی‌پذیریم چرا که مجریان قانون در رابطه با اجرای آن حق چانه زنی با کسی را ندارند و مکلف به اجرای قانون هستند.
فرماندار ری ادامه می‌دهد: حدود یک ماه پیش حسین محمد پور زرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران درآمدهای سال 88، 89 و 90 شهرری را به ترتیب 53، 97 و 123 میلیارد تومان و هزینه‌های شهرداری در این شهر را نیز به ترتیب 150، 175 و 205 میلیارد تومان عنوان کرد و تناقض در این اعدادنشان می‌دهد که هیچ کدام از ارقام اعلام شده رقم واقعی نیست.
وی یادآور می‌شود: اعلام برخی اعداد و ارقام، موضوع گمراه کننده‌ای است که کلید خورده و شهرداری تهران اگر دلایل دیگری دارد به شکل صریح اعلام کند.
باقرنژاد می‌افزاید: در قالب اعتبارات حریم نیز امسال یک میلیارد و 200 میلیون تومان به شهرری پرداخت شد که این اعتبارات به کهریزک و حسن‌آباد نیز اختصاص نمی‌یابد چرا که شهرری تنها در بخش مرکزی خلاصه می‌شود و شهرستانی دیگر دارای مدیریت شهری مستقل است و هم‌اکنون سه شهرداری و سه شورا در این شهرستان مشغول فعالیت اند. وی اظهار می‌دارد: از شهرداری و شورای شهر انتظار نداریم به خاطر منافع حزبی، سیاسی و صنفی خود درباره مردم ری این‌گونه صحبت و اظهار نظر و حتی به آنان توهین کنند.
وی ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و دو نفر از معاونان وزارت کشور و چند نفر دیگر اشاره کردم که شما نباید از ما بپرسید که چرا می‌خواهید قانون را اجرا کنید. شما باید وزیر کشور را به مجلس دعوت و از او بپرسید که علت تأخیر در اجرای قانون چیست؟
باقرنژاد در ادامه با اشاره به این‌که تاکنون شهرهای زیادی با استفاده از این قانون مستقل شده‌اند، اظهار می‌دارد: صدها شهر با استفاده از همین قانون، شهرداری مستقل تشکیل داده‌اند و هم‌اکنون نیز در حال گذران پله‌های ترقی‌اند و مردم آن شهر هم از مستقل شدن شهرشان رضایت کامل دارند.
بازگشت بخش آفتاب به شهرستان ری
فرماندار شهرستان ری همچنین از انجام مکاتبات لازم با وزارت کشور برای بازگشت بخش آفتاب به شهرستان ری خبر می‌دهد و می‌گوید: این بخش در فرایندی هشت ساله از ری جدا شد که با بازگشت آن به ری درآمدهای خوبی نیز نصیب شهرستان می‌شود.
وی همچنین با بیان این‌که بخش خاوران و قسمتی از صالح آباد به ترتیب هم‌اکنون تحت مدیریت خدمات شهری مناطق 15 و 19 قرار دارند، اضافه می‌کند: مکاتبات لازم در این باره نیز با وزارت کشور انجام شده که در حوزه تقسیمات سیاسی کشور این موضوع در دست بررسی است و ما منتظر پاسخ وزارت کشور هستیم.
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود و با ارائه گزارش عملکرد خود در طی 9 ماه تصدی فرمانداری شهرستان ری به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای خوبی که در این مدت انجام شد برگزاری انتخابات مجلس بود. وی اظهار می‌دارد: بدون هیچ حاشیه‌ای از دو مرحله انتخابات مجلس به سلامت عبور کردیم و آنچه تکلیف ما بود را انجام دادیم.
باقرنژاد مشارکت مردم در کل کشور را در انتخابات مجلس قابل توجه می‌داند و می‌گوید: مردم شهرستان ری نیز همان‌طور که در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور خوبی داشتند، از لحاظ مشارکت در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی رشد قابل توجهی داشتند و این امر فوق‌العاده و چشمگیر بود.
سفرهای استانی دولت یکی از بهترین طرح‌های مهر ماندگار است
معاون استاندار تهران همچنین با اشاره به انجام دور چهارم سفرهای رئیس جمهور و هیأت دولت به شهرستان ری در 28 تیر سال جاری می‌افزاید: در این سفر پنج هزار نفر از اهالی ری با رئیس جمهور، معاونین رئیس جمهور، وزرا و مسئولان دیگر دیدار چهره به چهره داشتند.
وی یـــادآور می‌شـــــود: رئیس‌جمهور در این سفر دو هدیه به مردم ری اهدا کردند که یکی از آنها جزو مصوبات سفر بود و دیگری نیز اجرای قانون استقلال مدیریت خدمات شهری شهرری بود.
باقر نژاد همچنین انجام سفرهای استانی رئیس جمهور را یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در طرح‌های مهر ماندگار بر می‌شمارد ومی‌افزاید: انجام سفرهای استانی با این تعداد سفر به نظر من تکرار ناشدنی و بعید است دولت دیگری با این شدت، سرعت و استمرار 4 دور در استان‌های کشور دور بزند.
وی ادامه می‌دهد: دور چهارم سفرها با رویکرد پیگیری، بررسی و حل مشکلات سه سفر قبلی انجام شد و با آن‌که دولت در سال آخر کاری خود پروژه جدید تعریف نمی‌کند و همانطور که دکتر احمدی نژاد گفتند این یک روحیه جوانمردی است که طرح‌های نیمه‌تمام را به پایان برسانیم و برای دولت بعدی کار نگذاریم. فرماندار ری می‌افزاید: گشایش واحد تولید بنزین یورو 5 در پالایشگاه شهید تندگویان تهران با حضور رئیس جمهور و وزیر نفت نخستین طرح مهر ماندگار در صنعت نفت بود که در شهرستان ری گشایش یافت. به گفته وی، مصوبات دور اول تا سوم سفرهای هیأت دولت به ترتیب با 95، 83 و 35 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.
یکصد طرح در بخش‌های مختلف در شهرستان آماده بهره‌برداری است
فرماندار شهرستان ری می‌گوید: یک صد طرح در حوزه‌های عمران شهری، روستایی، راه، مسکن مهر، کشاورزی، بهداشت و درمان با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال آماده بهره‌برداری است.
وی با اشاره به هفته دولت و همزمانی آن با اجلاس غیرمتعهدها می‌افزاید: مقرر شد که برنامه‌های این هفته را با چند روز تأخیر انجام دهیم و در شهرستان ری نیز در روزهای آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسند.
وی یکی دیگر از طرح‌های مهر ماندگار دولت در شهرستان ری را طرح‌های 9 گانه مسکن مهر با تعداد حدود سه هزار و 300 واحد بر می‌شمارد و می‌گوید: طبق جدول زمانبندی مقداری عقب هستیم اما با برنامه ریزی انجام شده این طرح‌ها به مرور تا آخر اسفند و برخی نیز تا اردیبهشت سال آینده تحویل متقاضیان می‌شود.
باقر‌نژاد با اشاره به افزایش سرعت اجرای طرح‌های مسکن مهر یاد‌آور می‌شود: افزایش در قیمت خدمات و تصویب لایحه بودجه سال 91 مجلس در اردیبهشت موجب شد تا اعتبارات مسکن مهر با تأخیر تخصیص پیدا کند.
به گفته وی، 28 شهریور امسال 220 واحد از طرح 256 واحدی اغوان تحویل متقاضیان می‌شود و این در حالی است که فاز نخست طرح نارنجستان نیز سال گذشته تحویل متقاضیان شده است.
فرماندار ری همچنین در ادامه سخنان خود برگزاری اجلاس کشورهای غیر متعهد بعد از 33 سال را یک دستاورد فوق العاده برای نظام اسلامی توصیف می‌کند و می‌گوید: نظام سلطه و استکبار به خصوص رژیم صهیونیستی با تمام دشمنی‌های که در این مدت با انقلاب داشتند دوباره با شکست سنگینی روبه‌رو شدند.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه برگزاری چنین اجلاس بزرگی یادآور می‌شود: رسانه ملی و دیگر رسانه‌های کشور باید همچنان به این موضوع بپردازند چرا که این اجلاس پیروزی بزرگ و موفقیت گرانسنگی بود که نصیب نظام مقدس اسلامی شد.
فرماندار شهرستان ری می‌افزاید: ری از مناطقی در کشور است که استعداد و ظرفیت‌های خوبی برای بخش کشاورزی دارد و بهترین خدمت به کشور، توسعه بخش کشاورزی شهرستان ری است چرا که تنها با تأمین آب، کشاورزان این شهرستان قادر هستند گندم استان تهران را به تنهایی تأمین کنند.
وی ادامه می‌دهد: ما زمین و کشاورز آماده به کار داریم و تنها با تأمین آب مورد نیاز می‌توان در سال زراعی جدید 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که بایر بود را دوباره به چرخه کشاورزی بازگرداند که تحول شگرفی در کشاورزی منطقه ایجاد می‌کند.
باقرنژاد همچنین با اشاره به انجام مطالعات ساماندهی آب‌های جنوب تهران می‌گوید: این طرح هم‌اکنون در مرحله اجرایی قرار گرفته و اعتباراتی نیز در بودجه سال 90 و 91 برای آن اختصاص یافته است که در مدت چهار تا پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به ساخت دو مخزن و دو سد با ظرفیت 300 میلیون متر مکعب در راستای طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران در شهرستان ری می‌افزاید: سالانه 500 میلیون متر مکعب آب به حوزه شهرری سرازیر می‌شود که حدود 200 میلیون متر مکعب آن از طریق تصفیه خانه جنوب تهران ساماندهی می‌شود و مابقی نیز قرار است از طریق دو سد برای کشاورزی ذخیره‌سازی می‌شود.
وی با اشاره به دبی 11 متر مکعب بر ثانیه از تصفیه خانه جنوب تهران به شهرری اظهار می‌دارد: با هماهنگی انجام شده سه متر مکعب از این آب به شهرستان ری اختصاص یافته که قرار است در سال جاری به کشاورزان ری اختصاص یابد. فرماندار شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود ساخت سافاری پارک (حیات وحش) را یکی از برنامه‌های فرمانداری در حوزه گردشگری بر می‌شمارد و می‌افزاید: این طرح با حضور بخش خصوصی قرار است در کنار شهر بزرگ تهران ایجاد شود تا از این طریق درآمدهای شهرستان نیز افزایش یابد.
وی می‌گوید: باید کاری کنیم تا مدت زمان اقامت زائر و گردشگران در شهرری از معدل دو ساعت به چهار ساعت افزایش یابد که این امر موجب افزایش درآمد برای شهر‌ری می‌شود.
معاون استاندار تهران همچنین از برگزاری همایش جذب سرمایه گذاران ایرانی و خارجی در شش ماه دوم سال جاری در ری خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: شهرستان ری در بخش کشاورزی ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که ناشناخته مانده و به همین منظور این همایش با هدف آشنایی سرمایه‌گذاران با ظرفیت‌های شهرستان ری در بخش کشاورزی برگزار می‌شود.

استاندار: هیچ کمیته سه نفره‌ای برای بررسی جدایی ری از تهران وجود نداشت
استاندار تهران با اشاره به کمیته مشترکی که قرار بود پیرامون بررسی موضوع جدایی ری از تهران تشکیل شود،‌ گفت: چنین کمیته‌ای اصلاً وجود نداشت. مرتضی تمدن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج بررسی کمیته سه نفره‌ای که متشکل از اعضای شورای شهر،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور برای بررسی موضوع جدایی ری از تهران تشکیل شده بود، گفت: چنین کمیته‌ای اصلاً وجود نداشت.
استاندار تهران با بیان اینکه ما می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم، گفت: چنین کمیته‌ای تشکیل نشده است چرا که اجرای قانون تشکیل کمیته نمی‌خواهد و تنها باید آن را اجرا کرد.
استاندار تهران خاطرنشان کرد: شهردار ری بزودی معرفی خواهد شد و خودش در این خصوص توضیحات کامل‌تری خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.