وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی به 30 میلیون نفر در سال افزایش می یابد
وزیر راه و شهرسازی افزود: امید داریم ترمینال زیارتی سلام طی 14 ماه آینده به بهره برداری برسد و امیدوارم در عید سعید فطر سال آینده زائران خانه خدا و عتبات عالیات بتوانند از این سالن به نحو مطلوب استفاده کنند .
وی تصریح کرد: فراخوان عمومی برای تعیین سرمایه گذار ترمینال مسافری 20 میلیون نفری فرودگاه بین المللی امام ارایه شده تا سرمایه گذاران بتوانند این ترمینال 200 هزار مترمربعی را پس از 3 سال به بهره برداری برسانند .
وی ادامه داد: برای تسهیل تردد مسافران از این فرودگاه نیز قرار است شبکه ریلی کشور به پایانه های مسافری فرودگاه امام وصل شود و نحوه اتصال این فرودگاه به بزرگراه آزادراه ها نیز در دستور کار قرار گرفته است .
وی با اشاره به درآمدهای کشور از محل پروازهای عبوری برفراز کشور، گفت: وجود آسمان امن ایران سبب شده هم اکنون تعداد پروازهای عبوری نسبت به سال 92 به افزایش 100 درصدی برسد و ما باید از این موفقیت برجسته ایران در منطقه استفاده کنیم .
وزیر راه و شهرسازی افزود: طی دو سال گذشته بیش از 60 هزار کیلومتر راه هوایی در کشور ایجاد شده تا همه پروازهای عبوری بتوانند از کوتاهترین مسیر از آسمان ایران عبور کنند .
وی گفت: افزایش پروازهای عبوری یک منبع درآمد خوبی است تا بتوانیم با استفاده از این منابع مالی پروژه های فرودگاهی خود را به مرحله اجرا در بیاوریم .
آخوندی اظهار داشت : علاوه بر منابع مالی حاصل از پروازهای عبوری، مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز صنعت حمل ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند تا بتوانیم به سرعت پروژه های خود را به خصوص در حوزه فرودگاهی به مرحله اجرا برسانیم .
وی با بیان آنکه احداث ترمینال زیارتی سلام حدود 400 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، افزود: 50 میلیارد تومان در عید امسال به این پروژه پرداخت شده تا شرکت ملی ساختمان که یکی از زیرمجموعه های بنیاد مستضعفان است، احداث این ترمینال را با سرعت بیشتری دنبال کند تا انشاءالله شاهد افتتاح این ترمینال در عید سعید فطر سال آینده باشیم .
آخوندی با اشاره به پروژه های مختلف فرودگاهی، گفت: انتقال فرودگاه اهواز در دست اقدام قرار گرفته، فرودگاه بوشهر را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد .
احداث یک ترمینال بین المللی در فرودگاه شیراز و تبریز آغاز شده و در فرودگاه مشهد نیز به بهره برداری رسیده و قرار است فرودگاه مهرآباد نیز از نو طراحی شود تا بتوانیم با توسعه حمل ونقل چندوجهی بتوانیم شبکه های فرودگاهی را به حمل ونقل ریلی و جاده ای و دریایی متصل کنیم تا هرگونه هزینه کرد در این بخش به یک ثمره ملی تبدیل شود .