آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پژوهش های اجتماعی درحوزه های مربوط به دین باید برپایه مبانی نظری دینی انجام شود

 

به گزارش راگانیوز به نقل ازروابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آیت الله ˈمحمدی ری شهریˈ در دیدار با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیران مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا افزود: در پژوهش های اجتماعی مربوط به حوزه های مسایل دینی و ارزشی باید پیش از انجام پژوهش، مبانی نظری آن پژوهش از منابع دینی استخراج و شیوه های انجام آن نیز مبتنی بر آموزه های اسلامی باشد.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث گفت:در موضوعاتی مثل گرایش جوانان به نماز، حجاب و حتی میزان پیشرفت دین در جامعه نمی توان به برخی ظواهر اکتفا کرد .

ری شهری تاکید کرد: در حوزه های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، ارزش های دینی را احصاء و سپس با رده بندی ارزش ها به لحاظ تاثیرگذاری و اهمیت بیشتر در جامعه به انجام نظر سنجی پرداخت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) خاطر نشان کرد: در این صورت می توانیم در نظر سنجی های مبتنی بر واقعیت به این نکته برسیم که میزان موفقیت جامعه ما در رشد فرهنگی و دینی تا چه حد بوده است.

وی افزود:در موضوعاتی مثل اصول پژوهشی و نظر سنجی های میدانی و آمار های علمی، از بیان واقعیت ها نباید ترسید، بلکه بسیاری از مواقع، واقعیت های تلخ موجب هوشیاری بیشتر مسوولان و دست اندرکاران حوزه های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

وی افزود: اگر طرح و برنامه ای بر اساس اصول کارشناسی انجام نشود، نتیجه گیری معکوسی را شاهد خواهیم بود و این تجربه ای است که در برخی رفتارهای گذشته قابل مشاهده است.

آیت الله محمدی ری شهری گفت:معمولا ممکن است برخی دوست داشته باشند، نتایج نظرسنجی ها مطابق با میل انسان باشد و این یک آفت است که تا فرهنگ اسلامی در جامعه پیاده نشود، حل نخواهد شد.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در خصوص تحلیل ها و آمارهای تلخ در جامعه، باید این مساله برای همه روشن شود که نقد کردن به نفع انسان و ساختار اجتماعی است و موجب برطرف کردن نقص ها خواهد شد و برای همین نباید از نقد شنیدن و مورد نقد قرار گرفتن پرهیز کنیم.

وی تصریح کرد: آمار ندادن خیلی بهتر از آمار غلط دادن است، زیرا آمار غلط دادن کار خطر ناکی است و موجب انحراف مسیر جامعه و انحراف در تصمیم گیری ها خواهد شد.

آیت الله محمدی ری شهری، گفت:در حوزه نظر سنجی ها از نکات بسیار مهم این است که در پرسش نامه ها، نهایت دقت انجام شود تا مصاحبه ها هدایت شده و از پیش تعیین شده صورت نگیرد زیرا متاسفانه در برخی موارد از نظر سنجی ها به عنوان ابزاری برای جا انداختن سیاست های دلخواه بکار می رود.

وی گفت: طراحی پرسش نامه ها باید در راستای پیدا کردن واقعیت ها باشد .

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر امانتداری است و افرادی که، خصوصا در موضوعات مهم به انجام کارهای پژوهشی می پردازند، امین نظام و مردم بشمار می روند و اگر تصمیمی بر اساس نتیجه نظر سنجی آنان انجام شد، مسوولیت آن را بر عهده دارند و خیانت در جمع آوری و تحلیل نظرات مردم و شرایط جامعه خیانت در امانت بشمار می رود.

آیت الله محمدی ری شهری همچنین مساله انصاف در تحلیل های نهایی را نیز از نکات مهم برشمرد و گفت: تحلیل هایی که ارائه می شود، اگر جانبدارانه باشد، اصل پژوهش ها بی فایده خواهد شد.

وی افزود:این مساله به یک آرزو تبدیل شده است که مسوولان کشور در طول سالیان قبل در گزارش های خود تصریح و اشاره ای هم به پیشرفت های اخلاقی جامعه داشته باشند و گزارشی از میزان موفقیت نهادهای فرهنگی از نگاه آمارهای واقعی براساس تغییرات رفتاری و اجتماعی مردم داشته باشند.

رییس موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در خصوص الگوی سبک زندگی اسلامی نیز اظهار کرد:بلافاصله بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت پرداختن به سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید فرمودند، موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث جمع آوری یک اثر علمی را در دستور کار خود قرار داد که به عنوان یک منبع پژوهشی برای این حرکت قابل بهره برداری است.

وی تصریح کرد: این اثر علمی، پس انجام ویراستاری در آینده نزدیک چاپ خواهد شد.

در ادامه این جلسه ˈ علی فیضˈ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، گزارشی از پژوهش های انجام شده از سوی این مرکز ارائه کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.