آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

آیا از شورای شهر یا روستای خود راضی هستید؟

 

شاید نیازی به تعریف دموکراسی یا مردم‌سالاری نباشد وآنقدر این واژگان تکراری است که همگان از تفاسیر و تعاریف آن آگاه‌اند اما به هر حال واژه دموکراسی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم مردم‌سالاری پیدا میکند.

دموکراسی که رایج‌ترین اصطلاح علم سیاست است از  دو کلمه یونانی دیموس به معنی مردم و کرتوس به معنی قوت و نیرو گرفته شده است و ترکیب آن دو حکومت مردم معنی می‌دهد.

از دیدگاه  اسلام دموکراسی یا مردم‌سالاری دینی بر اساس آزادی انسان است اما این آزادی انسان در آزادی شهوات خلاصه نمی‌شود و آزادی و دموکراسی بر اساس آن چیزی است که موجب تکامل انسان می‌شود. از دیدگاه مفسران اسلامی از جمله شهید مطهری در قاموس غرب معنای حیوانیت رهاشده را متضمن است.

لذا پس از انقلاب اسلامی مباحثی از قبیل مردم‌سالاری دینی جامعه مدنی اسلامی و… در بطن جامعه شکل گرفت.وجود مجلس شورای اسلامی با رأی مردم،انتخاب رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم و انتخاب رهبر با رأی غیرمستقیم مردم را میتوان به عنوان مؤلفه‌هایی مانند مردم‌سالاری دینی و دموکراسی اسلامی نام برد.

گرچه برداشت از واژه دموکراسی و مردم سالاری بیشتر سیاسی است تا اجتماعی و فرهنگی اما شوراهای شهر و شوراهای محلات و روستا اولین گام برای حضور نقش مردم در اداره شهرها هستند.

وقوع جنگ تحمیلی امکان تحقق شوراهای اسلامی را به نحوی که در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده بود فراهم نساخت. به همین سبب چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در تاریخ 1/3/1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از برگزاری ششمین انتخابات ریاست جمهوری زمینه برگزاری انتخابات عظیم شوراهای اسلامی در سراسر کشور در 7 اسفندماه 1377 فراهم گردید و شوراهای اسلامی عملاً فعالیت خود را آغاز نمودند.

از دیدگاه شما آیا تشکیل شوراها کارآمد بوده و نتایجی مثبت در اداره شهرها به همراه داشته است؟

آیا از شورای شهر یا روستای خود راضی هستید؟

شوراها در پرداختن به کدام وظایف خود موفق یا غیر موفق بوده‌اند؟

آیا مدیریت بعضی امورات دیگر را هم می‌توان به شوراها واگذار کرد؟

8 نظرات
  1. رضا رحیمی می گوید

    بدترین کاری که می شد برای این مملکت کرد .همین شوراهای شهر بود.فقط این اقایانی که عضو شورا شدند خود را مفت جهنمی کردند.همین

    1. بی نام می گوید

      آقا رضای عزیز بهترین کار دخالت مردم در اداره امور کشوره اما نه در ایران که همه با دوز وکلک وطایفه گری وارد جاهایی مثل شورا شهرمیشوند و بعد…..

  2. حسین پور می گوید

    افتضاح بوده تا الان . فقط نفع شخصی خودشون … زمین ، مجوز یه سری کارهای تجاری و درآمد زا البته برای خودشون ، ماشین و برای یه عده عنوان ، برای یه عده شغل و برای یه عده هم که اقلا اگه اب نداشته نون داشته …. تو شعار هم که همه تو این ممکلت خووووووووووووووووووووب حرف میزنن ولی موقع عمل …

  3. محمد می گوید

    آیا شهرری دارای شورای شهر هست ؟آیا می دانید حدود یکسال ونیم گذشته در حالی که مردم شهید پرور وو لایت مدا ر ری اسرارعمل به خواسته به حق خودشان یعنی آرزوی چندین ساله خود مستقل شدن شهرداری وشورای شهر بانام باستانی ری نه نام یک عدد مثل 20 بودند ولی مدیریت شهری تهران جلوی این اقدام ایستاد وحتی هویت ری راهم نادیده گرفت ودائم در رسانه های متعلق به شهرداری تهران اعلام می کرد که ری یکی از محلات قدیم تهران فدیم است . اصل تهران اینجاست ری دیگر شهر نیست ری ضعیف ترین شهر در کل ایران است وهیچ گونه درآمدی ندارد وباید به شهر تهران کاملا وابسته باشد ویااینکه این مساله رابه صدا وسیما کشید ند ویا به مجلس بردند ویا به شورای نگهبان بردند ویا به دیدان عدالت اداری رفتند به هر دری زدند تااین اقدام صورت نگیرد. ودائم می گفتند که اگر ری مستقل بشود تهران کم کم روبه ضعف نابودی می رود ویا به دروغ وبدون سند ومدرک از زبان برخی ازمردم ری می گفتند که خود مردم ری راضی به استقلال ری نیستند و این یک بازی سیاسی است. واگر هم از این به بعد صورت بگیرد همه آنهایی که آرزوی این اقدام راداشتن غیرقانونی عمل کردند ویا ضد ولایت رهبری هستند یعنی اینکه مردم ری در این مساله هیچ حق وحقوقی راندارند وباید مشکلا تشان رابه شهرداری تهران بگویند . بلاخره خدایی هم بالاسر مان هست بلاخره امام زمانی هم حضور داره وانشالله هم ظهور می کنه وحق بحق دار می رسه ما اهالی ری کشورمان رادوست داریم ولی فقیه مان رادوست داریم ری مان با تمام تاریخش و کربلایی بودنش وخروج برخی از صحابه امام زمانی اش دوست داریم بخاطر این هم دوست داریم که ری مدریت شهری جدا داشته باشد که حرمتش حفظ شود . ولی ری پرست نیستیم

  4. سیما می گوید

    نمیشه انتظارداشت که منافع شهروبرمنافع شخصی ترجیح بدن

    1. عباس مرادی می گوید

      من با نظر شما کاملا موافقم

  5. محمودی می گوید

    خلايق هرچه لايق همين انتخاب كنندگان همين شورا و شورا بازي گوارايشان باد

  6. احمدرضا مجد می گوید

    بزرگ ترین خیانت بعد از قراردادهای ننگین مثل ترکمن چای و …روی کار آوردن این شوراهای شهر بود که خیانت بزرگ و بزرگترین خیانت به این مملکت بود به هر صورتی که شده یا رای میخرن یا زدوبند میکنن آدم میارن برای رای بعد از ورود هم اوول باید پاسخ اسپانسرهاشونو بدن بعدم خودشونو ببندند اگر مجموعه شهرداری باهاشون همراه باشه که گل و بلبل هست اگر نه هر روز یه مانعی میتراشن تا به هدفشون برسن از همین شوراهای شهرهای توابع ری هم میشه به کلیت رسید که توی مملکت چه خبره نمیدونم فرماندار و دستگاه های امنیتی خواب هستن یا فساد تو کشور اینقدر زیاده که این رانت ها و زدو بند ها اصلا به حساب نمیاد برادران شورا هم که در کمال آرامش به بستن بار آخرت مشغولند .خدا اجرشان را زیاد کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.