آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

امام زاده شعیب (ع) حسن آباد مکانی مقدس که مورد بی مهری متولیان قرار گرفته است

دهم تیرماه مصادف است با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه ، مکانهای مقدسی که در طول تاریخ پس از اسلام بویژه در جای جای میهن اسلامی ایران از جایگاه فرهنگی و مذهبی خاصی در بین مردم برخوردارند.

 امام زاده شعیب (ع) شهرحسن آباد از بخش فشافویه ، از جمله اماکن متبرکه ای می باشد که سالیان متمادی در این منطقه از جنوب استان تهران و در روستای خمارآباد همچنان نقش یک پناهگاه معنوی را برای اهالی این روستا ایفا می کند.

حسن آباد فشافویه در حد فاصل 35 کیلومتری جاده تهران قم و روستای خمارآباد با مساحتی بالغ بر 1800 هکتار در فاصله 25 کیلومتری جاده چرمشهر واقع شده که تماما به ناصر صالح پور که یک ملک موروثی است ، تعلق دارد.

فرهاد هنجنی زاده نماینده مالک روستای خمارآباد در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بالغ بر 40 خانوار ایرانی و افغانی در این روستا زندگی می کنند که شغل همگی کشاورزی است و از سوی مالک به تمامی این اهالی خانه ،آب و برق رایگان واگذار شده است.

وی گفت: روستای خمارآباد دارای 18 حلقه چاه آب برای زراعت می باشد که در این 1800 هکتار محصولات زراعی اعم از جو و گندم در حدود 750 هکتار ، یونجه 350 هکتار و ذرت در 36 هکتار کشت می شود.

هنجنی افزود: طی سالیان اخیر به دلیل کمبود آب به ناچار با طرح کشت جایگزین به سمت کاشت پسته اقدام کرده ایم که منطقه تا کنون نسبت به این طرح جواب خوشبختانه جواب مثبت داده است.

وی در خصوص بقعه امام زاده شعیب (ع) که در 2 کیلومتری ورودی این روستا قرار دارد اظهارداشت: این مکان مقدس که متعلق است به یک شخصیت مذهبی که متاسفانه تاکنون شجره نامه ای از آن از سوی هیچیک از ادارات اوقاف و امور خیره و یا میراث فرهنگی ، ارایه نشده و به گفته اهالی قدیمی این منطقه ، این امامزاده به حدود 300 سال گذشته تعلق دارد.

ورودی این ساختمان شش ضلعی با آجرهای 20 در20 و ضخامت پنج سانت به حالت محراب ساخته شده و دیگر دیوارها که حدود 80 درصد تخریب شده اند ، در مجموع آثار باقی مانده نشانه معماری ایرانی اسلامی سده های اخیر می باشد و مزار مطهر که با پارچه ای سبز پوشیده شده ، مرکزیت این مکان را نشانه رفته است.

هنجنی زاده گفت: حدود سه چهارسال پیش اداره میراث فرهنگی و گردشگری برای بازسازی این مکان به روستای خمارآباد آمدند و یک هفته ای دراین مکان حضور پیدا کردند و پس از یکسری کندکاری و بازسازی ، مجددا دست از کارکشیده و تا به امروز دیگر هیچیک از این ادارات به این مکان مراجعه نکرده اند.

بنابراین گزارش ، همانطور که در این منطقه مشاهده شد وجود تعدادی قبور متعلق به هفتاد سال گذشته با توجه به تاریخ حک شده بر روی سنگ های مزار خبر از مکانی مقدس و زیارتگاه اهالی قرار داشته و با در نظر گرفتن اسکلت مخروبه ساختمان آن می توان جزو آبنیه تاریخی شمرد.

بخشدار فشافویه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: امام زاده شعیب (ع) یک مکان مذهبی و از تاریخ فرهنگی قابل قبولی برخوردار می باشد و متاسفانه تا کنون این مکان از سوی متولیان آثار مذهبی و گردشگری که ادارات اوقاف و میراث فرهنگی شهرستان می باشند مورد توجه جدید قرار نگرفته است.

سید همایون عباسی اظهارداشت: سالهای گذشته برای این مکان بودجه بازسازی از سوی میراث فرهنگی استان درنظر گرفته شده که تا کنون هیچ اقدام قابل توجه ای صورت نگرفته و مالک روستا نیز از بی توجهی مسوولان امر نیز با توجه به مشکلات ناشی از قرارگرفتن آن در کنار زمین های زراعی و نبودن راه دسترسی اهالی به آن ، به بخشداری حسن آباد شکایت های ارایه کرده است.

وی افزود: طی تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده بزودی نماینده فرمانداری شهرستان ری ، بخشدار حسن آباد ، نماینده میراث فرهنگی و اوقاف و امورخیریه با حضور مالک روستای خمارآباد در نشستی مشترک ، مشکل بقعه امام زاده شعیب (ع) را بررسی و در اقدامی عملی از جلوگیری تخریب بیشتر و یا بازسازی کامل آن اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.