آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

حفاظت از تالاب ها به عنوان منابع آبی کشور امری ضروری است

ˈمحسن شوکتیˈ  شعار امسال روز جهانی تالاب ها (13 بهمن) را ˈ تالاب ها برای آینده : به ما بپیوندیدˈ اعلام کرد و افزود: این شعار با توجه به اهمیت و جایگاه جوانان در توسعه کشورها و نقش آنان در فرآیند حفاظت و احیای زیست های منطقه ای، کاری ارزشمند با محوریت تمامی گروه سنی نوجوانان و جوانان است.

وی با بیان اینکه تالاب مظاهر طبیعت خدادادی است، اظهار داشت: تالاب ها نزدیک شش درصد از وسعت کره زمین را در بر می گیرند و با قابلیت زادآوری، نقش مهمی در بقای گونه های بی شماری از گیاهان و جانوران وابسته به خود ایفا کرده و ذخیرگاه مهمی برای انبوه پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان هستند.

وی مشخصه اصلی تالاب ها را ماندگاری نسبی آب در آنها ذکر کرد و گفت: در شهرستان ری تالاب به معنای واقعی وجود ندارد و تنها سه آبگیر بزرگ شامل دریاچه عشق آباد، سد فشافویه و خمار آباد در این منطقه وجود دارد.

شوکتی تصریح کرد: البته آبگیرهای دیگری نیز در شهرستان وجود دارد که از عمق کمتری برخوردارند.

وی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر، تاثیر بر آب و هوای مناطق اطراف و تلطیف کردن آن، تغذیه آب های زیر زمینی البته در صورت آلوده نبودن آب، جلوگیری از ایجاد گرد وغبار در هوا، افزایش سطح فضای سبز منطقه و بحث افزایش تفرج و گردشگری را از جمله اهمیت و ارزش تالاب ها ذکرکرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ری افزود: دریاچه عشق آباد واقع در بخش قلعه نو شهرستان ری به دلیل بالا بودن ارتفاع آن از سطح منطقه تحت تاثیر آبهای آلوده سطحی قرار نمی گیرد و بیشتر آب آن از آبهای زه کشی کشاورزی اطراف تامین می شود و بنابر این آب آن از کیفیت بهتری برخوردار است.

وی گفت: بدین منظور این اداره بزودی یک دوره آشنایی با اهمیت تالاب ها با حضور 40 نفر از دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه دوره اول شهر ری در اطراف دریاچه عشق آباد ، برگزار می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.