آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

خانه تاریخی معینی های ملک ری نگین درخشان در عرصه معماری اسلامی

 

به گزارش راگانیوز، خانه تاریخی ˈمعینی هاˈ به نمایش گذاشتن معماری اصیل ایرانی است که هویت تمدن ساز و معماری غنی اسلامی و ایرانی را به نسل های آینده منتقل و گردشگران خوش ذوق و هنر دوست ایرانی و بلکه سراسر جهان را به خود جلب می کند.

در بافت مرکزی شهرری مجموعه ای از آثار تاریخی وجود دارد که به نوعی شاخصه دوره صفویه تا پهلوی دوم را به یادگار داشته از جمله آن می توان خانه ˈمعینی هاˈ را نام برد.

آثار و ابینیه تاریخی، قصه پیشینیان را به زبانی شیوا و دلنشین به نمایش می گذارند به گونه ای که با پاگذاشتن در فضای آرامش بخش این بناها خود را در جریان یک تئاتر تاریخی کهن حس می کنی.

خانه های تاریخی به وضوح نقش بارز و موثرتری در انتقال سبک، سیاق و شیوه زندگی و حتی تفکرات و شخصیت صاحبان این ابنیه ها و هویت تاریخی و دینی آنان را در ذهن تداعی می کنند.

شهرری با پیشینه تاریخی و درخشان خود دارای 10 خانه تاریخی کشور به سرعت در میان مناطق برجسته گردشگری و تاریخی ایران در حال جلوه گری و حرکتی رو به افق های روشن است.

این بنای تاریخی با حیاطی بزرگ در ظاهر بخشی از یک مجموعه ساختمانی بزرگتر را تشکیل داده و براساس فرم و فضاها، مصالح و تزیینات می توان این اثر را به دو دوره متفاوت متعلق دانست.

بنای ضلع شرقی حیاط به دوره قاجاری تعلق دارد و داری زیر زمینی بسیار زیبا و متشکل از راهروی سراسری جنب حیاط، اتاق ها و فضاهای متنوع پشتی می باشد.

عمارت تاریخی معینی ها در طبقه بالا دو ستون رفیع و زیبا رواق این طبقه را شکل می دهد و علاوه بر آن سقف کاذب اتاق ها و رواق این طبقه چوبی است.

قسمت دوم که به موازات دیواره شمالی بنای فوق ساخته شده متعلق به دوره پهلوی اول است و تلاش معماران بر تقلید از فرم کلی بنای قبلی بطور کامل مشهود است.

یکی از ویژگی هایی که این خانه تاریخی را در زمره شاهکارهای معماری ایرانی قرار داده و از دیگر خانه های تاریخی متمایز کرده، بالاتر بودن مساحت زیربنای آن از وسعت زمین این خانه است.

طبقه زیرین با نمای آجری و عمودی متشکل از طاق و قوس و طبقه فوقانی با نمای رواق ستون دار است و قسمت سوم بنا بخش متاخرتری است که باز هم در دو طبقه در امتداد بنای قبلی و به آن ملحق شده است.

ورودی این اثر از کوچه سرتخت است که در حال حاضر مالک طبقه دوم این اثر تاریخی را به عنوان حسینیه و یا فاطمیه در ایام خاص سوگواری برای برگزاری آیین های مذهبی سنتی مورد استفاده قرار می دهد.

معماری دوران قاجار یک معماری مذهبی است و شهرری نیز از دیر باز به دارالمومنین معروف است و رعایت مسایل مذهبی در معماری خانه معینی ها بسیار مشهود است.

از دیگر جمله آثار مذهبی شاخص در آن محدوده شامل حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده حمزه، امامزاده طاهر، کاروانسرای دوقلو، شاه عباسی قاجاری و بناهای تاریخی مانند خانه های ثقفی، پور سعدی، رفاهی، صدری، کلید داری، فرزانه، پور امینی، باغ ملک و حمام حضرتی و عمارت شهربانی از دیگر آثار شاخص در محدوده مرکزی شهرری است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.