آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

سیل مخالفت مردم و مسئولین با جدایی ری از تهران + عکس

 
18 نفر از 22 شورایار منطقه 20 تهران برای اعلام مخالفت خود با طرح جدایی ری از تهران، نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشتند و نماینده شورایاران در گفتگو با مهر، این مخالفتها را منطقی و مستدل خواند.
 منطقه 20 تهران از 22 شورایاری تشکیل شده که 18 تن از آنها با طرح جداسازی ری از تهران مخالف هستند و این امر با توجه به مطلع بودن شورایاران از نظرات اهالی محله خود که اکثریت مردم را مخالف این طرح دیده اند، شکل گرفته است.

18 نفر از 22 شورایار منطقه 20 تهران نامه ای را در همین خصوص، خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند که این نامه به حجت الاسلام غیوری نماینده ولی فقیه در شهرری، لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی، چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران، قالیباف شهردار تهران، نجار وزیر کشور، تمدن استاندار تهران، باقرنژاد فرماندار ری، بابایی شهردار شهرری، حجت الاسلام شاهچراغی امام جمعه شهرری و حجت الاسلام ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) جهت اطلاع و استحضار رونوشت شده است.

متن کامل نامه 18 نفر از 22 شورایار منطقه 20 تهران به مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)

ضمن آرزوی صحت، سلامت و توفیق روزافزون برای حضرتعالی که به عنوان پشت و پناه محرومان سرزمین اسلامی مان ایران عزیز هستید و چشم امید فرزندان این مرز و بوم همیشه به الطاف پدرانه و دلسوزانه حضرتعالی بوده است، از خداوند منان مسئلت داریم همواره سایه امام عزیزمان بر سر ما مستدام باشد.

رهبر و امام عزیزمان، با توجه به فرمایشات حضرتعالی مبنی بر اتحاد، همبستگی و توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور عزیزمان در تمامی سطوح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی به مسئولان و مدیران جامعه برای کمک به حل مشکلات مردم در تمامی سخنرانی ها و پیام های حضرتعالی مورد توجه می باشد.

رهبر عزیزمان، ما فرزندان شهرری که امیدمان پس از خداوند متعال، امام و پیشوایانمان است بعضا از دست برخی از مسئولان که ایجاد تنش و دوگانگی در بین مردم شهرری می نمایند به شدت نگرانی خود را به آن امام عزیز اعلام می داریم.

متأسفانه هر از چند گاهی از طرف هیئت دولت، استانداری تهران و فرمانداری شهرستان ری موضوع جدایی ری از تهران در بین مردم شهرری مطرح می گردد که این نوع مطالب بر خلاف سفارشات حضرتعالی مبنی بر اتحاد و همبستگی بین مدیران و مسئولان می باشد و نمایندگان محلات 22 گانه شهرری به عنوان معتمدین و شورایاران محلات به دلایل زیر موضوع جدایی را باعث تفرقه و عقب ماندگی شهرری و منطقه 20 تهران می دانیم.

به فضل خداوند طی چندین سال مدیریت شهری تهران جناب آقای دکتر قالیباف خدمات بسیار زیادی به این منطقه در زمینه های گسترش ارتباطات، مترو، فضای سبز شهری، فضای فرهنگی، علمی، آموزشی و ورزشی انجام شده است که همچنان با شدت قابل تحسینی در حال انجام می باشد و اما دیدگاه کارشناسی موضوع جدایی ری از تهران به دلایل ذیل، جز خسران و عقب ماندگی برای مردم شهرری در بر ندارد:

1- همچنان که آن امام عزیز فرموده اید، “ری قبله تهران است” و برای دمیدن روح معنویت بر کل شهر تهران به عنوان ام القراء جهان اسلام دارای روابط همه جانبه با تهران به عنوان یک پیکر واحد را دارا است و اگر ما مدعی بچه ولایتی بودن هستیم پس باید پیرو فرمایش ولی امرمان باشیم که فرمودند ری قبله تهران است.

2- از نظر زیر ساخت های شهری مانند خطوط ارتباطی مترو، آب و فاضلاب، برق، گاز، اتوبوسرانی و … عملا این موضوع غیرکارشناسی است

3- از نظر توسعه شهری، منطقه 20(شهرری) سالیانه درآمدی حدود 35 میلیارد تومان از عوارض شهرداری عایدش می گردد و بودجه ای که شورای اسلامی شهر تهران برای توسعه منطقه مصوب می نماید بالغ بر 300 ملیارد تومان می باشد که با این موضوع بتواند بخشی از عقب ماندگی های مردم شریف این منطقه را جبران نماید پس بنابراین از نظر اقتصاد شهری این منطقه در صورت استقلال با آشفتگی های نگهداری شهری در تمام زمینه ها به علت کمبود بودجه مواجه خواهد شد.

4- از نظر اجتماعی، سابقه استقلال شهرهایی مانند اسلامشهر، مؤید این موضوع است که حاشیه نشینی در اطراف تهران رشد خواهد کرد که این موضوع از نظر امنیتی پایتخت جمهوری اسلامی، مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

5- اکثر علماء، نخبگان، ورزشکاران و مردم این شهر با موضوع جدایی به علت تبعاتی که برای جامعه اسلامی دارد در سالهای مختلف مخالفت خود را اعلام کرده اند.

در پایان ما جوانان، کسبه و شهروندان شهرری از آن رهبر یگانه و پیشوایمان درخواست می نماییم که به هر نحو که صلاح می دانند موضوع جدایی ری از تهران را که هر از چند گاهی باعث تشویش اذهان عمومی می گردد منتفی اعلام نموده تا انشاءالله شاهد شکوفایی این شهر مذهبی که متعلق به حضرت آقا سیدالکریم است، باشیم.

ضمنا شورای اسلامی شهر تهران به ویژه جناب آقای مهندس چمران از دیدگاه کارشناسی بارها این موضوع را که به نفع جامعه اسلامی نیست عنوان کرده اند.

از خداوند منان برای امام و پیشوایمان آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت مسئلت داریم.

شهرری دروازه فرهنگی تهران بود

علیرضا باقری دبیر شورایاری محله های ابن بابویه و ظهیر آباد نیز شعری در رابطه با طرح جدایی ری از تهران سروده که در ادامه می آید:

کنم آغاز با نام خداوند/ بگویم از جدایی مطلبی چند

شهرری چون خانه ما همچو جانی در تن است/ ری برای مردم خود قبله گاهی ایمن است

شهرری دروازه فرهنگی تهران بود/ ثبت آثارش نماد قدمت ایران بود

از جدایی اش زتهران بگذر و غافل نشو/ کار بس بیهوده را تو بی سبب حائل مشو

ری به تهران جلوه داده کن نظر تاریخ را/ می شود آیا جدا از آسمان مریخ را؟!

ما برای شهر خود داریم هزار داستان/ می دهد خاکش خبر از روزگار باستان

هر که می خواهد جدایی، او نباشد اهل ری/ شکوه از این کار دارد هرکه باشد اهل ری

شهر تهران اعتبارش را گرفت از شهرری/ می دهد صدها خبر از بیژن و کاووس کی

چون گرفته شهر تهران اعتبار خود ز ری/ شاکر است همواره تهران در کنار خاک ری

بوده نام (ری) عروس هر بلادی آن زمان/ می درخشد نام زرینش به تاریخ جهان

از جدایی دم مزن محزون مکن حال مرا/ تن ز سر معنی ندارد گر شود از هم جدا

خاک ری را طوطیا کن بر دو چم خویشتن/ حرمت ری را نگهدار ای عزیز هموطن…

سید والا مقام عبدالعظیم(ع) بر شهر ما دارد نظر/ کید دشمن سال ها گشت از وجودش بی ثمر

چون که باشد ری قرین حضرت عبدالعظیم(ع)/ زین سبب دارد نظر بر آن، خداوند کریم

شهرری یک شهر باستانی است

دبیر شورایاری محله های ابن بابویه و ظهیر آباد در خصوص این مسائل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روزی تهران روستای ما بود و هم اکنون نیز شهرری یک شهر باستانی است که در کنار تهران قرار گرفته و نهایتا منطقه 20 تهران است که متأسفانه طرحی را که حدود 26 سال پیش نوشته اند، دوباره آورده اند که این طرح نیاز به کارشناسی و بازنگری دارد.

علیرضا باقری ادامه داد: از زمان گذشته تا به حال صدها اتفاق در ری افتاده و ری متحول شده و اینها باید در نظر گرفته شود و ما می گوییم که این طرح کارشناسی شده نیست و باید کارشناسی شود.

وی با اشاره به ارائه نظر مکتوب کارشناسی شده توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید به صورت مکتوب نظر کارشناسی شده در کنار نظر شهرداری قرار گیرد و پس از بررسی، اقدام لازم  انجام شود، به شرطی که کارشناسی شود و ما قانع شویم.

درآمد ری در طول سال 30 میلیارد تومان است

وی تأکید کرد: هم اکنون ما با این طرح مخالفیم زیرا درآمد ری در طول سال 30 میلیارد تومان است که پنج میلیارد تومان عواید کارخانه ها و شرکت های اطراف ری است و 25 میلیارد تومان از ساخت و سازها و پرداخت های شهروندان است اما سالیانه حدود 300 میلیارد تومان از شهرداری تهران می گیریم که این مبلغ به انحاء مختلف خرج می شود.

باقری تصریح کرد: البته سخن ما با شهردار تهران این است که زباله، فاضلاب و اجساد تهران به ری آورده می شود و این 300 میلیارد تومان کم است اما با وجود این، ری طی چند سال گذشته متحول شده است.

این طرح به مصلحت اهالی ری نیست

وی با بیان اینکه “این طرح به مصلحت اهالی ری نیست” ادامه داد: ری در آمدزایی آن چنانی ندارد زیرا پالایشگاه برای باقرشهر است و بهشت زهرا برای خود فعالیت می کند و تعدادی از شرکت هایی که بوده هم اکنون تعطیل شده است. معلوم نیست در صورت جدایی ری از تهران با 30 میلیارد درآمدی که داریم،270 میلیارد تومان درآمد را چه کسی به ری می دهد.

شورایار محله ابن بابویه ادامه داد: شورایاران معمولا نسبت به پیشرفت کارهای عمرانی، نظافت و بهداشت محلات، نیروهای واکنش سریع هستند و نیروهای شهرداری نیستند اما اگر لازم باشد از کارهای آنها ایراد می گیریم و خواسته های خود را می گوییم و با همکاری با آنها نتایج خوبی گرفته ایم.

فرماندار شهرستان ری تقاضای دیدار را نپذیرفت

وی با اشاره به اینکه “کارهای بزرگی در شهرری انجام شده اما کسی این مطالب را نمی گوید”، تأکید کرد: بنده به عنوان یکی از شورایاران منطقه 20 برای جلسه شورایاران با فرماندار شهرستان ری سه تا چهار نامه نوشتم و تقاضای دیدار کردم اما متأسفانه این مسئول نپذیرفت. ما باید با چه کسی حرف بزنیم و بگوییم که این کار کارشناسی شده هست یا نیست؛ این از مشکلات اساسی ماست.

باقری گفت: در گذشته، اسلامشهر و شهرقدس جدا شده اند و هم اکنون مردم پشیمان هستند و درخواست بازگشت به مناطق شهر تهران را دارند. ما سال ها به دنبال مدیریت واحد شهری هستیم و حالا با این اتفاق، معلوم نیست چه زمانی این مدیریت برقرار می شود.

مردم به دنبال مدیریت واحد شهری هستند

وی تصریح کرد: هم اکنون هر کدام از ادارات شهرری یک نوع فعالیت می کنند و باید شرایطی فراهم شود که مردم به راحتی به ادارات رجوع کرده و سرگردان نشوند؛ مردم به دنبال مدیریت واحد شهری هستند نه اینکه ری از تهران جدا شود. امیدواریم که به نظرات مردم احترام گذاشته شده، کار کارشناسی ارائه و با کارشناسی شهرداری مقایسه شود.

شورایار محله ظهیرآباد یادآور شد: هیچ توضیح کافی از طرف فرمانداری شهرستان ری در خصوص کارشناسی طرح داده نشده و می دانیم که با وضع موجود، اگر با این درآمد خودمان بخواهیم شهر را اداره کنیم، ادامه کار میسر نخواهد بود. رفع نگرانی اهالی ری از واجبات است که مسئولان باید آن را رعایت کنند.

گذری بر اظهار نظر جدید یکی از مسئولان در خصوص جدایی تهران از ری

باقری همچنین متنی را با عنوان “گذری بر اظهار نظر جدید یکی از مسئولان در خصوص جدایی تهران از ری” نوشته و در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است که می خوانید:

“مسئول محترمی در اظهارات جدیدی افاضه فرمودند که کوچه های ری توسط شهرداری هنوز آسفالت نشده است، باید به عرض این عزیز برسانم که معلوم است ایشان صرفا در محل کار خود اظهارات این چنینی می فرمایند و ظرف چند سال گذشته سعادت زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) را نداشته اند و از چگونگی پیشرفت های ری در زمینه های مختلف بی اطلاع هستند و خبر ندارند که سالهاست کوچه و پس کوچه های ری آسفالت شده است و از دیدن پیشرفت های متعدد با رویکردهای شهردار تهران مانند احداث بزرگراهها، کمربندی ها، پلها و انجام صدها طرح عمرانی و فرهنگی مختلف غافل هستند و نمی دانند که پس از برقراری فاضلاب شهری که با همیاری سه جانبه شورایاران، شهردار محترم منطقه و مدیریت شرکت فاضلاب تهران عملی شده، ری یکی از بهداشتی ترین کانالهای فاضلاب را در کوچه پس کوچه های خود ظرف دو سال گذشته به شهادت اهالی دارد و تحولات دیگری که از حوصله این مقال خارج است.

گویا عزیز مسئول از نعمت وجود آنها مطلع نیستند و صرفا در محل کار خود پیگیر جدایی تهران از ری هستند و اصلا برایشان نظرات اکثریت مردم منطقه 20 تهران مهم نیست و برای روشن شدن اصرار بیش از حد جدایی ری از جانب مسئولان محترم ذیربط، مثالی ورزشی به شرح آتی تقدیم می شود:

معروف است که در سالهای گذشته یک تیم فوتبال از تهران به یکی از شهرهای وطن عزیز برای انجام مسابقه عزیمت می کند و در حین مسابقه که تیم های شهرستانی مغلوب میهمان گردیده بود و چون داور محلی مسابقه از این باخت نگران بود، در اواخر بازی اقدام به اعلام ضربه پنالتی غیر قانونی می نماید وبا کمال تعجب داور مسابقه  به دلیل عدم ورود توپ به دروازه پس از دو بار تکرار پنالتی، اعلام می دارد که توپ را بکارید شخصا خودم قصد انجام ضربه پنالتی را دارم و ….

ماجرای جدایی تهران از ری هم چیزی شبیه اتفاق ورزشی عنوان شده را دارد و هر چه شهروندان ری بیشتر در خصوص عدم جدایی معترض می شوند عزیز مأمور جدایی، اصرار بیشتری برای انجام این کار غیرقانونی و غیرکارشناسی داردو حلاوت و شیرینی این عمل بی مورد برایشان بیشتر می شود.

به عنوان یک شورایار از برادر مسئول دعوت می شود برای یک مرتبه هم که شده از حوزه محل کار خود خارج و به ری عزیمت نماید تا با روشن شدن تصاویر عینی پیشرفتها و کارهای انجام شده قرار بگیرند و هم آسفالت کوچه ها را ملاحظه نمایند و هم عدم برقراری آب شرب محلات امین آباد و شهرک نظامی را که حق اولیه هر شهروند است را که توسط فرمانداری سالها عقیم مانده و ده ها مورد دیگر را به قضاوت بنشینند و به عبارتی: چشم دل باز کن که جان بینی/ آنچه نادیدنی است، آن بینی.

در پایان از مسئولان ذیربط تقاضا می شود جدا از اغراض شخصی عده ای فرصت طلب، به کارشناسی موضوع بپردازند و مانع پیشرفت شهرری که سیر صعودی خود را در این برهه حساس از زمان طی می کند، نشوند و باعث وقفه پیشرفت های عمرانی نگردند تا در این رهگذر مورد انتقاد آیندگان قرار نگیرند و موجب ویرانی شهر سیاحتی و زیارتی ری نشوند.

طومار مردم محلات 22 گانه منطقه 20 تهران در راه است

در روزهای اخیر نیز اهالی محلات و دبیران شورایاری محلات 22 گانه منطقه 20 تهران طی پارچه نوشته ها و طومارهایی، اعتراض اهالی شهرری را نسبت به جدایی از تهران به گوش مسئولان رسانده اند.

با توجه به امضای فراوان مردم و ارائه نظراتشان، این پارچه نوشته ها و طومارها به زودی به مسئولان از جمله رئیس جمهور، استاندار تهران و… ارائه خواهد شد.

اهالی محلات 22 گانه منطقه 20 تهران بر روی این پارچه نوشته ها، نظرات خود را نوشته اند و تا کنون اکثر مردم با این طرح موافق نبوده اند، به خصوص قشر جوان که به طور کل با این طرح مخالف هستند.

اکثر پارچه نوشته ها نیز با این مضمون است: ” ما اهالی محله….. داستان تکراری، زیانبار و غیرکارشناسی جدایی ری از تهران را غیر قانونی دانسته و محکوم می کنیم”.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.