آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

نمایش آثار قطاعی مزین به کلام وحی در نمایشگاه قرآن ری

50 اثر هنری در رشته ˈقطاعیˈ مزین به کلام وحی از هنرمند ˈچنگیز سلیمان زادهˈ در نمایشگاه قرآن کریم شهرستان ری به نمایش گذاشته شد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، چنگیز سلیمان زاده درخصوص آثار قطاعی که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار داده، گفت: بیشتر تابلوهای قطاعی دربردارنده آیاتی از قرآن کریم و با خط ثلث نوشته شده است.

وی افزود: قطاعی یا قطعه کردن کاغذ یکی از رشته های ظریف و دقیق هنری است که در آن هنرمند پس از طراحی روی کاغذ، نقش را با قیچی یا کارد مخصوص از میان کاغذ در می آورد و با چسباندن آن بر زمینه ای به رنگ دیگر، اثر جدیدی به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: ابزارهای کاغذبری بسیار ساده و انگشت شمار ازجمله کاغذ ساده یا رنگین ، مقراض یا قیچی ، کارد کوچک و گزن های ویژه پوست بری ˈشفرهˈ، قلم های فلزی گوناگون ، پیش تخته و مقوا هستند.

سلیمان زاده در خصوص تابلوهای این نمایشگاه افزود: بیش از 50 تابلو در ابعاد مختلف که از قطاعی هایی که در بردارنده جز سی قرآن کریم در ابعاد 100 در 70 و تابلوی چهره از جمله چهره شاعرانی همچون سعدی که از آثار دخترم ملیحه سلیمان زاده است، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دارد.

این هنرمند ادامه داد: همچنین چند تابلو صلوات که به فرم های مختلف نگاشته شده و تابلویی که دربردارنده آیت الکرسی می باشد در این نمایشگاه به نمایش در آمده و از خط ثلث در بیشتر این آثار استفاده شده است.

وی افزود: این آثار متشکل از رنگ هایی مانند سبز و سفید، کرم و سفید هستند و چهره ها مشکی و سفید طراحی شده اند و حجم تداعی شده در این آثار حاصل قطر مقوای مورد استفاده است .

سلیمان زاده درخصوص بزرگ ترین و کوچکترین تابلویی که در این نمایشگاه وجود دارد، گفت: بزرگترین اثر قطاعی، یک تابلو در حدود 2 متر و نیم است که در برگیرنده سوره های قرآن است و کوچک ترین اثر قطاعی شده یک تابلو در یک و نیم سانتی متر در 5 سانتی متر می باشد که نام حضرت فاطمه(س) را در بر دارد و باید با ذره بین به آن نگاه کرد .

وی در خصوص آغاز کار خود در این هنر اظهار داشت: من کار خود را از سال 1365 آغاز کردم و به صورت حرفه ای از سال 1383 این هنر را فرا گرفتم و از همان سال در نمایشگاه های مختلفی شرکت و تا به حال 20 نمایشگاه انفرادی به همراه دخترم برپا کرده ام.

این هنرمند که دارای مدرک درجه سه هنری دررشته قطاعی از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور می باشد گفت: بیش از 20 سال است که در این رشته هنری ارزشمند به فعالیت و خلق اثر می پردازم و تاکنون در نمایشگاه ها و جشنواره های معتبری چون نمایشگاه مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی،جشنواره پیام پیامبر در سال 85 و نمایشگاه های بین المللی قرآن کریم موفق به کسب رتبه و لوح تقدیر شده ام.

سلیمان زاده در خصوص فعالیت های خود در حوزه تدریس این هنر اظهار داشت: در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه های دیگر ورک شاپ های مختلفی را برگزار کردم و این هنر را به هنر دوستان دیگر آموزش داده ام.

بنابراین گزارش، علاقه مندان می توانند برای بازدید از این آثار در نمایشگاه قرآن تا پنجم مرداد به شهرری، میدان نماز، مجموعه حضرت ولی عصر (عج)، مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.