آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پاتوق بچه درسخوان های جنوب تهران کجاست؟

 محیطی معنوی در کنار نگاه تخصصی، کانون المهدی(عج) را تبدیل به مکانی برای رشد نخبگان علمی کرده است. اختراع تولید الکتریسیته از دانه های برنج توسط نوجوان عضو کانون شاهدی بر این مدعاست.

خبرگزاری شبستان: نگاهی به پیشینه کارکرد مساجد حاکی از آن است که مساجد علاوه بر کارکرد عبادی دارای کارکردهای سیاسی، فرهنگی و آموزشی هم بوده اند از همین رو برخی از مساجد از این فرصت استفاده کرده و به منظور بهره گیری از ظرفیت مساجد زمینه  ایجاد کانون فرهنگی هنری را در بخشی از فضای داخلی مسجد فراهم می کنند تا علاوه بر برگزاری دوره های مختلف آموزشی، اعتقادی، هنری، فرهنگی و ورزشی و… در تربیت و رشد و بالندگی نیروهای مستعد مسجدی به عنوان آینده سازان جامعه نقش تاثیرگذاری داشته باشند.
یکی از این مساجد، مسجد جامع المهدی(عج) در جنوب تهران است که در جوار آن کانون های فرهنگی هنری واقع است. بسیاری از افراد  محله دولت آباد شهرری که در حال حاضر موفقیت های بزرگ تحصیلی کسب کرده اند بخشی از موفقیت خود را مدیون حضور در کانون فرهنگی هنری مسجد جامع المهدی(عج) می دانند. به همین جهت مشتاق شدیم تا با مدیر این کانون فرهنگی هنری که خودش هم دوران تحصیل و دانشجویی اش را در سالن مطالعه این کانون گذرانده است گفتگویی داشته باشیم تا فعالیت ها و برنامه های این کانون موفق را از زبان وی جویا شویم.
– ورود تعداد بسیاری از اعضای کانون جامع المهدی(عج) به رشته های خوب دانشگاه های دولتی این کانون را به پاتوق بچه درسخوان های محل تبدیل کرده است. این نکته مخاطبان را علاقه مند به دانستن تاریخچه کانون و آنچه در آن می گذرد می کند. این کانون از گذشته تا به امروز چه روند و برنامه هایی داشته است؟

کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع المهدی(عج) در سال 1373 راه اندازی شد. همجواری این کانون با مسجد جامع المهدی(عج)، عاملی برای تاثیرگذاری فضای معنوی مسجد بر برنامه های فرهنگی و فضاهای آموزشی و در نتیجه حضور بیشتر نوجوانان و جوانان در این مکان شده است. جوانان فعال کانون و مسجد در کنار بهره مندی از کلاس های آموزشی از برنامه های مذهبی مسجد هم بی بهره نمی مانند و این موضوع درصد قابل توجهی از آسیب ها و مشکلات اخلاقی را در میان این گروه کاهش می دهد.
از طرفی به دلیل آنکه بسیاری از مخاطبان کانون نوجوان و جوان بودند با کمک تعدادی از دوستان، این کانون را به عنوان یک محیط علمی برای درس خوان های محله تجهیز کردیم که نتیجه این تلاش طی 10 سال، ورود بیش از 200 نفر از اعضای آن به دانشگاه در رشته های مختلف بوده است. تا جایی که اگر پای صحبت بسیاری از افراد موفق محله که در آن دهه وارد دانشگاه شده اند یا موفقیت تحصیلی و مدارج علمی بالا کسب کرده اند، بنشینیم بی شک بخشی از موفقیت خود را مدیون حضور در این کانون می دانند.

بسیاری از افرادی که عضو کانون فرهنگی هنری مسجد جامع المهدی(عج) بودند و از سالن مطالعه کانون استفاده می کردند اکثرا در دانشگاه های دولتی تهران و در رشته های مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و کامپیوتر و پزشکی و…. در دانشگاه های دولتی تهران مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از آنها که فارغ التحصیل شده اند در کسب و کار موفقیت های قابل توجه ای کسب کرده اند.

اما در سال های اولیه تاسیس کانون، کتابخانه و سالن مطالعه به کتاب و امکانات بیشتری مجهز نبود. در سال 1390 موفق شدیم از شهرداری 5 میلیون تومان کمک مالی بگیریم. سه میلیون تومان هم دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری استان تهران کمک کرد و حدود 7 میلیون تومان هم خودمان هزینه کردیم. در نهایت کتابخانه و سالن مطالعه کانون با حدود 15میلیون تومان به سالن مطالعه بزرگتر و به کتاب های بیشتر تجهیز شد.

– چطور شد که تصمیم گرفتید اولویت برنامه های مسجد و کانون را توسعه علمی و کتابخوانی قرار دهید؟

ما تصمیم گرفتیم که کار فرهنگی را با آموزش شروع کنیم و اعتقاد داریم یکی از راه های توسعه عملی مباحث فرهنگی در جامعه، فعالیت در زمینه های علمی و آموزشی است. در این زمینه نیز سخنان مقام معظم رهبری را که بر تولید علم تاکید داشتند ملاک قرار دادیم و به همین دلیل هم بود که بیشترین بودجه کانون را صرف راه اندازی کتابخانه و سالن مطالعه کردیم.

– در صفوف نماز مسجد المهدی (عج) شاهد حضور جوانان و نوجوانان محل در کنار میانسالان هستیم. این حضور پررنگ نسل جوان در مسجد را مدیون چه برنامه و تدبیری می دانید؟

زمانی که کانون فرهنگی هنری در مسجد جامع المهدی (عج) تاسیس نشده بود، صف های نماز جماعت مسجد، صف کوتاهی بود که بیشتر نمازگزاران آن را میانسالان و کهنسالان تشکیل می دادند ولی به برکت ایجاد کانون فرهنگی هنری شاهد حضور جوانان و نوجوانان در صف های طولانی در نماز جماعت هستیم زیرا تمام تلاش ما با ایجاد کانون بر این اساس بود که علاوه بر اینکه حضور جوانان را در صف های نماز جماعت پر رنگ کنیم با خانواده های آنها هم ارتباط خوبی برقرار کنیم تا از برنامه های مسجد استفاده کنند.

در حال حاضر شاهد هستیم که سالن مطالعه کانون 5 دقیقه قبل از اذان تعطیل می شود تا جوانان در نماز جماعت شرکت کنند. اوایل شاید تعدادی از بچه ها چندان میلی به شرکت در نماز جماعت نداشتند اما در حال حاضر جوانان و نوجوانان زیادی در صف نماز جماعت می ایستند. یکی از اهداف راه اندازی سالن مطالعه کانون، جذب جوانان و حضور بیشتر آنها در مسجد است. خوشبختانه حضور جوان ها در کانون هم حضوری قابل توجه است به گونه ای که کتابخانه از ساعت 8 صبح تا 11 شب پذیرای آنها است و در فصل امتحانات هم کتابخانه به صورت شبانه روزی در اختیار جوان ها است.

 

کانون جامع المهدی(عج) بعد از چند سال فعالیت سه بار به عنوان کانون نمونه انتخاب و معرفی شد و این نشان دهنده ظرفیت های بی شمار کانون های فرهنگی هنری مساجد برای انجام فعالیت های فرهنگی هنری است.
– چه امکاناتی در کتابخانه وجود دارد که جوانان را به جای حضور در سایر کتابخانه ها ترغیب به حضور در کتابخانه این مسجد می کند؟
کتابخانه کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع المهدی (عج) با دارا بودن کتاب های گوناگونی ازجمله کتب دینی، انقلاب اسلامی، تاریخی، عرفانی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی و برخی کتاب های مرجع به عموم نمازگزاران و جوانان خدمات امانت کتاب را ارائه می دهد.

کتابخانه ای نیز به عنوان “کتابخانه باز” در ورودی مسجد قرار دارد که نمازگزاران به مطالعه آن ها می پردازند و می توانند ظرف مدت زمان مشخص آن ها را به امانت ببرند. فضای دیگری نیز مخصوص دانش آموزان و دانشجویان در بخشی مجزا فراهم شده است که دارای موضوعات و مطالب گوناگون درسی  است و برای کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده افراد قرار می گیرد. بخشی از قسمت ورودی مسجد با عنوان “میز مطبوعات” به روزنامه های کثیر الانتشار اختصاص داده شده است که نمازگزارن و اعضای سالن مطالعه با تورق آنها از اخبار و اتفاقات روز آگاه می شوند.

سالن مطالعه کانون فرهنگی هنری مسجد جامع المهدی (عج) به متراژ 100 متر مربع و در کنار شبستان مسجد قرار دارد و در حال حاضر فقط به برادران خدمات ارایه می دهد و تلاش داریم که برای خواهران نیز در آینده سالن مطالعه ایجاد کنیم. همچنین این سالن مطالعه، دارای دو دستگاه رایانه متصل به اینترنت پرسرعت برای انجام امور تحصیلی و تحقیقاتی اعضا است و افرادی که دارای لپ تاپ شخصی هستند می توانند از اینترنت وای فای (w I f I) با دانلود نامحدود استفاده کنند.

– چقدر به تنوع بخشی به موضوعات دوره های آموزشی توجه می شود؟

برگزاری جلسات هفتگی بسیج با موضوعات بسیار گوناگون و جذاب در زمینه های دینی، عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی، تربیتی، ورزشی، برگزاری جلسات پایگاه تابستانی ویژه نونهالان و نوجوانان و آموزش قرآن، رایانه، ورزش، کلاس های آموزشی روخوانی، روان خوانی و تجوید قرآن کریم با تعلیم قاری بین المللی در طول هفته، برگزاری کلاس های فرهنگ و آداب هیئت داری و نحوه برپایی هیئت ها، برگزاری جلسات هفتگی بسیج خواهران و پرداختن به موضوعات گوناگون برگزاری دوره های مکاسب اسلامی و پرداختن به مسائلی از قبیل کسب روزی حلال، چگونگی معامله و خرید و فروش، غش در معامله برای کسبه از جمله دوره ها و کلاس هایی است که در کانون مسجد جامع المهدی(عج) تاکنون برگزار شده است.

جلسات آموزش پزشکی نیز با هدف ارتقای آگاهی اهالی محله نسبت به مباحث سلامت­ محور در کانون برگزار شده است که اطلاعات مناسبی را به مخاطبان ارائه می­دهد.

برای حضور در کلاس ها هزینه ای از شرکت کنندگان دریافت می شود؟

جالب است بدانید که بیشتر دوره ها و کلاس هایی که در کانون برای مخاطبان برگزار می شود به صورت رایگان بوده است، قرار بوده مبلغی به عنوان شهریه دریافت شود اما مسئولان در نهایت تصمیم گرفته ­اند کلاسها رایگان باشد تا تعداد بیشتری از بچه­ ها بتوانند از آن استفاده کنند.
از طرفی به دلیل اینکه همه ساله جلسات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز مذهبی در کانون با حضور کارشناسان و اساتید برجسته برگزار می شود کانون مورد توجه مسئولان است و برخی از شخصیت های برجسته از کانون بازدید داشته اند.

– درباره تخصصی ترین موضوع و مهمترین برنامه کانون که بیش از سایر موضوعات و برنامه مورد استقبال است، توضیح دهید.

باتوجه به این که این روزها دشمنان، جنگ نرم را در قالب تهاجم فرهنگی در کشورمان راه انداخته اند، همه ما موظفیم تا با غنی سازی فرهنگمان در برابر هجمه های دشمن بایستیم به همین منظور در راستای فرمایش مقام معظم رهبری که برّنده ترین سلاح فرهنگی را شعر دانسته اند سه سال پیش به فکر افتادیم تا کانون تخصصی شعر و ادبیات را در کنار مسجد راه اندازی کنیم که خوشبختانه مورد استقبال چشمگیر اهالی منطقه و گروه های سنی مختلف قرار گرفته است.
مهم ترین برنامه ای که در این کانون تخصصی دنبال می شود برگزاری کلاس های تخصصی شعر و ادبیات است که به طور مستمر با حضور اساتیدی چون استاد حسین قرایی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه برگزار می شد که برپایی آن تاکنون، استعداد نهفته بسیاری از مخاطبان را شکوفا کرده و باعث معرفی آنان به جامعه ادبی کشور شده است.
برگزاری کلاس های حافظ شناسی بخش دیگری از فعالیت ها است در این کانون بسیاری از اساتید برجسته شعر و ادبیات حضور دارند و اعضای کانون از راهنمایی و آموزش های این اساتید بزرگ بهره مند می شوند. با توجه به موقعیت مذهبی ری، این کلاس ها با استقبال عمومی شاعران مواجه و حضور پیشکسوتان در کلاس ها باعث تشویق و ترغیب مخاطبان شده است.
رونمایی از کتاب «گره نگاه» اثر سرهنگ جعفری یکی از نویسندگان عرصه دفاع مقدس که آثارش مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته، با حضور جمعی از پیشکسوتان ادبی در کانون تخصصی شعر و ادبیات مسجد جامع المهدی(عج) یکی دیگر از اقدامات این کانون تخصصی بوده است. مجموعه اشعار «زمزمه کاشی ها» اثر شاعر فرهیخته حجت الاسلام محمد حسین انصاری نژاد یکی از آثار به چاپ رسیده در این کانون است می توان به آن اشاره کرد.
– رمز موفقیت کانون را در چه می بینید؟

روز اولی که کانون را افتتاح کردیم واحدهای دیگری هم در مسجد حضور داشتند و فعالیت می کردند که هیئت امنای مسجد، امور مساجد بانوان، مکتب القرآن و بسیج از جمله آن ها بود. ما سعی کردیم تعامل خوبی با این واحدها داشته باشیم و اعتقاد داریم که نخستین گام در انجام فعالیت های فرهنگی، اتحاد و تعامل سازنده با سایر نهادهاست. به همین منظور جلساتی را با بسیج و مکتب القرآن برگزار کردیم که یکی از مهمترین نتایج آن برگزاری کلاس های آموزش قرآن است. همچنین سعی کردیم در برخی از برنامه ها از توانمندی های بچه های بسیج استفاده کنیم که خوشبختانه آن ها هم در این کار همکاری خوبی با ما داشتند. بیشتر اعضای کتابخانه کانون از بچه های بسیج هستند.

یکی از دلایل موفقیت کانون المهدی(عج) ارتباط خوبی است که با دیگر بخش ها همچون دارالقران و پایگاه بسیج مسجد دارد به گونه ای که با یگدیگر برنامه های مشترک هم داشته ایم.

 

– در پایان بد نیست به یکی از شاخص ترین موفقیت های علمی اعضای کانون هم اشاره ای داشته باشد.

تمام تلاش مسئولان کانون فرهنگی هنری مسجد جامع المهدی(عج) بر این است که با جذب جوانان و نوجوانان به کانون، در راستای کشف استعدادها و نیروهای فعال مسجدی تلاش کنند و در این زمینه هم تاحدودی موفق بوده اند به گونه ای که یکی از نوجوانان کانون فرهنگی هنری مسجد جامع المهدی (عج) موفق به ثبت اختراع خود شد. وی که دانش آموز پایه ششم ابتدایی دبستان امام خمینی(ره) و عضو نوجوانان کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع المهدی (عج) است موفق به ثبت اختراع علمی تولید الکتریسیته از دانه های برنج شد.
رضا مهدی نژاد توانست طرح خود را با عنوان تولید الکتریسیته از دانه های برنج که در جشنواره ملی جابربن حیان سال گذشته حائز رتبه کشوری شده بود، به عنوان یک اختراع علمی به ثبت برساند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.